Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
#916116
Såg att statoil släppt något premiumliknande bränsle benämnt miles plus och finns som diesel och 98.
Och som de flesta redan vet är statoil lite dyrare än de andra, men detta bränslet slår alla rekord...

Miles plus-Dieseln är 52 öre dyrare än miles diesel och hela 83 öre öre dyrare än OKQ8.

Någon som provat i sin bil?

Klart man blir skeptisk till att betala 83 öre mer, vilket är 6% högre pris, än vad jag ger nu. Fördelen ska tydligen vara att man kommer 2% längre till 6% högre pris.
För min del betyder det en ökad utgift på ca 430 kr per år. Vad är det som skulle motivera ig att byta?


När det gäller 98 oktan är priset 55 öre högre än OKQ8, det ger 4% högre pris, men utlovar 2,7% längre per liter.
Här kan det kanske vara försvarligt om det nu ger någon övrig fördel.

Någon som provat och sett faktiska förbättringar värda namnet och priset?
Användarvisningsbild
av TommyP86
#916156
Nu vet jag inte om det är samma, men i norge finns det typ premium diesel som kostar mer, ska vara renande och på så vis åstadkomma bättre driftekonomi. Man spelar nog på att folk skaköpa det för att "spara" på motorn. Så det är nog helt klart en designad produkt. Kör firmabilarna på det vanliga iaf, och dom både startar, väsnas och fungerar, dag ut och dag in tyvärr :)
Användarvisningsbild
av mobe
#916169
Har sett det i tyskland, men aldrig tankat det. Jag tror att det enbart är för att "lura" oss på mer pengar.

"Car manufacturers such as Maruti, Hyundai, Tata, Toyota, Ford, Skoda, Mercedes, BMW etc. strongly discourage the use of premium diesel in their cars. Makers of the national engines of India (Fiat 1.3L MJD & Nissan 1.5L DCi) do NOT recommend using premium diesel either. "
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#916170
Näe, jag skulle aldrig slösa pengar på något specialbränsle till min bruksbil. Känns både dyrt och jobbigt, eftersom det kommer ta X antal tankningar innan allt gammalt "skit bränsle"( :roll:) försvunnit och "premiumbränslet" öht. kan göra någon nytta. Och så räcker det med att man måste tanka där det bara finns gammal hederlig 95 t ex, och så är allt förstört igen.
av *pettson*
#916179
Du... dom lovar att bränslet sänker FRIKTIONEN i motorn, det och att det håller rent eller rensar är anledningen till att man kommer *längre*..
Där ungefär vägrar jag tanka, dvs jag går inte på dravel.. Kan nån peka ut ETT ställe där bränslet kan sätta sej så friktionen kan minska. Kanske missat nåt i mina utbildningar och verksamma år? Så..? Någon?
Hela Facebook är fullt med deras dravel, dom som nu är skeptiker får ett godståg med reklam och rekommendationer att titta på labbtester.
Om man provar dom med en diskussion.. ifall det nu är människor och inte bot som man svarar till (svaren är bra konstiga).. ja då har man löst allt.. men lösningen kan man inte säga.
Man sparar ALLTID bränsle.. TILLS.. det nu är människor som fått ökad förbrukning och undrar hur i helsike det går ihop med deras besparing?
Då får man svaret att det är fel på bilen... När det bevisat inte är fel på bilen så är inte bilen kompatibel, då ska man byta bil..
Hur man än gör är bränslet perfekt och fungerar det inte är det ditt fel. Det är felsäker reklam det..
Användarvisningsbild
av vetten
#916214
Mirakelmedel och superbensiner har funnits i alla år, när jag var ung så skulle man stoppa en "Tiger i tanken" enligt Esso och Texaco hade något som dom kallade "Boron" men inte varken gick bilen bättre eller drog mindre bensin för det.
Men människan är lättlurad så det är säkert en hel drös som går på det och med massor av reklam för varan så går det säkert att sälja en hel del.
av *pettson*
#916367
*ryser*.. Det här är det *officiella..*
F: Vad är milesPLUS®?
S: Drivmedlet, milesPLUS®, innehåller ännu mer förbättrade funktionsadditiv som snabbare både rengör motorn och motverkar uppbyggnaden av avlagringar. Friktionen i motorn minskar och förbränningen förbättras vilket ger en lägre bränsleförbrukning och därmed färre skadliga utsläpp. I tillägg ger milesPLUS ytterligare förbättrad prestanda som gör att motorn går mjukare och ger snabbare respons vid gaspådrag. Allt för att din motor ska vara i bästa möjliga skick och inte tappa hästkrafter.

F: Har ni tidigare haft additiv i miles 98?
S: Ja, men detta är ett helt nytt additiv. Det är samma additiv som vi har i miles 95, men i milesPLUS 98 har vi ökat doseringen ytterligare, vilket förutom att du kommer upp till 2,7% längre även ger dig mer kraft och acceleration.

milesPLUS®, innehåller ännu mer förbättrade funktionsadditiv som snabbare både rengör motorn och motverkar uppbyggnaden av avlagringar. Friktionen i motorn minskar och förbränningen förbättras vilket ger en lägre bränsleförbrukning och därmed färre skadliga utsläpp. I tillägg ger milesPLUS ytterligare förbättrad prestanda som gör att motorn går mjukare och ger snabbare respons vid gaspådrag. Allt för att din motor ska vara i bästa möjliga skick och inte tappa hästkrafter.

milesPLUS diesel innehåller ett multifunktionellt additiv och har förstärkt cetantal vilket innebär att du får en ökad (snabbare) tändvillighet. Detta ger en mjukare körning, lägre motorljud, minskade utsläpp och snabbare respons vid gaspådrag. Allt för att inte tappa hästkrafter. Utöver detta innebär additivet att det skummar mindre vid tankning. Att tanka på Statoils servicestationer blir därför både en snabbare och renare upplevelse.

