Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#927468
Jag anser att stor fantasilöshet råder. Så fort som laddhybrider kommer på tal är det antingen med diesel- eller bensinmotor som drivkälla förutom elmotorn. En förbränningsmotor optimerad för enbart etanol skulle ge en låg förbrukning av ett bränsle som dessutom är mycket mer förnybart. Kanske det finns tekniska problem om man använder etanolmotor i laddhybrider, vad vet jag. Tänkte närmast på att Volvos dieselladdhybrid håller koll på hur "gammalt" dieselbränslet är om man kört bara på el länge. Den enda nackdelen med etanol som jag känner till är att man ska inte lagra etanol oanvänd i fordon länge. Etanoldrivna fordon mår bäst av att bränslet omsätts. Men samma problem finns ju med diesel. Att lagra diesel länge i ett fordon är inte att rekommendera. Framförallt inte dagens diesel. Dieselbilar mår också bäst av omsättning.
#927705
Camel skrev:Jag anser att stor fantasilöshet råder. Så fort som laddhybrider kommer på tal är det antingen med diesel- eller bensinmotor som drivkälla förutom elmotorn
En elhybrid med en E85 eller E95 motor skulle bli nästan lika CO neutral som en bränslecell till ett mycket lägre pris. Framför allt mot en som drivs med vätgas, fast den är ju ännu renare, det blir ju bara vatten i avgasröret.

Mvh
Lennart
#927734
lennarte skrev:
Camel skrev:Jag anser att stor fantasilöshet råder. Så fort som laddhybrider kommer på tal är det antingen med diesel- eller bensinmotor som drivkälla förutom elmotorn
En elhybrid med en E85 eller E95 motor skulle bli nästan lika CO neutral som en bränslecell till ett mycket lägre pris. Framför allt mot en som drivs med vätgas, fast den är ju ännu renare, det blir ju bara vatten i avgasröret.

Mvh
Lennart
Idag produceras vätgas från fossila källor som gas/olja/kol, så vätgasbilen är inte speciellt renlig av sig.

Det skulle gå att spjälka vatten men då går det åt ohyggliga mängder el, och var ska den komma ifrån?

Det är lite som att säga att mitt hus är 100% koldioxid neutralt och 100% utsläppsfritt för jag kör bara direktverkande elelement. Och de vet ju alla att ett el-element släpper inte ut partiklar eller koldioxid.
#927796
Ja, man stoppar ofta huvudet i sanden och låtsas som att problemen inte finns. Elbilar med sk. "nollutsläpp" är ett typiskt exempel på detta. Det borde vara förbjudet att i reklamen för elbilar skriva ett sådant ord. Förvisso sant att från själva bilen är det nollutsläpp (nästan) men inte i det stora hela från källa till hjul. Det borde kunna betraktas som starkt vilseledande reklam. Tyvärr faller vätgasbilar inom denna kategori också. När man säger att de endast släpper ut vatten, då kan man snacka om vilseledande reklam. Vätgas är en energibärare som inte existerar i fri form i naturen. Man kan framställa vätgas på flera sätt. Men gemensamt för dem alla är att de har avsevärda nackdelar. Man kan t.ex. framställa vätgas genom reformering av fossilbaserade ämnen som t.ex. naturgas, olja och kol. Då erhålls vätgas i fri form men även koldioxid. Och därmed består koldioxidproblemet. Man kan också använda andra ämnen t.ex. biogas men tillgången är begränsad. Även framställning av vätgas genom elektrolys av vatten är möjlig. Då erhålls syre och väte i fri form. Men det åtgår stor mängd elenergi och verkningsgraden i elektrolys blir endast ca 60-70%. Och som elproduktionen ser ut globalt idag är detta definitivt ingen lösning på koldioxidproblemet. Inom kemindustrin erhålls redan idag viss mängd vätgas i fri form men denna mängd är inte tillräckligt stor för hela fordonsflottan. Så vätgasbilar blir kanske en dellösning i den mån vätgasen går att framställa genom t.ex. elektrolys där elenergin kommer från alternativa förnybara energislag. Men då blir det endast en begränsad mängd och vätgasbilar kan då inte bli en total lösning.
#927935
Camel skrev:Ja, man stoppar ofta huvudet i sanden och låtsas som att problemen inte finns
VolvoB20 skrev:Idag produceras vätgas från fossila källor som gas/olja/kol,
Jag håller fullständigt med er, tyvärr finns det många som inte gör det. Tänker på ett stort etanolprojekt (för några år sedan) som inte blev av för "miljövänner" lyckades stoppa det p.g.a. matbristen i värden. Fast det skulle göras etanol på avfall från skog och lantbruk. Det finns få protester mot att det görs mer Vodka än motorbränsle av vete i Sverige. Nu ska det i.f.s "vara på gång" igen, men intresset för etanol är ju lägre än på många år så det blir väl pannkaka av alltihop.... Men då kanske man kan göra BIO-gas av hela projektet, kanske :roll: Finns att köpa "över disk" idag bränsleceller som drivs av etanol för laddning av batterier till båtar. Så istället för en Hondagenerator som som står på land och brummar för att ladda batterierna kan man ha en etanoldriven bränslecell istället. Dom är inte billiga, och jag vet inte hur bra det fungerar. Men det är en början. Finns det inte en bränslecells driven (etanol?) småbil att köpa (Toyota?) numera också?

