Sida 1 av 1

Topplockspackning, byte. V40 2,0t -99

Postat: sön 31 aug 2014, 21:51
av taxi
Hej!
Jag och en kompis håller på att byta ovan nämnda packning på en gruslagd parkering under tak. Inställningen är: funkar det så funkar det, annars blir det en bättre begagnad motor.
Det är väldigt lärorikt för oss båda då ingen av oss har gjort ett liknande jobb förut.
Har också märkt vilka likheter motorerna har, när jag tänker på de femcylindriga i 850/V70, kam- och vevaxeltolkarna från min 850 passar på denna V40 också!

Nu till frågan: Vi glömde att man skulle använda det egentillverkade verktyget (som vi inte har egentillverkat ännu) att hålla fast övre halvan med när vi skruvade av den. Vi lossade skruvarna och knackade försiktigt och så knäppte det till: det ensamma främre styrstiftet släppte och locket stod nu öppet en cm i framkant medans den inte släppt alls i bakkant. Vad vi kunde se sprack ingenting, men kan det ha hänt något dåligt ändå?

Vart hittar man långa bultar (M14?) till verktyget? Kanske har jag letat dåligt, men jag hittar inget annat än webbutiker för detta.

I forumdelen för S/V40 finns en tråd om bytet också för den intresserade.

Tack på förhand!

Re: Topplockspackning, byte. V40 2,0t -99

Postat: sön 31 aug 2014, 21:55
av Lucif3r
Att motorerna är snarlika är ju inte så konstigt, det är ju bara en avhuggen 5a(som är en avhuggen 6a :)).

Du kan ju bygga veryget själv med 2 gamla tändstift, 2 gängade stänger, 2 plattjärn och 2 stora vingmuttrar.

Re: Topplockspackning, byte. V40 2,0t -99

Postat: sön 31 aug 2014, 22:44
av taxi
Jo, att motorerna är snarlika har Gnestakalle redan nämnt, och jag har ju också märkt att dom är så lika att tolkarna passar också. Jag blev nog överraskad av likheten när det är så mycket annat som är helt olikt, tex det faktum att halva framvagnen saknas från fabrik :shock: -Ingen subframe/motorram, kolla själva om ni inte tror mig :D

Du får verktygstillverkningen att låta enkel, så jag får göra så. Tack för det!