Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har en S60 2005 som jag precis satt i xenon i helljuset och det blev hur bra som helst verkligen.

Som med allting får man ju mersmak, det är ju såhär det ska vara att köra i mörker :) Längden kan dock gärna skulle få vara något bättre. Snubblade nu på dessa ljusramper och undrar nu hur det skulle fungera.

Typ någon av dessa:
http://www.lucendi.se/22-reachline-100w ... sramp/18-0
http://www.prestandabelysning.se/14-rea ... ramp/192-0

Hur blir egentligen längden på en sån monterad under regskylten enligt nedan?
Bild

Att det är massor med ljus tvivlar jag inte på, men hur är längden/ljusbilden? Någon som testat och hur upplever ni att det fungerar om man jämför med 70W xenon? :)
Emil889 skrev:Snubblade nu på dessa ljusramper och undrar nu hur det skulle fungera.
Det finns (fanns i alla fall förr) en "regel" som sa', dimljus lågt placerade och fjärrljus högt placerade. Det funkar lågt placerat också men det blir svårt att ställa in höjden på ljusen. det blir väldigt lätt att det lyser "ner i gatan" framför bilen. + att det är väldigt lätt att det ändar sig (snövallar o.d). Sedan är det ju så att ju större reflektor, desto bättre ljusutbyte, det är inte alltid "mängden som gör det". Med det borde ge en väldigt bred "ljusmatta"

Mvh
Lennart
inte nog med att det lyser ner i backen, de är inte heller lagliga eftersom de inte är E-märkta pga fel färgtemp.
Dvs bilen blir inte godkänd på besuktning och du kan få böter på vägen.

Problem nr 2 är att LED saknar räckvidden. Den lyser starkt nära bilen, men ljusmängden avtar snabbt. De finns extraljus som lyser över 1000 meter. Dessa lyser säkert bra de första 150 meterna för att sedan bli helt svart.
milktrucker skrev:inte nog med att det lyser ner i backen, de är inte heller lagliga eftersom de inte är E-märkta pga fel färgtemp.

Problem nr 2 är att LED saknar räckvidden. Den lyser starkt nära bilen, men ljusmängden avtar snabbt. De finns extraljus som lyser över 1000 meter. Dessa lyser säkert bra de första 150 meterna för att sedan bli helt svart.
skulle inte tro att någon bryr sig om E-klassningen på x-ljus. kör själv med 5 bosch big knick som är konverterade med 75w xenon, och kan inte tänka mig att det kan klassas med E-märkning.

däremot håller jag med om att led inte lyser nog långt, finns några led lysen och ramper som lyser bra, men du får flera 225:or med xenon som lyser lika bra för mindre pengar
BRA LED extraljus kostar runt 5000-6000kr/st och finns bara ett(Vision X Light Cannon 90W) som är i krokarna av svag xenonkonvertering i längd då det med filter för acceptabel bredd lyser 500-600m (jämför med tex en 225a som utan problem kastar ljuset 1000m och har iaf 800m användbar belysning) Detta pga sin konstruktion med riktig reflektor, EN diod. Sämre led-extraljus har flertalet dioder i ultrasmå reflektorer och väger bly jmfr xenonkonverterat extraljus.
LED ramp är precis som dessa med flera små reflektorer som ger mera bredd än nödvändig längd, fast bländar mötande exakt lika på bra på 800m avstånd pga sitt intensiva ljus som ett xenonextraljus som lyser upp 1000m och faktiskt lyst upp vägsträckan mellan fordonen också innan man måste blända av så skillnaden är att man då sett hur det ser ut på vägen mellan fordonen pga att man lyst upp detta med riktiga extraljus.

