Eurodiesel vs SVensk Mk1 - Förbrukning och färddator
Postat: tis 02 sep 2014, 10:26
Har varit upp förr men hittade ingen bra tråd, nåväl.....
Gjorde lite iakttagelser år när jag körde +600 mil i Europa.
Man tänker ju att man kör annorlunda på semestern så för att det inte skulle påverka för mycket så tankade jag fullt med svensk diesel innan jag körde över gränsen. Då kunde jag ju åka 120 mil med svensk diesel i tanken i utlandet.
Sen tankade jag även full med eurodiesel innan jag körde över gränsen hem så jag kunde "vardagsköra hemma" med eurodiesel i 120 mil".
Sen körde jag ju så klart resten av de 600 milen runt i Europa på eurodiesel, tankad i Polen, Slovenien, Österrike, Italien, Tyskland
Det märkliga är 2 saker.
-Med eurodiesel visar min färddator precis rätt (Med MK1 så visar den alltid lägre siffror än verkliga vid pumpen)
-Förbrukningen är rejält lägre med Eurodiesel, ca 10%, Det gäller även hemma nu när jag snart har kört min vanliga jobbpendling med min fulla tank eurodiesel som ju räcker att kuska runt i 120 mil med här hemma. Samma sak, när jag hade min svenska MK1 med mig i tanken de första 120 mil utomlands så tog bilen lika mycket som den gör hemma-.
Läser man specarna för dessa bränslen så ska det ju inte alls skilja så mycket. Detta är mycket skumt. ?:-/
Gjorde lite iakttagelser år när jag körde +600 mil i Europa.
Man tänker ju att man kör annorlunda på semestern så för att det inte skulle påverka för mycket så tankade jag fullt med svensk diesel innan jag körde över gränsen. Då kunde jag ju åka 120 mil med svensk diesel i tanken i utlandet.
Sen tankade jag även full med eurodiesel innan jag körde över gränsen hem så jag kunde "vardagsköra hemma" med eurodiesel i 120 mil".
Sen körde jag ju så klart resten av de 600 milen runt i Europa på eurodiesel, tankad i Polen, Slovenien, Österrike, Italien, Tyskland
Det märkliga är 2 saker.
-Med eurodiesel visar min färddator precis rätt (Med MK1 så visar den alltid lägre siffror än verkliga vid pumpen)
-Förbrukningen är rejält lägre med Eurodiesel, ca 10%, Det gäller även hemma nu när jag snart har kört min vanliga jobbpendling med min fulla tank eurodiesel som ju räcker att kuska runt i 120 mil med här hemma. Samma sak, när jag hade min svenska MK1 med mig i tanken de första 120 mil utomlands så tog bilen lika mycket som den gör hemma-.
Läser man specarna för dessa bränslen så ska det ju inte alls skilja så mycket. Detta är mycket skumt. ?:-/