Problem med bromsar på släpvagn - 4p twin xl
Postat: fre 12 sep 2014, 21:02
av Raekmacka
Hej,
Är det någon här som råkar ha bra koll på bromssystem till släpvagnar? Jag har denna påskjutsbroms:
http://www.slapvagnshuset.se/webkat/pdf/tsv214p.pdf
Jag har bytt backar och spänt genom att först justera på justeringsskruven för backarna sen spänna vajern. Problemet är att bromsen inte tar ordentligt och det hjälper inte att spänna mer. även om jag spänner så att hjulet knappt går att röra för hand så går det att åka iväg med släpet om jag drar handbromsen eller spänner påskjutaren med spännband. Jag har även märkt att bromsspänningen släpper efter bromsen har legat i.
Re: Problem med bromsar på släpvagn - 4p twin xl
Postat: fre 12 sep 2014, 21:39
av StefanN
Har du rätt påskjut för din axel? Det går ju inte ta vilken som helst.
Re: Problem med bromsar på släpvagn - 4p twin xl
Postat: fre 12 sep 2014, 22:07
av Raekmacka
StefanN skrev:Har du rätt påskjut för din axel? Det går ju inte ta vilken som helst.
Märkte att jag länkade fel.. hittar inte sprängskiss för se jag har.
http://www.sdilab.se/reservdelar-axelsy ... mm-rsa0104
Tror iaf att det är dessa backar jag har. Blir inte klok i denna djungel.. jag hoppas jag köpt rätt.
Re: Problem med bromsar på släpvagn - 4p twin xl
Postat: lör 13 sep 2014, 09:14
av lennarte
När du ska köpa delar till bromsarna, gå efter TSV numret som som är stämplat på "påskjutet" (typ TSV 171) i samband med dragvikt och sådant. När du söker delar på den sidan du länkar till använder du TSV numret.
Kolla varenda led och varenda ställe där det ska röra sig att det verkligen det rör sig lätt. Det brukar kunna rosta fast både här och där. Längst fram vid leden vid nr 16 och gaffelhuvud nr 20 på bilden du länkade till. Vajrarna måste löpa lätt, jag brukar ta loss dom och hänga dom i skruvstycket över natten med olja i hylsan mot bromsskölden. Leden mellan backarna (där vajern går in) måste vara väl smord. När du sedan justerar bromsarna, släpp justeringarna på vajrarna och justera i trumman först. Justera till det är helt låst och släpp 6 - 10 "kuggar". Sedan justerar du vajrarna och staget fram tills du känner att "hoptrycket" under gummibälgen är så att du har 1/3-dels rörelse kvar när hjulen bromsar. Det är inte lätt att göra det riktigt med olastad kärra. men har man gjort detta ordentligt en gång (med nya backar, vajrar) behöver man bara justera i trummorna sedan. Har du det "för tajt" fungerar inte "backspärren" riktigt, och du får problem att backa. Det är detaljer 12, 13, 14 och 15 som är backspärren och måste kunna röra sig lätt. Tänk på att även när backspärren fungerar riktigt "ligger" bromsen på lite när du backar. Det märks främst när du har last på.
Mvh
Lennart