Mvh
Lennart
#928009
Ang. totala belastningen har Aryan på Etanol.nu skrivit ett intressant inlägg.
aryan skrev:Snubblade över ett intresant rapport hos low carbon vehicles partnership Life Cycle CO2e Assessment of Low Carbon Cars 2020-2030 där bilars produktionsutsläpp tas med i bilens totala utsläpp över livscykeln. Denna komponent ökar naturligtvis ju lägre utsläpp bilen har vid avändning.

För den som inte orkar läsa allt klistrar jag in två viktiga diagram nedan, lite förklaring först:
ICEV = Internal Combustion Engine Vehicle (bil met verbrandingsmotor)
HEV = Hybrid Electric Vehicle (elhybrid)
PHEV = Plug-in Hybrid Electric Vehicle (plug-in hybrid)
BEV = Battery Electric Vehicle (elbil)

Det handlar om bilens totala CO2 eq utsläpp från vägga till grav efter 15.000 mil och elen enligt EU-mix.

Läget 2012
Bild

Best case scenario för 2030 med bensin ersatt av bioetanol och en eu-elmix som har 60% lägre CO2 utsläpp:
Bild

Man ser nu att skilnader blev mycket små mellan "vanliga" och hybridbilar. Dessutom ser man att elbilen blev något sämre än de övriga!

Vi som kör längre med konverterade bensinbilar med endast E85 i tanken kan redan komma nära best scenario 2030…
av *pettson*
#928017
Det är en trevlig ide att.göra.sprit av skogsavfall. Men problemet är att det finns inget sånt.
*skogsavfallet * köps upp för tillverkning av flis och eldningspellets. Det enda gemensamma är att oavsett slutprodukt vill ingen betala för råvaran. Det är så sjukt små pengar i att sälja sitt avfall att det knappt är lönsamt alls att samla ihop det. Man gör det mest för att dom stora bolagen *åtar sej* att rensa upp i skogen om dom får avfallet. Har du mindre mängder får du betala för att bli av med det.
Ännu bättre är att.man är total nollintresserad av.avfallet om du har mindre än två 30kubiks containrar i färdig flis.
Jag har själv försökt bli av med mitt avfall men inte lyckats. Så jag har fått potionseldat upp det i skogen precis som i princip alla småskogsägare.
#928046
Det var detta jag menade, som rann ut i sanden, men som är "på gång" igen
http://static.www.nyteknik.se/ver02/ima ... teknik.gif
Bärjan på artiklen,
Fem energibolag i norra Sverige vill göra fordonsetanol av skogsavfall. Om allt går som planerat kan en pilotanläggning vara klar hösten 2002. Den ska producera ett par hundra kubikmeter etanol per år, men etanolen ska inte gå till försäljning.
Söker man på etanoltillvekning på nätet kan man följa dess uppgång (storsilade planer) och fall (när regeringen beslutade att dieselens mindre CO utsläpp skulle "premieras"). Så nu när dieselmotorer ska förbjudas i större innerstädet på kontinenten kan "dom" stå där med "skägget i brevlådan".

Mvh
Lennart
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]