- sön 21 dec 2014, 23:08
#930286
Alla moderna bensinmotorer funkar ju ganska lika så även Renaultmotorer, så det är ju inget fel att ställa den här, samma typ av fel.
Jag har själv ägt ett antal Volvo av deras 400-serie som ju har Renaultmotorer och det fel som beskrivs här känns direkt som ett tempgivarfel, hade ett liknande på en av mina, tempgivaren talar om för motorstyrningen om den är kall eller varm vilket gör att en kall motor kommer att få en lite fetare blandning för att gå rent om tempgivaren ger fel signal och säger att motorn är kall fast den är varm så uppstår sådana här fel, den får för fet blandning och kvävs.
Vet inte var den sitter på din bil men på dom Renaultmotorer jag skruvat med så sitter den i motorblocket på framsidan men det kan du säkert kolla upp om du har en Haynes mekbok.
Mitt tips: Byt tempgivaren. Ingen dyr eller svår sak bara man vet var den sitter.
Fortsätt gärna att ställa frågor här då det finns många här med stora kunskaper.
HaDe
vetten
Det är aldrig för sent att ge upp "ELLER"