- mån 01 dec 2014, 11:56
#923561
Håller med om att laddar generatorn 15V är batteriet med all säkerhet sulfaterat och behöver bytas. Ett test som du enkelt kan göra, efter du kört någon mil. Låt bilen stå med ljuset på c:a en halvtimme. Är det + grader ska den starta utan vidare om batteriet är friskt.
Mvh
Lennart
crumpets skrev:Igår hade bilen stått i typ en vecka. Endast kört småkörningar till affären osv. 12,5V var det på batteripolerna. Jag startade och körde i trekvart runt runt bara. Det låg då på 15,1 till 14,7 i laddspänning. Efter trekvart stannade jag bilen och stängde av allt. 12,78V på polerna då. Nu mätte jag idag istället. 12,48.När jag jobbade på verkstad hade vi en (tyckte vi) bra regel. Om batterikablarna sitter fast och generatorn laddar som den ska. Byt batteri. Det är väldigt sällan att det är något annat fel (typ att något "drar ut" batteriet) Kolla efter oxid på kablar och kabelskorna, tyder på läck på batteriet (= gammalt batteri). Är batteriet nyare än 3 - 4 år kan man lägga lite tid på felsökning, är det äldre, bara byt. Batterier är förhållandevis billiga idag att det inte är lönt att tveka. Tänk på att om ett nytt batteri har full kapacitet vid +20° har det halv kapacitet vid 0° och 25% vid -20°(ungefärliga uppgifter). Har du då ett c:a 5 år gammalt batteri har du kanske (i bästa fall) 75% vid +20°. Då har du 30% vid 0°. Har du äldre batteri sjunker kapaciteten snabbt, men det kan fungera bra på sommaren. Som ex, det jag hade i min Volvo funkade kanon att starta bilen med, även om den stod över helgen. Men jag kunde inte stå med tändningen (och då automatiskt halvljus) och "ta ut" och nolla felkoder (+ 10°), då fick jag inte igång den utan startkablar. Det batteriet är (står kvar i garaget) är c:a 7 år gammalt Biltema 60 Ah. Batterier kan bli mycket äldre än så, men "krånglar" det så lönar det sig att byta. Frugas VW Passat -04 har kvar originalbatteriet (11 år, bilen tillverkad 11-03) och fungerar utan problem.
Håller med om att laddar generatorn 15V är batteriet med all säkerhet sulfaterat och behöver bytas. Ett test som du enkelt kan göra, efter du kört någon mil. Låt bilen stå med ljuset på c:a en halvtimme. Är det + grader ska den starta utan vidare om batteriet är friskt.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V