Sida 1 av 2

Diesel till V60 D2 2013

Postat: sön 21 dec 2014, 18:01
av Bedir
Hej gott folk!

Jag har precis införskaffat en v60, D3 årsmodell 2012 och är uppriktigt lite förvirrad om var jag ska tanka min diesel. Det jag förstått är att inblandningen av RME skall vara så låg som möjligt och att förnybara bränsle som tillsätts bör undvikas då inblandning av dessa två ökar risken för skador i motorn. Jag har pratat med bilia och de rekommenderar att man ska tanka på deras stationer eller OKQ8.

Jag har under mitt ägande tankat på :

Jet - Min första tankning- Här upplevde jag att bilen inte var så rapp när man tryckte på pedalen, de har 5% RME och 25-30% förnybar energi inblandat.
Shell - Min andra tankning - Köpte deras citydiesel och enligt produktpladet så tillsätter de max 5% RME och de kan finnas spår av förnybar energi eller HVO som dom kallar det.

När jag hade en bensinbil så tankade jag alltid det 98 oktan med lägst inblandning av etanol. Jag letar efter ett dieselbränsle som erbjuds i Stockholm med max 5% RME och ingen inblandning av HVO/förnybarbränsle och andra icke dieseltillsatser, var kan jag hitta det? vilka bränsleföretag erbjuder detta?

Tack på förhand

mvh Bedir

Re: Diesel till V60 D2 2013

Postat: sön 21 dec 2014, 18:26
av P210
Välkommen till forumet!

Alla dieselsorter på marknaden, oavsett produktnamn och profilering, uppfyller samma grundkrav, EN 590. Det är denna diesel som anges i instruktionsboken som ett krav för att motorgarantier ska uppfyllas. Den ska också uppfylla kraven enligt Miljöklass 1 samt Svensk Standard SS-155435.
Lika säker kan du vara på att det innehåller RME (FAME) (max 5 %) då inblandningen gör att de minskar de fossila koldioxidutsläppen vilket numera är ett måste för att man ska kunna marknadsföra sig som miljövänliga.

Förutom de bolag du räknat upp har jag kollat ST1/QStar/Bilisten/Pump som alla har 5% RME också, så det lär man inte komma undan.

QStar kallar sin diesel "Diesel B5" - de har även Diesel B0 - "främst på våra sjömackar"
Diesel B0 är ett svavelfritt motorbränsle för dieselmotorer i personbilar, tyngre fordon och arbetsmaskiner. Denna produkt innehåller ingen inblandning av RME (FAME) och säljs på våra sjömackar.

Preem ACP Evolution Diesel verkar onekligen ge lite effekt (med betoning på lite..) om man ska tro diverse test/mätningar men själv är jag skeptisk till tallojan...
Så oavsett var du tankar lär du åtminstone slippa motorskador.. och själv kan jag inte säga att jag kan märka skillnad på vad som är i tanken heller...
Så välj ett bolag du tror har minst smet i dieseln förutom de 5% RME och gasa på!

Re: Diesel till V60 D2 2013

Postat: sön 21 dec 2014, 18:34
av Bedir
P210 skrev:Välkommen till forumet!

Alla dieselsorter på marknaden, oavsett produktnamn och profilering, uppfyller samma grundkrav, EN 590. Det är denna diesel som anges i instruktionsboken som ett krav för att motorgarantier ska uppfyllas. Den ska också uppfylla kraven enligt Miljöklass 1 samt Svensk Standard SS-155435.
Lika säker kan du vara på att det innehåller RME (FAME) (max 5 %) då inblandningen gör att de minskar de fossila koldioxidutsläppen vilken numera är en marknadsfördel.

Förutom de bolag du räknat upp har jag kollat ST1/QStar/Bilisten/Pump som alla har 5% RME också, så det lär man inte komma undan.

QStar kallar sin diesel "Diesel B5" - de har även Diesel B0 - "främst på våra sjömackar"
Diesel B0 är ett svavelfritt motorbränsle för dieselmotorer i personbilar, tyngre fordon och arbetsmaskiner. Denna produkt innehåller ingen inblandning av RME (FAME) och säljs på våra sjömackar.

Preem ACP Evolution Diesel verkar onekligen ge lite effekt (med betoning på lite..) om man ska tro diverse test/mätningar men själv är jag skeptisk till tallojan...
So oavsett var du tankar lär du åtminstone slippa motorskador.. och själv kan jag inte säga att jag kan märka skillnad på vad som är i tanken heller...
Så välj ett bolag du tror har minst smet i dieseln förutom de 5% RME och gasa på!
Tackar för din återkoppling :) Jag har förstått att RME inblandningen är något jag får acceptera i dagens läge.Dock så vill jag undvika annat inblandning som tex HVO eller annat förnybartbränsle.

Vilka bränslemärken erbjuder enbart en inblandning av 5% RME och 95% diesel utan någon som helst tillsatser som HVO/förnybart bränsle?

Re: Diesel till V60 D2 2013

Postat: sön 21 dec 2014, 18:40
av ~Kalle~
Du ska undvika OKQ8, och ofta är det dom bilarna som levererar till Tanka-stationerna

http://www.mynewsdesk.com/se/okq8/press ... nt-1101329

http://teknikensvarld.se/kor-snalare-me ... el-148003/

Själv tankar jag på Qstar eller skoogs(utan tillsatser)

Re: Diesel till V60 D2 2013

Postat: mån 22 dec 2014, 00:06
av Dpblad
RME-fri diesel används där lagringsbeständighet krävs såsom i båtar eller reservkraftverk. Enklast köps detta därför via närmaste sjömack alternativt beställning från tankbil. Det senare kräver att du beställer minst 1m3 och att du har egen oljetank. Räkna med upp mot 20kr/litern.

Re: Diesel till V60 D2 2013

Postat: mån 22 dec 2014, 02:31
av Nybbe_gefle
Både min BMW och sambons XC70 går snålast på Preems ACP Evolution Diesel.

//David

Re: Diesel till V60 D2 2013

Postat: mån 22 dec 2014, 07:47
av Dpblad

Re: Diesel till V60 D2 2013

Postat: mån 22 dec 2014, 08:58
av Perra83
En fortsatt fundering. Behövs någon form av spridarrengöring eller annan tillsats någon gång om året?

STP har nästan oändligt med varianter. Gör de någon som helst nytta? Kan ja slippa bakterier i tanken så är det bra. Effektivare rengöring av DPF eller renare spridare.

Re: Diesel till V60 D2 2013

Postat: mån 22 dec 2014, 17:31
av milktrucker
efter att ha tankat OKQ8 diesel BIO+, eller vad den nu heter, i 15 månader så kan jag bara konstatera att det inte är några som helst problem i en volvo.

OKQ8 köper bränslet från Preem i söder, dvs jag tankar preem evolution med annat namn.

Re: Diesel till V60 D2 2013

Postat: mån 22 dec 2014, 23:05
av TommyP86
Dpblad skrev:RME-fri diesel används där lagringsbeständighet krävs såsom i båtar eller reservkraftverk. Enklast köps detta därför via närmaste sjömack alternativt beställning från tankbil. Det senare kräver att du beställer minst 1m3 och att du har egen oljetank. Räkna med upp mot 20kr/litern.
Vi köpte även på 205L fat på jobbet ett tag (elverk)
Lite mer hanterligt.