Sida 1 av 3
Varför går grenrörets pinnbultar av på Saab? *LÖST*
Postat: ons 15 okt 2014, 23:54
av taxi
Fruns 9000 -96, 2,0t, gick inte genom besiktningen nyligen. En av anledningarna var lambdavärdet på 1,03, och ett ljud som tyder på läckage vid grenröret.
Läckaget är för litet för att med säkerhet kunna känna det med handen. När jag börjar stålborsta lite på pinnbultarna upptäcker jag att de två längst till vänster har gått av. Ganska fina brottytor, ingen rost som gått igenom. Ser nästan ut som att dom sträckts, alltså dragits för hårt? Men det är ingen som har varit där och pillat på mycket länge, men det kanske inte spelar någon roll.
Att pinnbultar till grenrör går av verkar inte vara ovanligt för saabägare, men varför?
Re: Varför går grenrörets pinnbultar av på Saab?
Postat: tor 16 okt 2014, 00:22
av *pettson*
Två alternativ..
1/ Fel material i pinnbultarna.
2/ Man efterdrar muttrarna efter körning för att motverka minimalt läckage. Trasslet är att det är GRENRÖREN som inte är plana och sen tvångsdrar man dom när tendens till läckage finns.
Händer ofta på Vitblockare med. Läckaget är vid strumpan och folk idiotdrar pinnbultarna till grenröret istället. Folk verkar ändå ha tur då pinnbultarna går av istället för att toppen blir rensad på gängor.
Re: Varför går grenrörets pinnbultar av på Saab?
Postat: tor 16 okt 2014, 08:10
av taxi
Gängorna i toppen hade kanske lika gärna kunnat gå sönder, får jag inte ner borrmaskinen mellan topp och kylare så vet jag inte om jag orkar med bilen längre.
Kanske ska börja spana på blocket efter en 850, eller någon annan bil med motorn åt rätt håll i alla fall :D
Re: Varför går grenrörets pinnbultar av på Saab?
Postat: tor 16 okt 2014, 09:16
av *pettson*
Men är pinnbultarna av i toppen eller står dom ut något litet? Nämligen en stor skillnad på hur man ska ta bort dom.
Oavsett ska grenröret bort. Helst river du bort kylaren med för mer plats.
När du fått bort grenröret ser du om där finns lite material kvar utanför toppen. OM så är så lägger du på en stor mutter på det lilla som är kvar, svetsar fast muttern med lite tråd och mycket värme så det tar ett tag. Väntar tills det svalnat lite och sätter spänn på muttern. Tar en hammare och slår till några ggr uppepå pinnbulten så slaget går rakt in i hålet så att säga, du gör det SAMTIDIGT som du har lite spänn på det. Nu ska det bara klicka till och lossna utan problem.
Är allt jäms med toppen så är det topplock av om du ska lyckas ordentligt, dvs om du inte har en ängels tålamod och en vinkelborrmaskin.
Re: Varför går grenrörets pinnbultar av på Saab?
Postat: tor 16 okt 2014, 14:27
av taxi
Tack för det tipset! Men jag fick alldeles för mycket pinnbult i handen.. Ska försöka att lämna toppen på, och istället göra en adapter att sätta på grenröret så att jag borrar rakt och centrerat. Går inte det, ja då får jag väl ta toppen till jobbet och göra det proffsigt istället :D
Re: Varför går grenrörets pinnbultar av på Saab?
Postat: fre 17 okt 2014, 08:51
av *pettson*
Om du bara har så mycket pinnbult kvar att du kan nå det med svetstråden så går det utmärkt att svetsa på det med samma metod. Tar lite mer tid eftersom arbetsställningen lär bli lite knasig.
Re: Varför går grenrörets pinnbultar av på Saab?
Postat: fre 17 okt 2014, 09:39
av taxi
Ju mer du pratar desto vettigare låter du. Jag har ju inte sett att jag får av de andra fem-sex pinnbultarna, kan bli mycket borra. Problemet är att jag inte har svets, och jag har heller inte svetsat på 15 år. Men jag kanske kan få hjälp av meken på jobbet.
I vilket fall återkommer jag med hur det gick, tack för hjälpen!
Re: Varför går grenrörets pinnbultar av på Saab?
Postat: lör 18 okt 2014, 08:50
av *pettson*
Har väl tvångslossat en o annan pinnbult i livet. Både till mej själv och som undervisning.
Re: Varför går grenrörets pinnbultar av på Saab?
Postat: fre 24 okt 2014, 21:57
av taxi
Jag kan tänka mig det..
Nu tog jag bort turbon, och passade på att kolla att inget glapp fanns, så det är ju nånting positivt :D
Tog bort grenröret också, orsaken till läckaget var att fyra av de sju pinnbultarna hade gått av. I övrigt ser grenröret fint ut, inga sprickor.
Pinnbultarna har gått av fem mm in i toppen, min borrmaskin får plats efter att kylaren placerades vid vänster bakhjul. Så jag provar att borra först, går det inte så har jag redan beställt vänster-borr.
Nu skulle jag behöva rekommendation på lämpligt gänglim till grenrör och turbo (packningsats inklusive bultar till turbo är beställd, likaså en grenrörs-pinnbultsats).
Och även rengöringsmetod för turbon? Kan jag skölja ur den med bromsrengöring eller Wd-40? Eller ska jag blåsa ur den med tryckluft? (Jag hoppas slippa plocka isär den).
Tack för hjälpen Pettson!
Re: Varför går grenrörets pinnbultar av på Saab?
Postat: lör 25 okt 2014, 21:30
av taxi
De två första bultresterna kom ut efter borrning med skruvutdragare. På den tredje gick utdragaren av. Inne i bulten förstås.
Återkommer med lösningen, hoppas jag.
(En eloge till mitt fantastiska ögonmått, perfekt borrat, rakt och centrerat!)