- sön 30 nov 2014, 10:09
#923237
Jag har misstänkt ett tag att mitt batteri inte mår så bra. Bilen har känts lite slöstartad när det är kallt, och den laddar ofta så att stop/start inte funkar. Nu undrar jag vad normala värden på ett batteri egentligen är.
Igår hade bilen stått i typ en vecka. Endast kört småkörningar till affären osv. 12,5V var det på batteripolerna. Jag startade och körde i trekvart runt runt bara. Det låg då på 15,1 till 14,7 i laddspänning. Efter trekvart stannade jag bilen och stängde av allt. 12,78V på polerna då. Nu mätte jag idag istället. 12,48.
~12,5 sägs vara ungefär halvladdat batteri. Bör det vara källa till oro? Kommer testa att mäta efter 11 mils resa nu på måndag. Om jag reser dit på morgonen och sedan mäter på lunch borde väl batteriet ligga nära 100% laddning? Eller? Hur lågt ska det sjunka innan man bör byta det? Jag har redan köpt ett nytt men det var ett sånt helvete att få loss det gamla (sitter ju för fasen ett fjäderbensstag rakt över det!) så jag kände att jag inte orkar göra det om det inte är 100% nödvändigt. Varför var de tvungna att bygga in det så förjordat :(
Igår hade bilen stått i typ en vecka. Endast kört småkörningar till affären osv. 12,5V var det på batteripolerna. Jag startade och körde i trekvart runt runt bara. Det låg då på 15,1 till 14,7 i laddspänning. Efter trekvart stannade jag bilen och stängde av allt. 12,78V på polerna då. Nu mätte jag idag istället. 12,48.
~12,5 sägs vara ungefär halvladdat batteri. Bör det vara källa till oro? Kommer testa att mäta efter 11 mils resa nu på måndag. Om jag reser dit på morgonen och sedan mäter på lunch borde väl batteriet ligga nära 100% laddning? Eller? Hur lågt ska det sjunka innan man bör byta det? Jag har redan köpt ett nytt men det var ett sånt helvete att få loss det gamla (sitter ju för fasen ett fjäderbensstag rakt över det!) så jag kände att jag inte orkar göra det om det inte är 100% nödvändigt. Varför var de tvungna att bygga in det så förjordat :(