Sida 1 av 3
MoS2-fett till pinnbultar i grenrör och turbo?
Postat: sön 26 okt 2014, 22:52
av taxi
Min fråga gäller saaben med avbrutna pinnbultar till grenröret i garaget, men den är ju lite allmän så jag startar en ny tråd!
Det är snart dags för återmontering av grenrör och turbo, och jag blev tipsad på saab9000.se att använda "Molycote 1000" på bultarna för att undvika framtida problem. Hemma i garaget hittade jag en tub med vad jag trodde var drivknutsfettt, men det stod "MoS" på den, inget om drivknutar.
Är Mos2-fett ett högtemperaturfett?
Kan det ge en fördel om ett till tio år när grejorna ska av igen?
Finns någon nackdel med fett på pinnbultar till grenrör/turbo/downpipe?
Tack på förhand!
Re: MoS2-fett till pinnbultar i grenrör och turbo?
Postat: mån 27 okt 2014, 09:16
av rid54
Molybdendisulfid är en fast substans som har smörjande effekt, ungefär som grafit. Den ingår i vissa fetter, bland annat brukar det rekommenderas till drivknutar (RZeppa-knutar, alltså CV-knutar med kulor). Det är möjligt att sådant fett kan minska risken för att pinnbultar fastnar. Det är ju lämpat för höga temperaturer pga att även om oljeinnehållet försvinner så smörjer MoS2-substansen en del. Jag hade kanske trott att kopparpasta skulle kunna funka bra också i det läget du tänker på.
Re: MoS2-fett till pinnbultar i grenrör och turbo?
Postat: mån 27 okt 2014, 09:26
av taxi
Tack för det, jag har glömt att kolla i verkstadsboken om smörjning av dom bultarna, så jag vet ju inte om dom ska smörjas med något alls än.
Re: MoS2-fett till pinnbultar i grenrör och turbo?
Postat: mån 27 okt 2014, 09:59
av White
Annars finns ju speciellt fett för höga temperaturer, som exempelvis till bromsar. Detta tål runt 1200'.
Re: MoS2-fett till pinnbultar i grenrör och turbo?
Postat: mån 27 okt 2014, 11:38
av taxi
Nu har jag fått hem packningssatsen till turbon innehållande bland annat sju muttrar av koppar. Varför koppar? Det var inte de gamla.
Re: MoS2-fett till pinnbultar i grenrör och turbo?
Postat: mån 27 okt 2014, 11:41
av taxi
taxi skrev:Nu har jag fått hem packningssatsen till turbon innehållande bland annat sju muttrar av koppar. Varför koppar? Det var inte de gamla.
-och påverkar materialet (stål och koppar) valet av eventuellt smörjmedel?
Återkommer med hur jag gjorde, men självklart välkomnas fler synpunkter!
Re: MoS2-fett till pinnbultar i grenrör och turbo?
Postat: mån 27 okt 2014, 12:25
av White
Koppar är för att dom inte ska skära fast i bulten av värmen om du behöver lossa dom.
Använd INTE smörjpasta med aluminium i då får du oxidation.
Re: MoS2-fett till pinnbultar i grenrör och turbo?
Postat: mån 27 okt 2014, 12:47
av taxi
Tack för det!
Re: MoS2-fett till pinnbultar i grenrör och turbo?
Postat: mån 27 okt 2014, 15:54
av lennarte
taxi skrev: Varför koppar? Det var inte de gamla.
Är du säker på att det är koppar, till min 16V motor var det förkopprade stålmuttrar till grenröret (köpte i.f.s inte original) men just förkopprade är ju inte ovanligt till grenrör just. Turbon blir ju ännu varmare, så det kanske är så. Tycker koppar verkar mjukt i detta samanhang, men rätt legering så... Molybdendisulfid fett ska man ju smörja in nya kamaxlar men vid montering, just för "dom små" fasta partiklarna smörjer "torrt" innan oljan kommer dit
Mvh
Lennart
Re: MoS2-fett till pinnbultar i grenrör och turbo?
Postat: mån 27 okt 2014, 19:22
av taxi
Kan testa att skrapa lite på en av dom, lär väl märkas om det bara är ett tunt lager koppar?