Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#921707
Samtidigt är det inte så stor skillnad som många tror. Diesel innehåller mer energi än bensin, bara där får du en skillnad i förbrukning eftersom alla tester är mängd bränsle per distans, inte mängd energi per distans.
#921716
Skillnaden är ca 20% och det går inte på något sätt att räkna sig ifrån. Dieselmotorn har av naturen en högre verkningsgrad än bensinmotorn vid identiskt effektuttag. Tar du ut samma effekt kommer det alltid att gå åt 15-25% mer energi i en bensinmotor, när övriga förutsättningar är lika. Det går inte att trolla bort.
#921750
crumpets skrev:erikn det beror ju på hur man ser på saken. Hade dieselbilen haft samma usla verkningsgrad som bensinbilen hade den ju absolut inte fått släppa ut 100g mer. Man kan lika gärna vända på steken och säga att det är misstag i regelverket att tillåta så ineffektiv förbränning av kolväten som den i bensinmotorn.
Allt handlar om avvägningar och totala utsläpp. Hade inte dieselmotorn varit såpass effektiv hade den såklart inte fått komma undan med alla nackdelarna.
Jag fattar inte vad verkningsgraden har att göra med utsläppet av NOx när det mäts i gr/km och inte t.ex gr/liter? :wink:
#921818
Baggis skrev:
crumpets skrev:erikn det beror ju på hur man ser på saken. Hade dieselbilen haft samma usla verkningsgrad som bensinbilen hade den ju absolut inte fått släppa ut 100g mer. Man kan lika gärna vända på steken och säga att det är misstag i regelverket att tillåta så ineffektiv förbränning av kolväten som den i bensinmotorn.
Allt handlar om avvägningar och totala utsläpp. Hade inte dieselmotorn varit såpass effektiv hade den såklart inte fått komma undan med alla nackdelarna.
Jag fattar inte vad verkningsgraden har att göra med utsläppet av NOx när det mäts i gr/km och inte t.ex gr/liter? :wink:
Den högre verkningsgraden ger lägre CO2 än bensinare du kan inte bara titta på ett utsläpp, du måste titta på helheten.
#921842
VolvoB20 skrev:
Baggis skrev:
crumpets skrev:erikn det beror ju på hur man ser på saken. Hade dieselbilen haft samma usla verkningsgrad som bensinbilen hade den ju absolut inte fått släppa ut 100g mer. Man kan lika gärna vända på steken och säga att det är misstag i regelverket att tillåta så ineffektiv förbränning av kolväten som den i bensinmotorn.
Allt handlar om avvägningar och totala utsläpp. Hade inte dieselmotorn varit såpass effektiv hade den såklart inte fått komma undan med alla nackdelarna.
Jag fattar inte vad verkningsgraden har att göra med utsläppet av NOx när det mäts i gr/km och inte t.ex gr/liter? :wink:
Den högre verkningsgraden ger lägre CO2 än bensinare du kan inte bara titta på ett utsläpp, du måste titta på helheten.
Ja, allt är såklart en avvägning av negativa och positiva egenskaper. Ännu bättre vore det om bränslet var av icke-fossilt ursprung. (En personlig negativ egenskap som jag har svårt för är dieselavgasernas lukt. De gamla utan kat luktar pest och de nya "badhus". Tacka vet jag den behagligt mild/söta lukten när man kallstartar med E85 som bränsle :wink: )
#921901
Fast en Ottomotor har bättre verkningsgrad vid samma kompression. Problemet är att man inte kan ha så hög kompression med 95 oktan. Därför skulle jag gärna se en motor utvecklad för enbart etanol så att man kan höja kompressionen rejält. En ren etanolmotor tror jag skulle komma ganska nära en diesel i förbrukning, trots den stora skillnaden i energiinnehåll.
av rid54
#921977
Baggis skrev:
crumpets skrev:erikn det beror ju på hur man ser på saken. Hade dieselbilen haft samma usla verkningsgrad som bensinbilen hade den ju absolut inte fått släppa ut 100g mer. Man kan lika gärna vända på steken och säga att det är misstag i regelverket att tillåta så ineffektiv förbränning av kolväten som den i bensinmotorn.
Allt handlar om avvägningar och totala utsläpp. Hade inte dieselmotorn varit såpass effektiv hade den såklart inte fått komma undan med alla nackdelarna.
Jag fattar inte vad verkningsgraden har att göra med utsläppet av NOx när det mäts i gr/km och inte t.ex gr/liter? :wink:
NOx kommer ju inte från bränslet, utan från luften. Bildandet av NOx är en förlustaffär för motorn, det tar energi men skapar inget förhöjt arbetstryck. Mycket svårt att hindra processen, så man får försöka göra nåt åt slutprodukten.

Dieselmotorer har väl rätt "usel" verkningsgrad de med? Bensinare ännu lägre iofs, men ingen enorm skillnad tycker jag sett i ett allmänt perspektiv.
#921992
http://users.encs.concordia.ca/~kadem/M ... 0cycle.pdf
for the same compression ratio the Otto cycle (gasoline cycle) is more efficient than the Diesel cycle. Example: r=10; rc=2
The Otto cycle efficiency is 60.2% The Diesel cycle efficiency is 53.7%
However, in practice, a compression ratio of 20 can be achieved in a Diesel engine. Therefore, the Diesel cycle efficiency rises up to 64.7%.
Högre kompression, högre värme, mer NOx bildas. Mer NOx i en dieselmotor då det alltid är luftöverskott där, finns för lite kol att bilda CO2 i stället. Det är ju en av förklaringarna varför en dieselmotor är mer effektiv, den har mindre pumpförluster än en ottomotor.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]