Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#923561
crumpets skrev:Igår hade bilen stått i typ en vecka. Endast kört småkörningar till affären osv. 12,5V var det på batteripolerna. Jag startade och körde i trekvart runt runt bara. Det låg då på 15,1 till 14,7 i laddspänning. Efter trekvart stannade jag bilen och stängde av allt. 12,78V på polerna då. Nu mätte jag idag istället. 12,48.
När jag jobbade på verkstad hade vi en (tyckte vi) bra regel. Om batterikablarna sitter fast och generatorn laddar som den ska. Byt batteri. Det är väldigt sällan att det är något annat fel (typ att något "drar ut" batteriet) Kolla efter oxid på kablar och kabelskorna, tyder på läck på batteriet (= gammalt batteri). Är batteriet nyare än 3 - 4 år kan man lägga lite tid på felsökning, är det äldre, bara byt. Batterier är förhållandevis billiga idag att det inte är lönt att tveka. Tänk på att om ett nytt batteri har full kapacitet vid +20° har det halv kapacitet vid 0° och 25% vid -20°(ungefärliga uppgifter). Har du då ett c:a 5 år gammalt batteri har du kanske (i bästa fall) 75% vid +20°. Då har du 30% vid 0°. Har du äldre batteri sjunker kapaciteten snabbt, men det kan fungera bra på sommaren. Som ex, det jag hade i min Volvo funkade kanon att starta bilen med, även om den stod över helgen. Men jag kunde inte stå med tändningen (och då automatiskt halvljus) och "ta ut" och nolla felkoder (+ 10°), då fick jag inte igång den utan startkablar. Det batteriet är (står kvar i garaget) är c:a 7 år gammalt Biltema 60 Ah. Batterier kan bli mycket äldre än så, men "krånglar" det så lönar det sig att byta. Frugas VW Passat -04 har kvar originalbatteriet (11 år, bilen tillverkad 11-03) och fungerar utan problem.
Håller med om att laddar generatorn 15V är batteriet med all säkerhet sulfaterat och behöver bytas. Ett test som du enkelt kan göra, efter du kört någon mil. Låt bilen stå med ljuset på c:a en halvtimme. Är det + grader ska den starta utan vidare om batteriet är friskt.

Mvh
Lennart
av NilsO
#923576
:stefan: skrev:Att det är monterat i bilen eller att bilen just har körts ger så små skillnader att det i princip faller inom felmarginalen.
Det stämmer om man mäter vid belastning, med belastningsprovare. Däremot inte om man vill få reda på något genom att bara mäta polspänningen. (Det är ju två helt olika metoder.)
Användarvisningsbild
av crumpets
#923579
Idag var jag ute en längre stund! Ca 1h15min motorväg. Spänningen låg på stadiga 15V i nästan en hel timme. Sedan dalade den snabbt och låg på ca 12,3V sista kvarten. Detta borde väl vara ett gott tecken? Om den slutar ladda på så förbaskat borde ju batteriet nått hyfsat full kapacitet eller tänker jag fel?
av :stefan:
#923593
NilsO skrev:
:stefan: skrev:Att det är monterat i bilen eller att bilen just har körts ger så små skillnader att det i princip faller inom felmarginalen.
Det stämmer om man mäter vid belastning, med belastningsprovare. Däremot inte om man vill få reda på något genom att bara mäta polspänningen. (Det är ju två helt olika metoder.)
Absolut, belastningsprovare kör vi alltid med. Multimetern används bara om vi behöver hänga med ut och kollar vad bilen laddar. ;)
av rid54
#923597
crumpets skrev:Idag var jag ute en längre stund! Ca 1h15min motorväg. Spänningen låg på stadiga 15V i nästan en hel timme. Sedan dalade den snabbt och låg på ca 12,3V sista kvarten. Detta borde väl vara ett gott tecken? Om den slutar ladda på så förbaskat borde ju batteriet nått hyfsat full kapacitet eller tänker jag fel?
Nu vet jag ju inte vad man hittar på i moderna bilar, men så funkar inte en "normal" generator. Den håller systemspänningen konstant så gott det går (så länge den klarar belastningen). Normalt är 13,7 - 14,3 eller nåt därikring. Det ska inte vara några dramatiska variationer så länge motorn är igång. 15 V är för hög spänning, det är ett fel (om mätaren visar rätt) som måste fixas. Har det varit den spänningen på riktigt under en tid är nog ditt batteri inte så friskt.
Användarvisningsbild
av crumpets
#923633
Det vetefasen alltså. Den går upp till 15V även när man bromsar. Gissar att det är bromskraftsåtervinningen. Det verkar alltså som att den kör upp till de nivåerna när den vill ladda ordentligt.
av :stefan:
#923647
Hördu, vad har du för modell och utrustning egentligen? ;) Du skrev något om start/stoppfunktion såg jag nu, sådant påverkar också batteriet i högsta grad. Vissa bilar har ett litet skitbatteri på 8-10 Ah utöver vanliga batteriet till exempel.
av valln
#923649
lennarte skrev: Frugas VW Passat -04 har kvar originalbatteriet (11 år, bilen tillverkad 11-03) och fungerar utan problem.
Mvh
Lennart
Jag har ett lika gammalt batteri och som också fungerar utan problem, men hur tänker du kring bytet?
Det måste vara god kvalitet på batterierna 2003...? :wink:
#923660
Fasen.. den här tråden får mig att inse att jag nog behöver en underhållsladdare...
Användarvisningsbild
av Perra83
#923671
crumpets skrev:Det vetefasen alltså. Den går upp till 15V även när man bromsar. Gissar att det är bromskraftsåtervinningen. Det verkar alltså som att den kör upp till de nivåerna när den vill ladda ordentligt.
Min V60 ligger uppåt 15,3V rätt ofta.

Bilarna med S/S har väl AGM batterier och dom vill ha högre laddspänning. På Ctek Polar laddare ska man då välja läget med "snöflingan" för det ger en högre spänning.
Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]