Sida 1 av 1

batteriladdarens funktion

Postat: lör 29 nov 2014, 17:19
av thorsens
hej! vill veta hur batteriladdare funkar ( har ingen bruksanvisning). har en med amperemätare som står nästan nere på noll när jag skall ladda batteriet. är det kanske fulladdat då eller vad, har fått batteriet så vet ej konditionen på det. provade också den andra laddaren som har 2 st lampor, power och full. båda två lyser när jag sätter i kontakten. betyder det att batteriet är fulladdat, blir inte klok på detta,nån som vet hur bilbatteriladdare funkar? tacksam för svar. hälsningar classe

Re: batteriladdarens funktion

Postat: lör 29 nov 2014, 17:54
av StefanN
Står ampmätaren på noll är det fulladdat, den visar ju hur mycket den skickar in i batteriet. Startar högt och sjunker efterhand.

Re: batteriladdarens funktion

Postat: lör 29 nov 2014, 18:43
av P210
Står ampmätaren på noll är det fulladdat, den visar ju hur mycket den skickar in i batteriet
- Kan även betyda att batteriet är tvärdött och inte tar emot laddning..

Re: batteriladdarens funktion

Postat: lör 29 nov 2014, 18:51
av Perc
Du kan inte tvinga in ampere i ett batteri utan det tar så mycket det får, eller så mycket strömkällan orkar ge beroende på vad som tar slut först. Det går alltid långsammare mot slutet också.

Det är därför dagens elbilar (typ Tesla) oftast marknadsförs med att man t.ex kan få "upp till 80%" på en viss tid vid en snabbladdningsanläggning. Dom sista procenten går sakta, fysikens lagar sätter stopp.

Re: batteriladdarens funktion

Postat: sön 30 nov 2014, 20:37
av rid54
Det finns många olika sorters laddare.... Den du beskriver verkar vara lite "old school" och den ger ifrån sig en ström som beror på skillnaden mellan laddarens inre spänning (konstant på runt 15V, troligen) och batteriets (som ju sakta ökar under laddningen). När skillnaden minskar blir laddströmmen svagare. En sådan laddare kan inte vara ansluten hur länge som helst, eftersom batteriet till slut kommer upp i en spänning (över 14,5V) där det börjar "gasa" (elektrolyten sönderdelas i väte o syre, s.k. knallgas. Eldfarligt!).

Lite nyare laddare har strömkontroll och trycker ut nån viss konstant ström (säg 3A) medan batterispänningen stiger. När batterispänningen når slutläget (runt 14,4V) stryps stömmen till en låg underhållsladdning som kan vara på hela tiden.