*ryser*.. Det här är det *officiella..*
F: Vad är milesPLUS®?
S: Drivmedlet, milesPLUS®, innehåller ännu mer förbättrade funktionsadditiv som snabbare både rengör motorn och motverkar uppbyggnaden av avlagringar. Friktionen i motorn minskar och förbränningen förbättras vilket ger en lägre bränsleförbrukning och därmed färre skadliga utsläpp. I tillägg ger milesPLUS ytterligare förbättrad prestanda som gör att motorn går mjukare och ger snabbare respons vid gaspådrag. Allt för att din motor ska vara i bästa möjliga skick och inte tappa hästkrafter.
F: Har ni tidigare haft additiv i miles 98?
S: Ja, men detta är ett helt nytt additiv. Det är samma additiv som vi har i miles 95, men i milesPLUS 98 har vi ökat doseringen ytterligare, vilket förutom att du kommer upp till 2,7% längre även ger dig mer kraft och acceleration.
milesPLUS®, innehåller ännu mer förbättrade funktionsadditiv som snabbare både rengör motorn och motverkar uppbyggnaden av avlagringar. Friktionen i motorn minskar och förbränningen förbättras vilket ger en lägre bränsleförbrukning och därmed färre skadliga utsläpp. I tillägg ger milesPLUS ytterligare förbättrad prestanda som gör att motorn går mjukare och ger snabbare respons vid gaspådrag. Allt för att din motor ska vara i bästa möjliga skick och inte tappa hästkrafter.
milesPLUS diesel innehåller ett multifunktionellt additiv och har förstärkt cetantal vilket innebär att du får en ökad (snabbare) tändvillighet. Detta ger en mjukare körning, lägre motorljud, minskade utsläpp och snabbare respons vid gaspådrag. Allt för att inte tappa hästkrafter. Utöver detta innebär additivet att det skummar mindre vid tankning. Att tanka på Statoils servicestationer blir därför både en snabbare och renare upplevelse.
Hur ser det ut på annonssidan då.. på FB..?
Såhär.. Har benämnt frågeställarna med XX och XX2. XX3 för att inte skylta med andras namn.
Var vänlig och förklara för mig hur en tillsats i bränslet kan sänka friktionen.
Förbränns det så dåligt att det kondenserar på cylinderväggarna? (Och tunnar ut oljefilmen)!
Ser fram emot svar. Då detta är revolutionerande.
Eller är alla era produkter lika oseriösa?
Gilla · Svara · 7 · den 21 oktober kl. 22:01
..
Statoil Sverige Hej XX! Tack för ditt inlägg. Att använda friktionsmodifierare för att sänka friktionen är inget nytt fenomen. Liknade typ av friktionsmodifierare används i motorolja och har gjorts i många år just för att sänka friktionen mellan rörliga delar. I området där kolven vänder blir dock smörjningen lite dålig och särskilt här hjälper vårt bränsle, med sina friktionsmodifierare, att sänka friktionen. Att det skulle vara revolutionerande är lite väl kraftigt uttryckt men vi är först ut med att lansera det i Sverige. I Europa har det funnits i olika premiumbensiner i många år. Ha en fin dag! /Susanne
Gilla · den 22 oktober kl. 10:18
..
XX Jo jag vet att motoroljor innehåller additiv för att förbättra smörjningen.
Men det jag reagerar på är tillsatser i bränslet kan förbli oförbrända och hamna på cylinderväggarna och därmed sänka friktionen i en motor.
Motortillverkarna lägger miljardbelopp på att kontrollera flamutbredningen och med syfte att hålla sig ifrån cylinderväggarna.
Bluffa med något som skulle kunna vara trovärdigt som ökad flamutbredningshastighet eller ökat värme värde istället.
Gilla · den 22 oktober kl. 12:23
..
Statoil Sverige Hej igen! Friktionsmodifierarna är väldigt polära och nyper sig fast på metalytan och bildar ett tunt lager som minskar friktionen inte bara inne i cylindern utan i hela motorn. Som du säger så brinner de upp och det medför att man måste köra några tankningar för att få full effekt samtidigt som om man slutar med miles bensinen så kommer effekten att minska. Kombinationen friktionsmodifierar och det renande detergenterna ger tillsammans bränslereduktionen. När det gäller additivet i dieseln så innehåller det ingen friktionsmodifierare det är endast i miles bensinen. Ha en trevlig kväll! /Susanne
Gilla · den 22 oktober kl. 15:09
..
XX2 En friktionsmodifierare som "nyper sig fast"? Man kanske inte ska välja ordet nypa när man pratar om cylindrar. Varför finns inte friktionsmodifieraren och detergenterna med i produktdatabladet? Eller har jag missat något?
Gilla · 3 · den 22 oktober kl. 18:12
..
XX Tack för ert svar statoil. Jag tror mer på att ha en hästsko i backspegeln eller en månsten i handsfacket.
Gilla · 6 · den 22 oktober kl. 20:40
..
XX2 Eftersom det uppenbarligen var några personer här med stor kunskap om motorer, kan inte
ni på Statoil svara dom på en lite mer vetenskaplig nivå?
Gilla · 1 · den 23 oktober kl. 00:09
..
Statoil Sverige Hej igen! Önskar någon information på en mer vetenskaplig nivå är ni välkomna att ta kontakt med oss via
[email protected] så förmedlar vi er vidare till vår produktspecialist. Ha en fin dag allesammans! /Susanne
Gilla · 2 · den 23 oktober kl. 10:21
Hur blir det då om man faktiskt kan påvisa att det inte blev bättre? Jo.. då är det ditt fel eller fel på din bil..
XX3 Skillnaden var att min bil drog mer.
Gilla · Svara · den 20 oktober kl. 19:40
..
Statoil Sverige Hej XX3! Det är alltid svårt att kommentera enskilda fall. Det kan förekomma variationer beroende på fordonets ålder, typ av motor, körstil och körförhållanden. Ha en bra dag! /Susanne
Gilla · 1 · den 21 oktober kl. 11:07
..
XX3 Min bil är alldeles ny, 300mil. Det är en Volvo V70. Jag pendlar Sthlm-Motala varje vecka, håller precis samma hastighet, samma körstil, håller slaviskt hastighetsbegr. Samma väglag trots detta drar min bil med den vanliga dieseln 0.4 och med Miles plus diesel 0.48. Detta kan aldrig ligga inom felmarginalen då det rör sig om nästan en deciliter.