- tis 14 jul 2015, 21:47
#989243
-75 242.. Egengjord adapterplatta för att ha automatlåda i ca 7mm tjockt vanligt material. AW55 först, sen aw71. Sen någon hemmagfix för konvertern. Motorn borrad till 4 liter med b20 kolvar.oljetråget kapat och omformat för få plats. Tänddelar finns att köpa än men även om man vill tro att B36 är två b18 så passar ej sånna delar så det kan vara svårt att lösa mekaniskt slitage. Kortad kardan. Extra motorbalk för hålla motorn längre bak. Batteri bak i bagaget för klara viktkrav. "modern" generator. senaste årsmodellen av lättstyrda 260 styrväxeln. 1031 bakaxel. Fast tillbaka till motorn så är B36 lågvarvade vilket innebar att man fick kanske varva lite extra. I och med att den dessutom hade större kolvar och originalmunstycken i förgasaren så fick man fuska och choka om man skulle gasa på lite extra.Ett rakt 3 tum rör ihop med 90grader nödlösning vid grenröret ovanför styrväxeln gjorde att den var lagom tyst men hade ett underbart fiskbåtsmuller. Besiktningens kommentar; den låter mer än vad den går.(men blev alltid godkänd)
Fränast är marininsuget med två förgasare likt på lånad bild;
P210 skrev:Exakt, måsta vara en tidig 240, årsmodell -75 är ju poppis för V8 konvertering de det är sista årsmodellen som är fri från nyare avgasreningskrav. Tyvärr lyckades jag inte hitta mer bilder/info om bilen, undrar om han har motorn kopplad till originalväxellådan?Bildgooglade på B36 och kände igen fotot, ser att ditt inlägg är 1 år gammalt men här är svaret:
-75 242.. Egengjord adapterplatta för att ha automatlåda i ca 7mm tjockt vanligt material. AW55 först, sen aw71. Sen någon hemmagfix för konvertern. Motorn borrad till 4 liter med b20 kolvar.oljetråget kapat och omformat för få plats. Tänddelar finns att köpa än men även om man vill tro att B36 är två b18 så passar ej sånna delar så det kan vara svårt att lösa mekaniskt slitage. Kortad kardan. Extra motorbalk för hålla motorn längre bak. Batteri bak i bagaget för klara viktkrav. "modern" generator. senaste årsmodellen av lättstyrda 260 styrväxeln. 1031 bakaxel. Fast tillbaka till motorn så är B36 lågvarvade vilket innebar att man fick kanske varva lite extra. I och med att den dessutom hade större kolvar och originalmunstycken i förgasaren så fick man fuska och choka om man skulle gasa på lite extra.Ett rakt 3 tum rör ihop med 90grader nödlösning vid grenröret ovanför styrväxeln gjorde att den var lagom tyst men hade ett underbart fiskbåtsmuller. Besiktningens kommentar; den låter mer än vad den går.(men blev alltid godkänd)
Fränast är marininsuget med två förgasare likt på lånad bild;
V70N 2006 D5 Automat