Sida 1 av 7

dubbdäck

Postat: mån 15 sep 2014, 18:26
av monarped111
hej
har 4 dubbdäck där det fattas dubb.
enligt vv så får inte dubbmängden skilja mer än 25% mellan det med mest o det med minst dubb.
räknade dubben o har 76 61 48 40
det skulle betyda att eftersom ja har 40 dubb i det sämsta så blir de o dubba ur 2 däck ner till 59 dubb ,tänker ja rätt.
50 i varje blir no bra.
sen till sommaren tar ja bort alla

Re: dubbdäck

Postat: mån 15 sep 2014, 18:32
av StefanN
Ska du köra odubbade vinterdäck nästa sommar? Hoppas man inte möter dig på nån väg då.....

Re: dubbdäck

Postat: mån 15 sep 2014, 18:49
av Gotlandsbästa
monarped111 skrev:hej
har 4 dubbdäck där det fattas dubb.
enligt vv så får inte dubbmängden skilja mer än 25% mellan det med mest o det med minst dubb.
räknade dubben o har 76 61 48 40
det skulle betyda att eftersom ja har 40 dubb i det sämsta så blir de o dubba ur 2 däck ner till 59 dubb ,tänker ja rätt.
50 i varje blir no bra.
sen till sommaren tar ja bort alla
Kan du utveckla? Eller har jag förstått dig rätt att du ska dra dubben till våren & köra på dubblösa dubbdäck på sommaren? ?:-/

Re: dubbdäck

Postat: mån 15 sep 2014, 18:54
av ER
Köp nya däck, bara dumsnålt att försöka få ut mera ur dom, sen kör du på sommardäck nästa sommar. Vinterdäck utan dubb är urusla på sommarväg så jag ser helst att du håller dig hemma om du tänker snåla på det viset då du utgör trafikfara med urusla däck, likväl som dubbat är förbjudet sommartid så är det hög tid för förbud mot dubbfria vinterdäck under samma period som dubbat är förbjudet.

Re: dubbdäck

Postat: mån 15 sep 2014, 21:05
av lennarte
Har läst om däcktillverkare som rekommenderar ägare till dubbfria vinterdäck att när det är 5mm mönster kvar använda dom till sommardäck. Då har du slitit ner den mjuka delen av slitbanan och det som är kvar duger inte till vinterdäck längre. Om det är så med alla vinterdäck (även dubbade) vet jag inte, men köra med vinterdäck på sommaren är som allting annat med bilkörning... Använd insidan av skallen och kör med förstånd. Tänk också på att vinterdäck kan ha lägre hastighets klassning. Dom tål alltså inte att köra lika fort med som med sommardäck.
Själv har jag köpt 2 däck om året (på däckonline) i flera år nu. Köper vinterdäck på våren och sommardäck på hösten. Funkar kanon, efter påläggning av frugans vinterdäck (köpte dom till midsommar) har jag i princip nya däck nu på båda bilarna. Både sommar och vinterdäck

Mvh
Lennart

Re: dubbdäck

Postat: mån 15 sep 2014, 21:23
av llesrof
monarped111 skrev:hej
har 4 dubbdäck där det fattas dubb.
enligt vv så får inte dubbmängden skilja mer än 25% mellan det med mest o det med minst dubb.
räknade dubben o har 76 61 48 40
det skulle betyda att eftersom ja har 40 dubb i det sämsta så blir de o dubba ur 2 däck ner till 59 dubb ,tänker ja rätt.
50 i varje blir no bra.
sen till sommaren tar ja bort alla
Du kan ju kompletteringsdubba också.

Re: dubbdäck

Postat: tis 16 sep 2014, 14:41
av lennarte
llesrof skrev:Du kan ju kompletteringsdubba också.
Det är inte alla däck som går att dubba om idag. Dom flesta (i alla fall dom man kallar "Premiumdäck") är så pass "slaipade" att det inte går att sätta dubb någon annanstans än där det redan sitter/har suttit dubb

Mvh
Lennart

Re: dubbdäck

Postat: tis 16 sep 2014, 14:45
av ER
Väldigt svårt att kompletteringsdubba idag med all sajpning av däck så det finns inte mycket gummi kvar att sätta dubben i och har man tappat så pass mycket dubb så finns bara ett alternativ och det är byta däck, inte dumsnåla eller fundera ut "smarta" lösningar för att slippa göra rätt för sig och byta däck .
Dom däck det ev går på är redan utdaterade i sitt mönster då det idag är fiskfjällsmönster på gummit.
lennarte skrev:Har läst om däcktillverkare som rekommenderar ägare till dubbfria vinterdäck att när det är 5mm mönster kvar använda dom till sommardäck. Då har du slitit ner den mjuka delen av slitbanan och det som är kvar duger inte till vinterdäck längre. Om det är så med alla vinterdäck (även dubbade) vet jag inte, men köra med vinterdäck på sommaren är som allting annat med bilkörning... Använd insidan av skallen och kör med förstånd. Tänk också på att vinterdäck kan ha lägre hastighets klassning. Dom tål alltså inte att köra lika fort med som med sommardäck.
Själv har jag köpt 2 däck om året (på däckonline) i flera år nu. Köper vinterdäck på våren och sommardäck på hösten. Funkar kanon, efter påläggning av frugans vinterdäck (köpte dom till midsommar) har jag i princip nya däck nu på båda bilarna. Både sommar och vinterdäck

Mvh
Lennart
Fullkomligt idiotiskt att ens fundera på. Vintertid har man vinterdäck, sommartid rena sommardäck, ingen hybrid eller missmatch som alltid är sämre än sommardäck.
Vinterdäck är på tok för mjuka för sommarvärmen och trafikfarliga även i 50km/h pga sina usla egenskaper på sommarväg, då har jag heller billiga asiatiska däck för sommarbruk som kör över allt vad vinterdäck heter och vad gäller bra egenskaper sommartid OM jag vore dumsnål, även en storlek mindre däck är alternativ för att spara pengar för man behöver inte ha 16-20"+, 15" duger utmärkt om man är snål.
På sin höjd duger dubbfria vinterdäck att köras slut på i perioden mellan första risken för frost fram till kyla och snö kommer och perioden när man tar av dubbat men risk för lokala minusgrader kan förekomma och man helst inte vill ha sommardäck på då det kan bli bakslag.

Re: dubbdäck

Postat: tis 16 sep 2014, 15:16
av Perra83
Det kan bli lite störande ljud om det är så pass dåligt med dubb. Det finns folk som inte gör annat än tillverkar däck så köp nya. Köp dubbfritt så slipper du sakna dubb.

Re: dubbdäck

Postat: tis 16 sep 2014, 17:44
av wissel
Mycket tvärsäkra påståenden här :-)
Ett premiumdäck med dubb som man sedan "dubbar av" o kör de sista 5 ner till 2 mm
är det ett sämre alternativ än billiga Kinesdäck typ MS med snöflinga som körs året runt ?
Ser dessa däck på varannan 4wd. numera.
Är ni lika rädda för dessa bilar med dessa däck ?