Tyvärr är B36:an en riktig skitmotor, och finns tyvärr en massa felaktiga myter om denna volvos första V8:a!
Tex att B18 + B18 = B36 Alltså Volvos V8 B36 är i stort sett två B18 motorer samma kolvar m.m.
Dom enda delarna som är lika som B18 är: Ventiler, styrningar, ventilfjädrar, lyftare och kolvringar.
Kolvar borrning slag är likvärdiga, men kolvbulten sitter inte på samma höjd som till B18/B20
Dessutom har motorn insug och avgas av typen cross-flow, alltså inte in och ut på samma sida som B4B/B16/B18/B20.
Motorn är istället en vidareutveckling av motorn B8B som satt i prototypen Philip från 50-talet.
Det är en lågvarvig lågkompressionsmotor gjord för lastbilar och troligen inte särskilt kul att köra med i en personbil,dessutom svår att få tag i delar till. Den låter ju inte ens som en "riktig" v8, låter ju bättre än en rad 4:a men har ändå inte det där riktiga mullret man vill ha..
Tog mer bensin än två B18 när den satt i lastbil eller som utbytesmotor i Suggan.
Lådor är svårt, många är de som av nostalgiska skäl velat ha ned den i en personbil/terrängsuggan. Har för mig att jag läst att det ska finnas en Wheels med reportage om en amazon med B36:a i (Wheels nr 2 1984 obekräftad uppgift). Gissar att den marchvarvar 3000rpm!
Reparationsmanual finns här:
http://www.leopardmotor.com/Repair_manual_B36.pdf
När det gäller lådor har det sneglats på de flesta automatlådor till amerikanska 50-tals V-åttor i lämplig storlek, men jag har aldrig läst om nån som passar.
Startmotorn är fäst i sprängkåpan vilket kan knöla till det hela en aning:

Lite läsning:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 4&start=60
Här är motorn i en modernare bil, kan någon gissa vilken?

Sprängkåpan:
Bultönstret verkar rätt symmetriskt, bara att skaffa en rejäl aluklump och börja fräsa!

Originallådan:
