Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av svedan
#923696
enkelt så här;
% Vilospänning V
100: 12,73
90: 12,62
80: 12,50
70: 12,37
60: 12,24

Belastningsprov mer "brödrost" avslöjar om en cell är paj eller batteriet allmänt slut. Dock kan det vara på "grönt" , klara av startmotorn men inte dieselvärmaren!
Så, ta bort Monte Carlostaget och byt batteri
Lycka till
av NilsO
#923709
svedan skrev:enkelt så här;
% Vilospänning V
100: 12,73
90: 12,62
80: 12,50
70: 12,37
60: 12,24
Nej, som framgår ovan är det inte så enkelt. Tabellen gäller bara om batteriet är urkopplat och stått för sig själv ett tag. Och då egentligen bara vid en viss temperatur. Och inte alla batterier.
av svedan
#923718
Jo, men det är just så enkelt. Jag skrev vilospänning dvs ladda upp och koppla av och mät. Sedan kan man krångla till det, men det enkla svaret är att byta batteriet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#923724
lennarte skrev: Frugas VW Passat -04 har kvar originalbatteriet (11 år, bilen tillverkad 11-03) och fungerar utan problem.
valln skrev:Jag har ett lika gammalt batteri och som också fungerar utan problem, men hur tänker du kring bytet?
Det måste vara god kvalitet på batterierna 2003...? :wink:
Har faktiskt funderat på att byta det i "förebyggande syfte" innan det blr "riktig" vinter här nere

Mvh
Lennart
av :stefan:
#923907
svedan skrev:enkelt så här;
% Vilospänning V
100: 12,73
90: 12,62
80: 12,50
70: 12,37
60: 12,24

Belastningsprov mer "brödrost" avslöjar om en cell är paj eller batteriet allmänt slut. Dock kan det vara på "grönt" , klara av startmotorn men inte dieselvärmaren!
Stopp här en sekund, jag håller med NilsO om att när man mäter polspänningen så gör man bara det, dvs batteriets laddstatus just då. Men det säger ingenting om hur batteriet tål belastning, som vid startögonblicket till exempel.
En brödröst är en simpel belastningsprovare som ganska grovt avgör om batteriet tål belastning eller inte.
En digital belastningsprovare visar laddspänning, hur många CCA det klarar av att ge, om det är okej relativt märkningen på batteriet, om en cell har gått och så vidare - i klartext. Dessutom olika inställningar för om det är ett vanligt blysyrabatteri eller AGM, gel och så vidare.

Men vi är överens om att batteriet sannolikt är kasst och bör bytas. ;)
av xxargs
#924992
crumpets skrev:Idag var jag ute en längre stund! Ca 1h15min motorväg. Spänningen låg på stadiga 15V i nästan en hel timme. Sedan dalade den snabbt och låg på ca 12,3V sista kvarten. Detta borde väl vara ett gott tecken? Om den slutar ladda på så förbaskat borde ju batteriet nått hyfsat full kapacitet eller tänker jag fel?

nej, det är ingen alls gott tecken

över 15 Volt och motorn i arbetstemperatur tyder på överladdning och att den sedan ramlar ned till 12.3 volt under körning tyder på att batteriet laddas ur ganska våldsamt eller att generatorn inte laddar alls - underhållsladdar generatorn normalt så skall spänningen ligga kring 13.8 Volt (taxibilar mm som har bilarna rullade dygnet runt kanske väljer regulator på 13.6 eller tom 13.4 Volt istället för att slippa byta batterier så ofta pga. laddning med högre spänning under lång tid korroderar batteriet mycket fortare) .

med andra ord - du har krångel med generator eller dess sladdar och jord.

Batterispänningen skall landa runt 13.8 Volt efter en stunds motorkörning och motor och generator är genomvarm - när generatorn är -18 grader C kall och kanske många minusgrader så kan det ge spänning över 15 Volt precis efter kallastart och en stund efter med allt sjunkande spänning ju varmare generatorn är, men annars mycket sällan över 14.4 Volt (moderna bilar med kalciumlegerade batterier kan tolerera upp till 14.7 Volt medans äldre bilar avsedda för antimonlegerade batterier (dvs. de med skruvpropp och som måste fyllas med dest-vatten då och då) så skall batterispänningen aldrig gå över 14.4 Volt vid rumstemperatur - vid -18 grader så kan kan tillåta spänningen gå emot 15 Volt en kortare tid.


Med de siffrorna du skrivit här har du både för låg och för hög spänning.

Ett sätt att se om det är batteriet som är problemet är att ladda batteriet över natten med en intelligent laddare (som CTEK), låta vila ett dygn med avskruvad pole och ingen laddning och startar bilen efter detta även när det är riktigt kallt utan problem så är det inte batteriet som är problemet.


för övrigt kapacitetsvärdet i Ah har alltid räknats över 20 timmars urladdningstid - dvs. en 60 Ah batteri med urladdningstakten 3 ampere skall klara 20 timmar innan polspänningen är under 10.8 Volt.

vid en timmers urladdningstid med ström kanske optimerad till 30 ampere urladdning så kanske man i allra bästa fall får hur ca 40-50% av batteriet Ah-tal - inte ens AGM-batterier kan prestera mycket bättre utan det kanske ligger 50-60% urladdning vid en timmes urladdningstid som tex UPS-drift

dessa är inte som LiIon eller NiCD/NiMh-batterier där man kan få ut 90% av kapaciteten på 10-20 minuter.
Användarvisningsbild
av crumpets
#925165
Ringde bilia och bad dem byta batteriet utifrån symptomen men de vägrade. Den måste in på felsökning för det har kommit in ett större antal V40 med kass laddningsreglering :-(O)
Användarvisningsbild
av crumpets
#925486
Garantin hinner ryka tyvärr :( Jag har 2000 mils maxitrygg. Har ca 100 mil kvar på detta och har tjänsteresor på 150 mil nästa vecka...
Ringde dock min säljare som sade att han kan hjälpa till med kostnaden på batteriet om det visar sig vara dåligt. Det skulle så klart hålla längre än såhär tyckte han också. Stor tumme upp!
Användarvisningsbild
av mobe
#925505
crumpets skrev:Garantin hinner ryka tyvärr :( Jag har 2000 mils maxitrygg. Har ca 100 mil kvar på detta och har tjänsteresor på 150 mil nästa vecka...
Ringde dock min säljare som sade att han kan hjälpa till med kostnaden på batteriet om det visar sig vara dåligt. Det skulle så klart hålla längre än såhär tyckte han också. Stor tumme upp!

Spelar inte någon roll om garantin hinner gå ut innan du åker dit så länge du påpekat det innan tiden/milen gått ut gäller fortfarande garantin.

Men borde inte du ha/haft nybilsgaranti när första batteriet gav upp?

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]