Det relevanta är lux på xxx avstånd, inte lumen som bara säger hur mycket ljus källan avger men säger absolut inget om var ljuset hamnar och det är ju det senare man vill veta snarare än att vara cool med 100000lumen fast det dör ut redan vid 300m.
Ge LED 5-6 år till och spinn vidare på VisionX LightCannon temat med riktig reflektor och EN diod, helst 120W+ så finns hopp om nåt riktigt bra om sådär 6år när LED mognat och är redo att plockas på allvar. Tills dess fungerar dom ypperligt som parkeringljus/bakljus/backljus/arbetsljus och ev som KOMPLEMENT till xenonextraljus bara för att faktorn finns, inget alternativ är det än på ett tag.
Den dagen VisionX LC finns som 120W kommer jag fundera på att köpa 5st till XC:n då det med lite pill och egna fästen för dom två yttre hängande ljusen får plats på Qpaxbågen och ersätta xenonet.
osla skrev: skulle inte tro att någon bryr sig om E-klassningen på x-ljus. kör själv med 5 bosch big knick som är konverterade med 75w xenon, och kan inte tänka mig att det kan klassas med E-märkning.
Tror inte jag heller med det undantaget att från årsmodell 2005 o senare måste ev. extraljus vara E-märkta. EU-regler......
Kan bli problem på bilprovning med mera.
Det funkar med lågt placerade ljus, men det är ett h-e att ställa in om det är längden man vill åt. Sen räcker det lite snöyra över vägen så blir ljusen i princip värdelösa.

Lågt placerade ljus lämpar sig bäst för mer 'direkt' ljus framför bilen, max lika långt som halvljusen lyser upp, medans normalplacerade ljus lämpar sig bättre för längden.
milktrucker skrev:inte nog med att det lyser ner i backen, de är inte heller lagliga eftersom de inte är E-märkta pga fel färgtemp.

Jag anser att du har fel i en hel del av vad du skriver.
Att långt ner inte är den optimala placeringen håller jag med om. Okej de flesta kanske är olagliga, men färgtempen är knappast något problem. Tror de flesta ligger på ca 6000K. Kanske inte optimal färgtemp men ganska nära.
Att bilen inte skulle bli godkänd på besiktning är helt fel! Besiktningen har inte till uppgift att kontrollera mer än att helljuset fungerar. Har själv besiktigat med LED-extraljus och känner andra som gjort det utan problem. Har till och med besiktigat med xenon i helljuset utan att de bryr sig. Att du skulle bli stoppad och få böter ser jag som extremt osannolikt.

Problem med räckvidden? Ja det är möjligt att en stor reflektor med xenon ger bättre räckvidd men LED är definitivt mycket bättre än halogen! Jag har själv Två bilar med LED-extraljus och är mycket nöjd!

Till TS: Jag har en kollega som nyss köpt denna http://www.kberg.se/kbc-2000-led-kurvad-ljusramp
Denna är svängd så du får lite bredd på ljuset också. Har sett såna raka lysa, och till skillnad från vad man kanske tror så blir ljusbilden ganska smal eftersom alla lampor är riktade rakt fram. Kollegan sa att det var bra längd på ljuset.

Den lilla 14"-aren hade jag definitivt skippat. Men satsa på något med 10w Cree dioder.
Har en bil med tre av dessa http://www.kberg.se/3-pack-led-extraljus-60w 6st 10w cree i varje.
Sen har jag en bil med tre extraljus med 12st 5wattare i varje lykta. Den den med 10wattarna är helt klart bättre. Ingen jätteskillnad men märkbar skillnad.
Jag hade satsat på tre vanliga extraljus i stället för en ramp men tror inte du blir missnöjd med en kurvad ramp heller.
Spoiler »
ER: Tycker du har rätt i det mesta du skriver och jag vet att du har en del erfarenhet av extraljus.
Nackdelen med alla små reflektorer i stället för en stor är just som du säger att man inte får allt ljus dit man vill. Man får väldigt mycket spridning upp och ner också. Detta är ju i och för sig till fördel när man kör på backiga vägar men man tappar längd och bländar mötande tidigare som du säger.
Trots detta så tycker jag ändå denna typen av LED-lampor är de mest prisvärda man kan köpa och håller inte med om att man måste lägga 5-6000 kr/st
Helljusen har väl "typ" inga lagar när det gäller ljuset - det är ju "ingen som ska se" så bländrisk osv är irrelevant, till skillnad mot halvljus t ex.
Det var iaf den halv-taskiga förklaringen jag fick hos bes. när jag frågade om Xenonkonverting av Helljusen(inte extraljus).

Kallvit LED motsvarar f.ö. ~6000k som Tomas sa.
Varmvita LEDs finns, men dom lyser varken starkt eller "bra" som extraljus. Varmvita LEDs ligger någonstans runt 3000k om jag minns rätt. Några mellanting finns det inte tillhanda om man inte börjar blanda in fler-färgade LEDs eller massa fultrick.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]