Sida 1 av 4
Ge skrotbilen en andra chans
Postat: ons 29 okt 2014, 21:48
av Rådlös
Ge skrotbilen en andra chans
Av: Charlotta von Schultz. Ny Teknik.
Publicerad 29 oktober 2014 08:47
KRÖNIKA. Får jag köpa din bil? En bekant som ärvt sina föräldrars gamla trotjänare blev överraskad när spekulanterna började ringa.
Läs mer:
http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3859357.ece
Re: Ge skrotbilen en andra chans
Postat: ons 29 okt 2014, 22:35
av Lucif3r
Det sista stycket håller jag helt med om. Ge tillbaka "belöningen" för att man gör sig besväret att bli av med skrotbilen på rätt sätt.
Som det är nu har man typ 2 alternativ:
1) Betala för att skrota den "rätt"(bärgning/trailer etc)
2) Tjäna en tusing av Abdhulla bakom ICA som tar hand om bilen och man själv slipper lyfta ett finger.
.... Undrar vilket alternativ majoriteten väljer? :roll:
Re: Ge skrotbilen en andra chans
Postat: ons 29 okt 2014, 23:42
av mwood
Returbilen som finns på ett par orter, bland annat Malmö, betalar för skrotbilar. Minst 500-1000 kr. Kan även hämta bilen vilket blir ett avdrag från priset. Är denna service utbredd?
Re: Ge skrotbilen en andra chans
Postat: ons 29 okt 2014, 23:59
av osla
mwood skrev:Returbilen som finns på ett par orter, bland annat Malmö, betalar för skrotbilar. Minst 500-1000 kr. Kan även hämta bilen vilket blir ett avdrag från priset. Är denna service utbredd?
fast nu stämmer det inte riktigt, då ska bilen vara i bra skick och helt komplett. annars får man betala
Re: Ge skrotbilen en andra chans
Postat: tor 30 okt 2014, 00:13
av *pettson*
Nej nån premie ska inte tillbaka. Den gick fel ändå.
När bilen såldes betalades en premie in tidigare så att man skulle få.skrota sin bil gratis. Sen togs skrotningspremien bort och tillverkaransvar infördes. Alla bilar tillverkade efter 2007 kostar inget att skrota då varje tillverkare ska ta den kostnaden för återvinning. Tillverkaren ska berätta på vilken skrot den ska lämnas. Finns det inte nåt ställe inom rimligt avstånd från dej ska dom lösa.transport. Konstigt nog glömmer tillverkarspecifika skrotar sånt här. Biltillverkarna likaså har råkat glömma det här.
Dom minns det lika.bra som alla andra som måste ta emot ditt.miljöfarliga avfall, om dom säljer dej en ny produkt. Så fråga gärna på ullared vart ni ska ställa spilloljan.
Alla andra då? Nej det finns inte många skrotar i landet som tar betalt för att ta hand om bilen, jag kan inte komma på nån rakt av. Dom flesta ger en 500 upp till 1000kr för din bil när den rullar in. Dom flesta ombesörjer även hämtning av bilen. Men då får man inget för den.
Sist har vi hemmaskrotarna som vill antingen att man ska hämta en tomkaross utan hjul. Eller så dumpar dom en sån på gården. Dom får betala för.det dom lämnar.
Ingen kompensation utgår till skroten, därför debiterar man för en bil där inget går att ta.
skrotpriset för en kaross oftast med sopor i, räcker inte till rensning och pressning.
Men.. av någon outgrundlig anledning så tror folk att det är svindyrt att lämna bilen. Vår egen lokaltidning förklarar att det står skrotbilar i stan för att det just kostar att lämna bilen. Men det finns inte en skrot inom 10 mils avstånd som tar betalt. Så det lär inte vara problemet. Största problemet är folks lathet. Bilen fick stå för den inte gick den får vänta. Sen ett år senare är den sönderslagen och punkad o därmed är det enklare att flytta skrotet bort från hyrparkeringen i tron om att den ska försvinna när grovsoporna tas omhand. Det som händer är att man söker ägaren en tid. Sen tvångsskrotas bilen och då faktureras kommunen för detta omhändertagandet istället. Hittar man ägaren senare får han betala allt.
Alltså ring i tid så finns inget problem.
Sen finns det en grupp med lycksökare också. Den typen råkade jag på för nåt halvår sen när jag hoppade in på en bekants skrot en lördag.
