xxargs skrev:över 15 Volt och motorn i arbetstemperatur tyder på överladdning och att den sedan ramlar ned till 12.3 volt under körning tyder på att batteriet laddas ur ganska våldsamt eller att generatorn inte laddar alls - underhållsladdar generatorn normalt så skall spänningen ligga kring 13.8 Volt (taxibilar mm som har bilarna rullade dygnet runt kanske väljer regulator på 13.6 eller tom 13.4 Volt istället för att slippa byta batterier så ofta pga. laddning med högre spänning under lång tid korroderar batteriet mycket fortare) .
Nä, en lägre laddspänning på en taxi borde vara att be om problem.
Det problem vi har när vi säljer batterier till taxifolk är att de vill ha det billigaste - men då är de tillbaka inom ett halvår med ett trasigt batteri. De står vid stolpen med alla sina gadgets påslagna (taxameter, radio, gps och allt vad det är) men utan motorn igång. Sen startar de och kör en kort bit och ställer sig vid en stolpe igen. Batteriet har inte en chans att hinna laddas upp ens efter starten, än mindre tål det den kontinuerliga belastningen av alla elektriska grejor.
Så vi tvingar dom att ta AGM-batterier, de håller iaf mer än ett år i en taxi. Men AGM kräver som bekant en högre laddspänning. :)