Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#902060
17 aug 2014
"Både Magdalena Andersson, S, och Anders Borg, M, lovade att det inte blir någon höjd bensinskatt.

http://www.expressen.se/nyheter/val2014 ... inskatten/


2014-09-24
"Fortsatt sänkt restaurangmoms, höjd bensinskatt och sammanslagning av en hel rad myndigheter. Det kan bli effekterna av de pågående förhandlingarna om budgeten mellan Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Väns­terpartiet."

http://www.dn.se/valet-2014/krogmomsen- ... i-pusslet/



Då verkar det som att S kommer att bryta sitt löfte om att inte höja bensinskatten. Kommer M hålla sitt löfte i deras budget?

Då får vi se om alla som bor på landsbygden och är beroende av sitt fordon får ännu dyrare kostnader.

Det handlar inte om miljön utan att få in skattepengar på ett enkelt och säkert sätt. Hade någon av partierna haft något intresse av miljön så hade man lagt en saftig straffskatt på varje nytt fordon med bensin- eller dieselmotor så får biltillverkarna inte några sådan fordon med dessa motorer sålda. Så blir de tvungna att ta fram något miljövänligt. Istället för att staten skall mjölka alla bilägare på massa skatter för att man är beroende av sitt fordon och biltillverkarna fortsätter att tillverkar bensin- och dieselmotorer.
#902068
Kolla nedanstående diagram som jag hämtat från från Ekonomifakta (drivs av Svenskt Näringsliv, knappast några skatteivrare). Rubriken är "Bensinskattens utveckling" men borde kanske vara "Bensinprisets utveckling" eftersom översta kurvan är konsumentpriset per liter, justerat efter dagens penningvärde (KPI).

Som du ser har faktiskt andelen av priset som är skatt och moms *minskat* från t ex år 2000. Det som stigit är produktkostnaden, alltså det bensinbolagen tar in.

Så man kan fundera över vad det egentligen är som gör att vi upplever det som dyrare och dyrare att köra bil.

(Sidan jag använde för att skapa diagrammet finns här: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Ene ... pa-bensin/
Bilagor
bensinpriser 1994 2004.png
bensinpriser 1994 2004.png (71.46 KiB) Visad 874 gånger
#902115
Sen 1981 har skatten ökat från 1,60kr/l till 8,20kr/l utan att ge något tillbaka då pengarna försvinner i svarta hål skapat av slarv med skattepengar. Saknar man pengar i nån verksamhet så effektiviserar man för att få ner (om)kostnaderna, inte pumpar in mera pengar med samma eller högre kostnader för något är fundamentalt fel på det sätt verksamheten bedrivits. Statlig och kommunal verksamhet är experter på att slava med våra skattepengar.
¨
Visa rätt diagram från 1981 och framåt istället, den ger en mer korrekt bild.
Bilagor
Bensinskattens-utveckling.png
Bensinskattens-utveckling.png (20.86 KiB) Visad 859 gånger
#902215
1981 var skatten 47% av bensinpriset (då var det ingen separat moms),
1994 var skatt och moms 66% av priset,
2013 var skatt och moms 57% av priset.

Så javisst – jämför man med ett visst år tillräckligt långt tillbaka har vi högre skatt idag. Jag vet inte om skattesatsen ändrades under oljekrisen på 1970-talet, hade man tagit med även den perioden skulle man möjligen få ytterligare en annan bild.

Det är klart att priset lär gå upp om skatten höjs. Men man ska ha klart för sig att det inte är skattehöjningar som står för t ex de senaste tio årens bensinprisökningar.
#902433
Att skatten blivit en lägre andel av produktionskostnaden i takt med att produktionskostnaden gått upp är ju mest av akademiskt intressen. Det ändrar ju inte på det faktum att soppan kostar mig mer och mer pengar. Men visst, lite intressant är det ju :D
#902473
En till sån här diskussion.. hm.. Jag fortsätter mitt malande om att det blivit billigare att köra bil.
Om vi både tar hänsyn till inflation, konsumentindex samt att lönerna ökat (mer än konsumentindex) och att bilar drar mindre soppa trots att dom väger mer så gör vi av med betydligt mindre andel av vår inkomst på bensin. Vi betalar mindre per körd mil.

Att gnälla över den eventuella 70-öriga höjning som MP vill få till verkar bara löjligt. Det blir inte många extra kronor i månaden.. även för de som kör mycket. Största kostnaden för de absolut flesta människornas bilägande kommer fortfarande vara andra kostnader.

Sverige har för övrigt inte så höga drivmedelskostnader som många andra europeiska länder. Kollar man på andel av dagslön per liter (eller galon i exemplet nedan,) ser vi att vi har ännu "billigare" pris.
Skärmdump 2014-09-28 23.34.29.png
Skärmdump 2014-09-28 23.34.29.png (190.28 KiB) Visad 849 gånger
http://www.bloomberg.com/visual-data/be ... -countries
#902491
joel80 skrev: Att gnälla över den eventuella 70-öriga höjning som MP vill få till verkar bara löjligt. Det blir inte många extra kronor i månaden.. även för de som kör mycket. Största kostnaden för de absolut flesta människornas bilägande kommer fortfarande vara andra kostnader.
De där 70 örena blir mycket. Folk måste ju lägga pengar på tatueringar, nikotin, sprit, utekök, senaste mobiltelefonen, thailandsresor, märkeskläder och sina köttdieter. :mrgreen:
av *pettson*
#902682
Framförallt tjänar man skapligt.. har *råd* med årets modell, gärna strax under flaggskeppet. Man köper bara märkesdäck, märkesdelar och märkes.. ja vad du nu behöver, där är familjens säkerhet anledningen.
Inte ens skithuspappret är mindre heligt.
SEN.. är det bensinpriset som är problemet.
Gymavgiften.. ja du vet där du förmodligen inte sätter din fot, men betalar 6000 om året eller mer för? Eller dom där alla extrakanalerna som gör en total på 900 i månaden. Ja dom är helt okej..
#902766
Det verkar inte som om nya regeringen kommer kunna få igenom särskilt många förslag över huvud taget. Kan inte tänka mig att det finns en majoritet i riksdagen nu som vill höja bensinskatten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]