Sida 1 av 2

Köpa Volvo V50 1,8f 2008. Puckat eller klokt?

Postat: sön 02 nov 2014, 17:26
av Lisa2000
God afton bilfolk,

färgen är snygg. Hjulen rullar. Stereon funkar. Storleken är passande.
Ja, det är väl det jag ser på när bil inhandlas.

Nu står det en Volvo V50, 1,8f, 2008, 11.000mil, momentum bara några kilometer härifrån och väntar på att jag ska köpa den.
Den uppfattas fräsch och fin. Pris 69.000,- Vit.

Googlar runt och läser bla "Volvo V50 är tyvärr ingen problemfri bil", "håll er borta från 1,8f modellerna".
Har jag haft otur och hittat just det sunkiga kritiken eller är det ett puckat val att köpa denna bil som jag gått å förälskat mig i?

Tacksam för hjälp!

Lisa

Re: Köpa Volvo V50 1,8f 2008. Puckat eller klokt?

Postat: sön 02 nov 2014, 17:32
av HVTH
Jag har haft en tidigare, också en 2008.. Nöjd med bilen i sin helhet, trevlig och snål att köra. Varvar lite högt i motorvägsfart, låter mer som en mopen än en bil, annars inga problem.

På 5000 mil (9000-14000) fick vi byta AC-kompressor pga haveri, samt generator pga haveri. Det ena gick på maskinskada, 5000:- självrisk, generatorn gick på 10000:-. Lite svår att starta ibland vintertid, men går alltid igång tillslut.

Har du specifika frågor är det bara att fråga på!

Re: Köpa Volvo V50 1,8f 2008. Puckat eller klokt?

Postat: sön 02 nov 2014, 17:46
av Rådlös
Först måste man reda ut vem som säger vad. Det finns många som säger att F-modeller (E85) är det värsta som kan hända, att dom kommer att flyga i luften, att dom omöjligt kan fungera, att det är farligt att köra dom, att det... etc. etc. etc.
Det är bara det att många, dom flesta av dessa sagesmän aldrig har kört någon FFV-bil (E85). Än mindre ägt någon. Dom flesta som uttalar sig har någon jobbarkompis svågers morsas före detta sambos kusin som fick väldiga problem då han en gång åkte i en FFV-bil.
I verkligheten är det så att om du frågar någon som verkligen kör en FFV-bil, så har dom inte så mycket negativt att säga. Visst, några småfel kan man uppleva, men dels är det oftast inte bundet till just FFV utan det kan handla om sådant som framvagn eller växellåda etc. etc. Dessutom är det ju sådant som kan drabba vilken bil som helst.
Kolla om servicen är skött enligt serviceboken. Bilen skall ha service var 1000 mil. Ena gången liten service med bara filter och oljebyte. Nästa gång stor service efter ett schema där också filter och oljebyte ingår. Kolla upp att det är gjort. Sedan det övriga, kolla vägmätarställningar med dom tre senaste besiktningarna. Kolla vem och hur många som har ägt bilen. Det finns mer att berätta i detalj, men börja med detta.

Re: Köpa Volvo V50 1,8f 2008. Puckat eller klokt?

Postat: sön 02 nov 2014, 17:52
av Lisa2000
Tack för svar =)

Är Volvo ett säkert kort vid bilköp?
Jag har liksom inprintat i huvudet sedan barndom att Volvo r det säkraste och bästa och grymmaste och det är absolut det man ska ha.

Jag är ute efter en praktisk bil. En som är billig i drift. Säker. Snygg. Hahah.. ja, det e kanske det alla vill ha men smaken är som baken ;)

Re: Köpa Volvo V50 1,8f 2008. Puckat eller klokt?

Postat: sön 02 nov 2014, 17:55
av Lisa2000
3 ägare varav en av dem en bilfirma.
Rena besiktningspapper.
Service är gjord minst vart 1000e mil.

Kan man montera dragkrok på alla V50?

Re: Köpa Volvo V50 1,8f 2008. Puckat eller klokt?

Postat: sön 02 nov 2014, 18:08
av HVTH
Ja, du kan montera dragkrok på alla V50.
Det som är tråkigt som du nämner är de korta serviceintervallerna på 1000mil, men kör man lite så är det ju ingen fara. Annars är den billig i drift.

Jag skulle säga att Volvo är ett säkert kort.. Visst finns det visa modeller som hade lite barnsjukdomar osv, men vilka biltillverkare har inte det? Orkar inte kolla upp det, men jag tror att du har maskinskadeförsäkring upp till 15000 mil hos Volvia så det är ju ytterligare en trygghet.