Ett samtal. Nån vill ha en skrotbil hämtad, det visar sej vara 14mil bort enkelresa. Denna där får veta att det går att ombesörja men att då kostar det en slant att.hämta bilen. Denna där blir då förbannad.. han ska ha.20.000 för bilen annars blir det ingen deal.. det blir ett tack o hej. När jag förvånat ondgör mej lite över typen så flikar min vän in att det är runt 10 såna samtal i veckan.
Ytterligare en grupp finns. Det är den nysvenska skrotbilsnasargruppen. Det kommer 5-6 personer i lika många bilar, inte avtalat tid. Går in i samlad trupp och ska sälja alla bilar utom en. Naturligtvis är det en släktings bil, pappren kan man komma in med sen. Man vill skrota rakt av. Äldre bilar i dåligt skick gav 500kr/st om pappren är i ordning. Nu.. ska det överläggas och förhandlas. Varje bil är.värd minst 5000 jag svär.. OM man köper en eller två till sist för en mindre summa så återkommer dessa med lika många nya bilar varje onsdag och fredag en bra tid framöver. Kontoinsättning går inte. Ingen minns telenr eller ens sitt personnr eller namn, men kontanter går bra..
Nej skrotbranschen är inte så enkel som den verkar..
Re: Ge skrotbilen en andra chans
Postat: tor 30 okt 2014, 15:20
av rid54
Det är ju inte bra att det sprids billik i naturen, men att en del gamla bilar köps upp och går på export är väl inte ett problem? Eller, i så fall, ett I-landsproblem. Det troligaste är väl att de slaktas och delarna används att hålla liv i andra gamla skrällen, som finns i länder där det helt enkelt inte är tänkbart att köpa nytt för de flesta. När reservdelarna dessutom tryter dyker dessa andra lösningar upp. Det kanske inte är PK här, men i andra delar av världen har man andra förutsättningar och andra prioriteringar. Om nån vill köpa min gamla bil, som jag inte orkar hålla på med längre, så tänker jag inte anställa långa förhör om slutanvändare och liknande utan då är det väl bara att skriva på papperet och ta pengarna. Men rätt vad det är kommer nog nån bestämmelse om att privatpersoner inte får handla med bilar som är äldre än 12 år eller liknande, övervakningsfunktionerna i samhället har ju ändå för lite att göra....
Re: Ge skrotbilen en andra chans
Postat: tor 30 okt 2014, 16:22
av NilsO
rid54 skrev:Om nån vill köpa min gamla bil, som jag inte orkar hålla på med längre, så tänker jag inte anställa långa förhör om slutanvändare och liknande utan då är det väl bara att skriva på papperet och ta pengarna.
Något som som diskuterades för några år sedan är att många skrotbilar exporteras utan att de avregistreras i Sverige. Bl a Uppdrag granskning tog upp det:
http://www.svt.se/ug/svart-bilexport-fo ... miljoner-1 Bilarna finns kvar i registren här, men är sedan länge försvunna. Enligt programmet exporteras de, repareras och körs. För vem det är ett problem kan ju diskuteras. Men om inte annat är det ett problem för vägtrafikregistret, och för samhället som inte får in några skatteintäkter från affärerna. Och för seriösa bilskrotare.
Det hela bottnar såklart i att det går att tjäna mycket mer pengar på en skrotbil om man gör något "kreativt" med den än om man skrotar den på lagenligt vis i Sverige.
Och sen vet jag inte... vi moraliserar gärna över vatten- eller krockskadade bilar från USA som repareras i Litauen och säljs här… vet inte om export av svenska skrotbilar skulle vara snyggare.
Re: Ge skrotbilen en andra chans
Postat: tor 30 okt 2014, 17:25
av vetten
Men inte tar väl tillverkarna något skrotningsansvar för bilar före 2007 och det är väl oftast dom som skrotas nu.
Re: Ge skrotbilen en andra chans
Postat: tor 30 okt 2014, 17:42
av rid54
Hur mänga privatpersoner betalar skatt på intäkter från en försäljning av en gammal bil? :shock:
Vad jag i första hand menade var nog att slitna fordon som säljs billigt till nån fixare och denne/a sedan exporterar bilen till nåt ställe där man säljer reservdelar till lokalbefolkningen känns inte som ett moraliskt eller tekniskt problem som vi bör oroa oss för. Att lura på folk dyra bilar i uselt skick, med dolda fel/skador, är i en annan division, tycker jag.
Re: Ge skrotbilen en andra chans
Postat: tor 30 okt 2014, 20:36
av *pettson*
Här finns infon. Läs och fundera.
Sen ni som köpt nya bilar, hur väl tycker ni informationen fungerar?
http://www.bilsweden.se/fordon-i-samhal ... rvinning_2