Sida 1 av 2
Bi-Fuel R.I.P ??
Postat: tor 05 okt 2006, 12:56
av pegee
Volvo tänker tydligen lägga ner sina Bi-Fuel-modeller.
Så urbota dumt! Volvo jobar hårt för att hålla en hög miljöprofil och så sumpar de alltihop. Är det pappa Ford som ligger bakom detta eller bara hederligt svenska ekonomiska överväganden?
Vi som kör Bi-Fuel idag, och äger dem själva, kan vi nu räkna med att vår bilar är osäljbara efter detta utspel?
Eller blir de eftertraktade klenoder som blir allt mer sällsynta när de succesivt faller för åldersstrecket?
Fordonsgas hävdar bestämt att de kommer inte att ge upp. Men f-n trot. Även fordonsgas måste ha en marknad för att överleva, och om gasbilarna bara blir importmärken så blir det nog svårt. Då har fordonsgas ingen naturlig hemmamarknad som de har idag, med Volvo som drivande kraft.
Postat: fre 13 okt 2006, 08:50
av Nybbe_gefle
Antagligen beror det på för dålig försäljning av Bi-Fuelbilarna som till viss del kan skyllas på bristfällig infrastruktur på tillgången till gas (iaf norr om Uppsala).
//David
Postat: fre 13 okt 2006, 11:26
av Ramon
Möjligtvis lägger de ner Bi-fuel modellerna, är jag inte säker på, men de lägger absolut inte ner utveckligen av motorer som kan köras på alternativa bränslen! Volvo har t.ex. en prototypbil "Volvo Multi-fuel", som är optimerad för att kunna köras på hela fem typer av bränslen.
Postat: fre 13 okt 2006, 11:47
av Loner
Precis, Bi-Fuel går i graven, men det kommer ju en E85 snurra, och multi-fuel snurran på 200hk lär nog bli populär bara den sätts i produktion.
/L
Postat: fre 13 okt 2006, 11:55
av Ramon
Kikade nyss i Volvo Life magazinet där Volvo's nuvarande modellprogram finns med. Där står det ju att Bi-Fuel finns till S60 och V70N. Sen står det att C30, S40N och V50 kan köpas med Flexi-fuel. Så jag undrar när de tänkt lägga ner Bi-fuel i så fall, för den finns ju att välja till de senaste modellerna av S60 och V70N som sagt.
Postat: fre 13 okt 2006, 13:15
av Loner
Personbilstillverkaren Volvo lägger ned tillverkningen av gasdrivna bilar från och med årsskiftet. Under de elva år som Volvo sålt gasbilar har man sammanlagt bara sålt 10.000 stycken. Det är för få, menar Volvo.
Det är ingen affär för oss och har aldrig varit det. Vi ser inte att det blir någon affär i framtiden heller, säger Christer gustafsson, presschef på Volvo Personvagnar till DN.
/L (Källa NyTeknik)
Postat: fre 13 okt 2006, 14:34
av _Rick_
Jag misstänker att det är Ford som lagt ner det projektet. De vill ju få hela koncernen att gå bättre. Och då vågar de inte satsa på 'osäkra kort'
Jävla Ford! :)
Postat: fre 13 okt 2006, 18:39
av Frigge
Det beror nog på många saker att dom lägger ner den verksamheten.
För få tankställen som har gas
Få köper bilen (Trots att det börjat komma igång nu på sista tiden)
Kostar säkerligen en hel del att jobba med detta
Postat: sön 15 okt 2006, 19:48
av ziaal243
jag vet att de som använder bi-fuel bilarna inom taxiverksamheten i Stockholm har haft stora problem med tankningen och service. Det finns 2-3 ställen i Stockholm som tankar gas och ibland kan man inte tanka fullt för det inte finns tillräckligt med tryck i pumpen. Jag hörde att första service kostade 4000 kr för att man måste byta en filter som tillhör motorn.
det är klart att det är synd för gas är den enda riktiga miljö-bränsle men jag tror volvo kommer komma tillbaks och utvekla nya gasmotorer men inte nu utan om några år.
Postat: sön 15 okt 2006, 20:24
av CarMan
ziaal243 skrev:jag vet att de som använder bi-fuel bilarna inom taxiverksamheten i Stockholm har haft stora problem med tankningen och service. Det finns 2-3 ställen i Stockholm som tankar gas och ibland kan man inte tanka fullt för det inte finns tillräckligt med tryck i pumpen. Jag hörde att första service kostade 4000 kr för att man måste byta en filter som tillhör motorn.
det är klart att det är synd för gas är den enda riktiga miljö-bränsle men jag tror volvo kommer komma tillbaks och utvekla nya gasmotorer men inte nu utan om några år.
Jo man hör så mycke. jag kunde med en enkel knapptryckning direkt hitta 8st gasmackar i stockholm + en på arlanda (inte mycke för ett sånt områge, men betydligt mer än 2)
http://www.fordonsgas.se/
gas servicerna är dyrare än vanliga servicar, för man har felr punkter att gå igenom, bland annat en kalibrering.
det finns även drenering av nämda filter på vissa servicar & jag tror man byter filtret du prata om var 8000 mil.