Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rumpnisse
#989243
P210 skrev:Exakt, måsta vara en tidig 240, årsmodell -75 är ju poppis för V8 konvertering de det är sista årsmodellen som är fri från nyare avgasreningskrav. Tyvärr lyckades jag inte hitta mer bilder/info om bilen, undrar om han har motorn kopplad till originalväxellådan?
Bildgooglade på B36 och kände igen fotot, ser att ditt inlägg är 1 år gammalt men här är svaret:
-75 242.. Egengjord adapterplatta för att ha automatlåda i ca 7mm tjockt vanligt material. AW55 först, sen aw71. Sen någon hemmagfix för konvertern. Motorn borrad till 4 liter med b20 kolvar.oljetråget kapat och omformat för få plats. Tänddelar finns att köpa än men även om man vill tro att B36 är två b18 så passar ej sånna delar så det kan vara svårt att lösa mekaniskt slitage. Kortad kardan. Extra motorbalk för hålla motorn längre bak. Batteri bak i bagaget för klara viktkrav. "modern" generator. senaste årsmodellen av lättstyrda 260 styrväxeln. 1031 bakaxel. Fast tillbaka till motorn så är B36 lågvarvade vilket innebar att man fick kanske varva lite extra. I och med att den dessutom hade större kolvar och originalmunstycken i förgasaren så fick man fuska och choka om man skulle gasa på lite extra.Ett rakt 3 tum rör ihop med 90grader nödlösning vid grenröret ovanför styrväxeln gjorde att den var lagom tyst men hade ett underbart fiskbåtsmuller. Besiktningens kommentar; den låter mer än vad den går.(men blev alltid godkänd)

Fränast är marininsuget med två förgasare likt på lånad bild;
Bild
av Rådlös
#989270
I den här tråden sa vi att B36 var Volvos första V8. Det stämmer dessvärre inte! Läs här: http://www.bjorns-story.se/private/Volv ... alleri.htm

Med kriget runt knutarna var det bråttom att få fram slagkraftig material och texten är lite kortfattad så det framgick inte om det blev den motorn som satt i stridsvagnen eller någon annan. Men det har bevisligen funnits en Volvo V8 redan i början på 40-talet. Lite större än B36. :shock:

En liten fotnot: Stridsvagnen blev under senare tid modifierad och ombestyckad med kraftigare vapen. Strv 74 tror jag den hette?

Ett tillägg och rättelse: Det framgår att både Volvo och Scania Vabis fick leverera motorer. Merparten var Scania. Allt enligt Wikipedia. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stridsvagn_m/42

Har ni förresten funderat över vad Scania Vabis betyder? Scania är något utländskt ord för Skåne. En del av fabriken låg där i början. Vabis är också ett kryptiskt ortnamn. Vagn Aktie Bolaget I Södertälje. Dom tillverkade järnvägsvagnar från början, men köptes in i Scania ganska tidigt.
av Rumpnisse
#989409
Första serietillverkade är vad jag har hört. Vet inte om den på 40talet serietillverkades?
A8B såg frän ut, lite tung att ha i bilen dock. :D

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]