Sida 1 av 1

Hjälp med tempgivaren för kylarvätska

Postat: mån 28 jul 2014, 08:54
av jannemannen
Hej, är lite vilsen på detta forum då jag inte är en bilmänniska men skulle behöva hjälp att få förklarat vad tempgiven för kylvätskan mäter och hur det funkar. Mäter den helt enkelt temperaturen på den faktiska kylarvätskan? Blir kylarvätskan varmare när man kör?

Re: Hjälp med tempgivaren för kylarvätska

Postat: mån 28 jul 2014, 09:10
av Variosboy
I givaren sitter ett motstånd. Detta motståndet har den speciella egenheten att resistansen i det förändras beroende på temperaturen.

Kylvätskans temperatur går upp till den temperatur som termostaten är avpassad för. Så länge temperaturen är under termostatens värde cirkulerar vattnet enbart runt i motorn, men när temperaturen kommer upp till termostatens värde så börjar vattnet cirkuleras runt i kylaren också.
Farten gör då att vinden som blåser genom kylaren ser till att temperaturen hålls tillräckligt låg.
Skulle du däremot stanna och stå still så kommer fläkten som sitter på kylaren att starta och hjälper då motorn att hålla rätt temperatur.

Ju hårdare motorn belastas, desto större behov av kylning föreligger.

Hoppas det var lite hjälp att förstå funktion på systemet..

Re: Hjälp med tempgivaren för kylarvätska

Postat: mån 28 jul 2014, 09:15
av Rådlös
Du har inte berättat vilken bil det gäller och möjligen kan det ha påverkan på om svaret blir rätt eller fel.
Hursomhelst så mäter tempgivaren motortemperaturen. Du kan läsa mer om det här: http://home.swipnet.se/g_gson/page3.htm Skrolla lite neråt så hittar du ett exempel på tempgivare. Läs även texten. En sådan tempgivare är i dom allra flesta fall ett motstånd som ändrar sitt ohmvärde med temperaturen. I och med att det ger ett elektriskt mätbart värde blir det lätt att "datorisera". Dom sitter vanligtvis inskruvade i topplocket eller möjligen i motorblocket.
Nu skall man också vara medveten om att det kan finnas två tempmätare i en bil. Den ena ger sin signal till styrdatorn så att den kan blanda luft och bränsle efter temperaturen. Och den andra ger signal till panelinstrumentet (om det finns något?)
Om det är två sådana givare så jobbar dom helt oberoende av varandra. Dom är ofta inte ens utbytbara mot varandra. Så i förekommande fall måste man veta vilken givare man avser.

Re: Hjälp med tempgivaren för kylarvätska

Postat: mån 28 jul 2014, 09:21
av jannemannen
Tack, så det den mäter är alltså motorns temperatur snarare än temperaturen på kylarvätskan (eller blir det i praktiken samma sak?)?

Re: Hjälp med tempgivaren för kylarvätska

Postat: mån 28 jul 2014, 10:59
av Rådlös
Ja, man kan säga att det blir samma sak även om det kan "dra iväg" på långa överkurser här om man skall gå på djupet, men det hoppar vi över.