Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#963576
erikn skrev:Att sänka skatten går ju bra (och är populärt) om man kan höja den någon annanstans utan att det syns. Åtskilliga miljarder har tagits från vårt sjukförsäkringssystem utan att de flesta vet något om det. Löneavgiften som är en del av arbetsgivaravgifterna har mer än fördubblats (ren skatt) och sjukförsäkringsavgiften i princip halverats. Sök på löneavgift fördubblad så hittar ni en del sidor om det.

Här är en sida med en bra tabell som visar procentsatserna.

http://www.foretagarna.se/RegionForenin ... edan-2006/
Mycket bra punkt du tagit upp här. Något vi alla borde oroa oss för vad detta leder till. Men som du skriver nertystat.
#963833
Tillbaka från Påskfesterna. Läste lite inlägg här, inte minst *pettsons*. Oavsett vilken politisk inriktning man har kan väl ingen, med äran i behåll, påstå att inte Alliansen inför valen redogjort för att man skulle införa jobbskatteavdrag och satsa på "arbetslinjen". Vidare kan väl ingen, även det med äran i behåll, påstå att nuvarande regering inte avser att genomföra många förslag som man i valrörelsen lovade att inte göra. Jag vill påstå att Alliansen "spelade med öppna kort", vilket man inte kan påstå att de rödgröna gjort. Självklart är det så att det är givande och tagande i en regeringsförhandling, men det skall man göra innan valet så väljarna vet alternativen. Jag menar inte att Alliansen inte gjort felaktigheter, men de har inte mörkat. Nuon-affären är ju en sådan, men den visar kanske att en regering inte skall syssla med storföretag utan överlåta det till proffs på området. Sedan är det ju så, enligt mig, att de rödgröna inte vann valet, utan att Alliansen förlorade det. Det jag menar är att de rödgrönas andel av valmanskåren inte förändrades nämnvärt, utan att alliansen förlorade mycket röster till SD. Jag tror att Alliansen förlorade valet slutgiltigt i samband med Fredriks tal om att "Öppna era hjärtan", som betydde "Öppna era plånböcker".
Mitt förslag är återigen att säga upp "Decemberöverenskommelsen", slänga ut MP och V samt börja förhandla. Anledningen är att Decemberöverenskommelsen inte kommer att fungera. Det ser vi ju redan i förslaget om att man redan nu försöker få in indexreglering som sträcker sig många budgetar framåt. Och jag är orolig att det inte blir det enda felaktiga.
#1058128
Oljepriset har ökt på senaste iom. att opecländer och Ryssland har kommit överens att dra ner på produktionen.

Dessutom producerar inte Iran så mycket som marknaden hade förväntat plus att alla spekulanter hade shortad futures i förväntan om att priset sjönk än mer. Detta hände inte och de får checka in futures nu istället för att begränsa förlusten.

Kollar man lite längre ut i framtiden kommer inte förfrågan och produktion att matcha och priset kommer att bli lågt i åtminstone ett par år.

Det som bestämmer priset uppåt blir följande parameter:
- konsumtionen fortsätter öka
- oljepriset är så lågt och prisvolatiliteten är så högt att oljebolagen och investor inte vågar investera vilket i sin tur gör efterfrågan hög och produktionen låg
- opec och co är fortfarende överens att inte dra på för mycket
- politiska vindar ism COP21 osv. går mer mot business as usual pga. ekonomifrågor
- konsumenterne efterfrågar inte elbilar och grön energi så mycket som förväntat
- teknologiutvecklingen inom grön teknologi går inte så snabbt som förväntad.

Helt generellt kan man dela in möjliga scenarier efter följande balancer:

Hur mycket bestämmer politiker vs. fria marknaden?
Hur mycket kommer konsumenter att driva utvecklingen (ny teknik) vs. Industrin (business as usual).

Verkligen en spännande period och förhoppningsvis förändringar mot en bättre värld.
#1058132
Det är ju en piss i nilen i sammanhanget, för normalbilisten som kör max 1500mil per år spelar det ju ingen roll om soppan kostar 12 el 14/litern då ska man ju inte ha bil, jag kan bara konstatera att med hänsyn till löneläget så är det för min egen del mycket billigare att köra bil idag än för 25år sedan.
#1058211
Droopy. Är i princip enig men i de länder där man har avgift på bränsle eller road pricing har det visat sig att det är det absolut bästa sättet att reglera hur mycket du kör i bilen.

Att de politiker där röstar genom road pricing och trängselsavgift osv då borde ta fram alternativ för bilandet - och i princip aldrig gör det så det slutar med att bli skatt som finansierar al möjligt - det är en annan sak.

Jag bor i Danmark och längtas efter den dagen där man flyttar kostnaden på att köra bil från inköp av bil till hur mycket du använder bilen - lite grann som i Norge.

Då kan du köpa vilken bil som helst med bra säkerhet osv. och om du vill åka långt kan du fundera på om du vill betala eller vill använda billigare och bättre alternativ som tex tåget.

Priser på V90 har präcis kommit för Danmark. Billigaste modellen går för det som motsvarar runt 750.000 sek. Och det är ju helt vansinnigt.
#1059702
Vansinnesskatter! I Sverige ska regeringen ta pengar från trängselskatten i Göteborg som egentligen va öronmärkta för västsvenska paketet att gå till investeringar i väginfrastrukturen. De pengarna tar de nu därifrån för att täcka flyktingkostnader-bidrag då svenska staten har fått markant ökade utgifter.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Leasing bildäck

Hej, Jag och min sambo har leasat bil och lä[…]