Hur ser det ut på annonssidan då.. på FB..?

Såhär.. Har benämnt frågeställarna med XX och XX2. XX3 för att inte skylta med andras namn.

Var vänlig och förklara för mig hur en tillsats i bränslet kan sänka friktionen.
Förbränns det så dåligt att det kondenserar på cylinderväggarna? (Och tunnar ut oljefilmen)!
Ser fram emot svar. Då detta är revolutionerande.
Eller är alla era produkter lika oseriösa?

Gilla · Svara · 7 · den 21 oktober kl. 22:01
..
Statoil Sverige Hej XX! Tack för ditt inlägg. Att använda friktionsmodifierare för att sänka friktionen är inget nytt fenomen. Liknade typ av friktionsmodifierare används i motorolja och har gjorts i många år just för att sänka friktionen mellan rörliga delar. I området där kolven vänder blir dock smörjningen lite dålig och särskilt här hjälper vårt bränsle, med sina friktionsmodifierare, att sänka friktionen. Att det skulle vara revolutionerande är lite väl kraftigt uttryckt men vi är först ut med att lansera det i Sverige. I Europa har det funnits i olika premiumbensiner i många år. Ha en fin dag! /Susanne

Gilla · den 22 oktober kl. 10:18
..
XX Jo jag vet att motoroljor innehåller additiv för att förbättra smörjningen.
Men det jag reagerar på är tillsatser i bränslet kan förbli oförbrända och hamna på cylinderväggarna och därmed sänka friktionen i en motor.
Motortillverkarna lägger miljardbelopp på att kontrollera flamutbredningen och med syfte att hålla sig ifrån cylinderväggarna.
Bluffa med något som skulle kunna vara trovärdigt som ökad flamutbredningshastighet eller ökat värme värde istället.

Gilla · den 22 oktober kl. 12:23
..
Statoil Sverige Hej igen! Friktionsmodifierarna är väldigt polära och nyper sig fast på metalytan och bildar ett tunt lager som minskar friktionen inte bara inne i cylindern utan i hela motorn. Som du säger så brinner de upp och det medför att man måste köra några tankningar för att få full effekt samtidigt som om man slutar med miles bensinen så kommer effekten att minska. Kombinationen friktionsmodifierar och det renande detergenterna ger tillsammans bränslereduktionen. När det gäller additivet i dieseln så innehåller det ingen friktionsmodifierare det är endast i miles bensinen. Ha en trevlig kväll! /Susanne

Gilla · den 22 oktober kl. 15:09
..

XX2 En friktionsmodifierare som "nyper sig fast"? Man kanske inte ska välja ordet nypa när man pratar om cylindrar. Varför finns inte friktionsmodifieraren och detergenterna med i produktdatabladet? Eller har jag missat något?

Gilla · 3 · den 22 oktober kl. 18:12
..

XX Tack för ert svar statoil. Jag tror mer på att ha en hästsko i backspegeln eller en månsten i handsfacket.

Gilla · 6 · den 22 oktober kl. 20:40
..

XX2 Eftersom det uppenbarligen var några personer här med stor kunskap om motorer, kan inte
ni på Statoil svara dom på en lite mer vetenskaplig nivå?

Gilla · 1 · den 23 oktober kl. 00:09
..
Statoil Sverige Hej igen! Önskar någon information på en mer vetenskaplig nivå är ni välkomna att ta kontakt med oss via [email protected] så förmedlar vi er vidare till vår produktspecialist. Ha en fin dag allesammans! /Susanne

Gilla · 2 · den 23 oktober kl. 10:21

Hur blir det då om man faktiskt kan påvisa att det inte blev bättre? Jo.. då är det ditt fel eller fel på din bil..


XX3 Skillnaden var att min bil drog mer.

Gilla · Svara · den 20 oktober kl. 19:40
..

Statoil Sverige Hej XX3! Det är alltid svårt att kommentera enskilda fall. Det kan förekomma variationer beroende på fordonets ålder, typ av motor, körstil och körförhållanden. Ha en bra dag! /Susanne

Gilla · 1 · den 21 oktober kl. 11:07
..
XX3 Min bil är alldeles ny, 300mil. Det är en Volvo V70. Jag pendlar Sthlm-Motala varje vecka, håller precis samma hastighet, samma körstil, håller slaviskt hastighetsbegr. Samma väglag trots detta drar min bil med den vanliga dieseln 0.4 och med Miles plus diesel 0.48. Detta kan aldrig ligga inom felmarginalen då det rör sig om nästan en deciliter.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#916464
:lol: Den där Susanne.... Typisk "support"-anställd, kan bara läsa innantill och så fort dom blir påställda så vet dom inte hur dom ska svara :lol:

Fint ordval med "nyper sig fast" också, det är väl det sista man vill ska hända i cylinderloppen. Inte för att jag tror att det skulle orsaka några problem, jag tror inte ens det "nyper sig fast", men någon nytta kommer det knappast göra iaf.
Vi har motorer som gått typ 80k mil utan renovering, och utan några mirakelmedel...

Näe, spar slantarna och kosta på ett extra oljebyte istället, det gör nog fasen så mycket mer nytta för motorn :)
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]