Dieselkvaliteter/varunamn - en enda soppa!
Postat: sön 21 sep 2014, 12:49
Har ni någon favoritdiesel - eller något ni absolut inte skulle hälla i tanken?
Alla bolag verkar ha en "egen" diesel som saluförs som bättre än konkurrenternas.
Hittade följade artikel i tidningen Motor nr7 2014, intressant att se hur mycket man kan späda ut oljan med; Fame (raosmetylester), slaktavfall, tallolja mm - bra eller dåligt!?
VILKEN DIESEL ÄR BÄST
Sverige har gått från att vara ett bensinland till ett dieselland, omkring 60 procent av nybilsköparna väljer i dag diesel.
Samtidigt försöker bensinbolagen locka köparna på olika sätt.
- Statoil lockar med Miles diesel, en diesel som man ska komma 2% längre med.
- Preem lockar med "evolution diesel" som ska minska utsläppet av koldioxid kraftigt.
- ST1 lockar med diesel av högsta miljöklass, en standarddiesel.
- OKQ8 lockar med förnybar diesel.
Motor lät bränslespecialisten Rolf Lundblad testa de fyra största bensinbolagens olika dieselbränslen i hur effektiva de är. Testbilen, en Skoda Octavia RS TDI, körs upp på en rullande landsväg. Bränslematningen från bilens tank ersätts av ett öppet kärl som står på en våg. Kärlet vägs före och efter körningen, differensen mäts med ett grams noggrannhet. Bilen körs enligt en förutbestämd cykel, två gånger dessutom för att eliminera eventuella fel. Förbrukningen i vikt räknas sedan om till förbrukning per liter.
Här nedan ser du resultaten. För att verkligen mäta långtidseffekten av ett bränsle krävs hundratals mils körning, det har inte gjorts i detta test.
Motors test visar att Statoil, ST1 och Shell har den effektivaste dieseln. Miljösmartast är diesel från Preem.

Alla bolag verkar ha en "egen" diesel som saluförs som bättre än konkurrenternas.
Hittade följade artikel i tidningen Motor nr7 2014, intressant att se hur mycket man kan späda ut oljan med; Fame (raosmetylester), slaktavfall, tallolja mm - bra eller dåligt!?
VILKEN DIESEL ÄR BÄST
Sverige har gått från att vara ett bensinland till ett dieselland, omkring 60 procent av nybilsköparna väljer i dag diesel.
Samtidigt försöker bensinbolagen locka köparna på olika sätt.
- Statoil lockar med Miles diesel, en diesel som man ska komma 2% längre med.
- Preem lockar med "evolution diesel" som ska minska utsläppet av koldioxid kraftigt.
- ST1 lockar med diesel av högsta miljöklass, en standarddiesel.
- OKQ8 lockar med förnybar diesel.
Motor lät bränslespecialisten Rolf Lundblad testa de fyra största bensinbolagens olika dieselbränslen i hur effektiva de är. Testbilen, en Skoda Octavia RS TDI, körs upp på en rullande landsväg. Bränslematningen från bilens tank ersätts av ett öppet kärl som står på en våg. Kärlet vägs före och efter körningen, differensen mäts med ett grams noggrannhet. Bilen körs enligt en förutbestämd cykel, två gånger dessutom för att eliminera eventuella fel. Förbrukningen i vikt räknas sedan om till förbrukning per liter.
Här nedan ser du resultaten. För att verkligen mäta långtidseffekten av ett bränsle krävs hundratals mils körning, det har inte gjorts i detta test.
Motors test visar att Statoil, ST1 och Shell har den effektivaste dieseln. Miljösmartast är diesel från Preem.
