crumpets skrev:Idag var jag ute en längre stund! Ca 1h15min motorväg. Spänningen låg på stadiga 15V i nästan en hel timme. Sedan dalade den snabbt och låg på ca 12,3V sista kvarten. Detta borde väl vara ett gott tecken? Om den slutar ladda på så förbaskat borde ju batteriet nått hyfsat full kapacitet eller tänker jag fel?
nej, det är ingen alls gott tecken
över 15 Volt och motorn i arbetstemperatur tyder på överladdning och att den sedan ramlar ned till 12.3 volt under körning tyder på att batteriet laddas ur ganska våldsamt eller att generatorn inte laddar alls - underhållsladdar generatorn normalt så skall spänningen ligga kring 13.8 Volt (taxibilar mm som har bilarna rullade dygnet runt kanske väljer regulator på 13.6 eller tom 13.4 Volt istället för att slippa byta batterier så ofta pga. laddning med högre spänning under lång tid korroderar batteriet mycket fortare) .
med andra ord - du har krångel med generator eller dess sladdar och jord.
Batterispänningen skall landa runt 13.8 Volt efter en stunds motorkörning och motor och generator är genomvarm - när generatorn är -18 grader C kall och kanske många minusgrader så kan det ge spänning över 15 Volt precis efter kallastart och en stund efter med allt sjunkande spänning ju varmare generatorn är, men annars mycket sällan över 14.4 Volt (moderna bilar med kalciumlegerade batterier kan tolerera upp till 14.7 Volt medans äldre bilar avsedda för antimonlegerade batterier (dvs. de med skruvpropp och som måste fyllas med dest-vatten då och då) så skall batterispänningen aldrig gå över 14.4 Volt vid rumstemperatur - vid -18 grader så kan kan tillåta spänningen gå emot 15 Volt en kortare tid.
Med de siffrorna du skrivit här har du både för låg och för hög spänning.
Ett sätt att se om det är batteriet som är problemet är att ladda batteriet över natten med en intelligent laddare (som CTEK), låta vila ett dygn med avskruvad pole och ingen laddning och startar bilen efter detta även när det är riktigt kallt utan problem så är det inte batteriet som är problemet.
för övrigt kapacitetsvärdet i Ah har alltid räknats över 20 timmars urladdningstid - dvs. en 60 Ah batteri med urladdningstakten 3 ampere skall klara 20 timmar innan polspänningen är under 10.8 Volt.
vid en timmers urladdningstid med ström kanske optimerad till 30 ampere urladdning så kanske man i allra bästa fall får hur ca 40-50% av batteriet Ah-tal - inte ens AGM-batterier kan prestera mycket bättre utan det kanske ligger 50-60% urladdning vid en timmes urladdningstid som tex UPS-drift
dessa är inte som LiIon eller NiCD/NiMh-batterier där man kan få ut 90% av kapaciteten på 10-20 minuter.