Re: Köpa Volvo V50 1,8f 2008. Puckat eller klokt?

Postat: sön 02 nov 2014, 18:44
av Rådlös
Nu har du kommit över ett par trösklar, så vi går vidare här. Det är som sagt en FFV-bil. Avser du att köra på E85 eller bensin? Bilen går på båda bränslena, men det har visat sig att om man håller på och byter bränsle hela tiden, så kan den i ogynnsamma fall gå dåligt. Håll dig till ett bränsle. Om det blir E85 så har det beskrivits skräckhistorier med köldstartsvårigheter m.m m.m. Dom ryktena är inte sanna. För ett par vintrar sedan startade jag min FFV i -27°C utan någon motorvärmare eller motsvarande. Den startade som den alltid har gjort. Du har visserligen en elektrisk motorvärmare i bilen, fabriksmonterad. Använd den när det är kallt. Bilen och miljön samt portmonäen mår bättre av det. Kolla alltså upp att du får med motorvärmarsladden vid ett köp.
Man kan spåna lite om det här med täta serviceintervaller. Nu är det så att om man är rädd om sin bil, oavsett vilken typ eller fabrikat, så bör man byta olja och filter varje år. Helst då före vintern om det är möjligt, men inte livsviktigt. Om man jämför med många bilister så kör dom ungefär 1000 mil om året. Där har du då dina servicear ändå. Så det är varken mer eller mindre.

En FFV-bil drar mer bränsle (E85) än motsvarande bensinbil. Det ligger i bränslets natur, det går åt mer volym bränsle för att hålla avgaserna på rätt nivå. Men E85 kostar 10 kr/litern. Bensin kostar minst 14 kr/litern. Så jag lovar dig, kör du normalt så åker du billigare.
Dragkula? Det går att sätta på en. Men, du skall inte använda en sådan bil till att dra husvagn, båt eller andra tunga lass. En liten transport då och då kortare sträckor med släpkärra går an, men inga tunga, långväga och regelbundna släplass.

Jag vet inte vad din bil drar med E85, men min V70 med 2.0 F-motor -08, drar i genomsnitt 1,18 l/mil. Alltid på E85. Det är samma motorblock som i din motor, men större borrning (cylindervolym). Och då är ju en V70 några kilo tyngre. Om du har familj och ni är fler som kommer att använda bilen, så lär upp dom andra att man tankar bilen med E85, det blåa handtaget.

Fortsätt fråga om du undrar över något.

Re: Köpa Volvo V50 1,8f 2008. Puckat eller klokt?

Postat: sön 02 nov 2014, 20:15
av Lisa2000
Åkte å köpte den! =) Jippiiii!

Hade aldrig hört att man ska försöka hålla sig till en typ av bränsle, tack för info! Då ska jag göra det =)

Re: Köpa Volvo V50 1,8f 2008. Puckat eller klokt?

Postat: sön 02 nov 2014, 20:48
av HVTH
Grattis till den nya bilen!

Bra val, du kommer säkert bli nöjd! :D

Re: Köpa Volvo V50 1,8f 2008. Puckat eller klokt?

Postat: sön 02 nov 2014, 23:29
av Rådlös
Jag instämmer med HVTH!
Vi antar att det är bränsle i tanken nu, men att du behöver tanka om några dagar. Om det nu är bensin och du vill tanka E85 så måste man berätta något lite om adaptering. Det är inget farligt eller stort "Hokus-Pokus". Det är bara så att styrdatorn i bilen behöver "känna efter" vad det är för ett bränsle och ställa in sig efter det.
Du tankar bilen med E85. Sedan skall styrdatorn adaptera. Det går till så att du kör en sträcka i lugn landsvägsfart, ca 60 - 90 km/tim i ungefär en kvart. När du har gjort detta behöver du inte tänka på detta något mer så länge du tankar E85. Datorn minns vad den har lärt sig och är inställd på det. Avbryt inte körningen. Då börjar datorn om från "noll" igen och hela proceduren tar längre tid.
Om du nu någon gång i en ännu okänd framtid blir tvungen att tanka bensin för att du inte hittar någon station på den ort där du råkar befinna dig, så tänk på detta med adapteringen. Det skall i princip göras varje gång man har bytt bränsle. Det går alltså automatiskt. Man behöver inte göra några inställningar eller kommandon. En liten extra körtur så har det skött sig själv.