Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rodi
Hej
Ska byta kamrem på en volvo v50 1,6d men min fråga är;
Ska man satsa på volvo original kamrem eller andra märken som Gates Power Grip, ContiTech, Bosch?
Användarvisningsbild
av Perc
Nu kan jag inte tala för billigt kinaskit från internet (el dyl) men alla seriösa tillverkare, t.ex de du räknade upp, går att lita på. Fattas bara annat. Lägg till INA i den kategorin också.

När man tillverkar någon miljon remmar om året har man helt enkelt inte råd med dålig kvalité. Tänk dig själv om du släppte iväg ett parti på 10 000 remmar med materialfel som gjorde att dom brast i förtid. 10 000 arga kunder som fordrar att du ska ersätta dem för motorskador. Tusentals euro per fall, plus all administration på det. Det säger sig självt att man satsar på kvalité.

Och du tror väl inte att Volvo tillverkar sina kamremmar själva?
rodi skrev:Hej
Ska byta kamrem på en volvo v50 1,6d men min fråga är;
Ska man satsa på volvo original kamrem eller andra märken som Gates Power Grip, ContiTech, Bosch?
Som alltid gäller det att ha lite koll på vem som egentligen tillverkar vad, Volvo tillverkar inga remmar däremot tillverkar Gates och ContiTech diverse remmar åt Volvo.

Bosch tillverkar definitivt inga remmar, bromsskivor, luftfilter eller annat som dom säljer, Bosch är ett företag som köper många produkter av andra tillverkare för att lägga i sina egna Bosch märkta kartonger här gäller det att veta vem dom köper av.
SKF gör likadant, Dom köper ofta saker av andra tillverkare och lägger i sina egna kartonger.

Tar vi en V70 bensinare till exempel och du köper du ett INA kamremskit så får du INA spännare, INA löprulle och Contitech rem och köper du ett Contitech kit så får du samma innehåll, Köper du däremot grejerna på Volvo så får du samma kit igen fast i en blå kartong.
Användarvisningsbild
av Perc
Magnus308 skrev:SKF gör likadant, Dom köper ofta saker av andra tillverkare och lägger i sina egna kartonger.
Bra exempel: Volvo började ju som ett dotterbolag hos SKF för att dom ville visa vad deras kullager dög till. Idag när man köper ett SKF-hjullager till sin V70 är det ett tyskt FAG-lager i kartongen. Lustigt va? :)

FAG ingår i Schaefflerkoncernen med INA och LUK (kopplingar). Om det står INA och en sifferserie instansat i lagerbanan på vad som helst för lager så är det Schaeffler dom som tillverkat det, oavsett om det sen är i en SKF-kartong eller vad som helst. Kopplingspaketet i min DSG-låda är LUK, för övrigt.

Men hur som helst så är det inte skit om det står Bosch på kartongen. Eller Contitech, eller Gates. Med flera.

Och förhoppningsvis är det här självklart för de flesta, men jag nämner det ändå. Om du bara byter remmen och inte övriga delar så står du där utan hjälp OM nånting skulle hända. Garantier o.s.v gäller givetvis bara om man bytt allting. Remtillverkaren kan ju inte beskyllas för en skuren vattenpump. :)
Perc skrev: Bra exempel: Volvo började ju som ett dotterbolag hos SKF för att dom ville visa vad deras kullager dög till. Idag när man köper ett SKF-hjullager till sin V70 är det ett tyskt FAG-lager i kartongen. Lustigt va? :)
Vet man vem som tillverkar vad åt vem så kan man spara pengar genom att välja det billigaste alternativet, Samma sak med luftfilter köper man ett Bosch filter till V70 så är det tillverkat av Mann så av dessa 2 fabrikat hos tex Mister-Auto så är det bara att välja det billigaste då det är exakt samma filter i kartongerna.

Köper man en SKF vattenpump till sin Volvo så är den tillverkad av Airtex som verkar ha lite tvivelaktig kvalite på sina produkter men billigt är det säkert för SKF då en vattenpump i Airtex kartong till Volvo V70 kostar 180 kr i USA.
Användarvisningsbild
av Vojje
mycket yada, yada helt plötsligt. Dock ingen som orkade svara på frågan om Optibelt.
För att förtydliga är detta det fabrikat som B-tema säljer. Ska vi försöka en gång till? :roll:
Vojje skrev:mycket yada, yada helt plötsligt. Dock ingen som orkade svara på frågan om Optibelt.
För att förtydliga är detta det fabrikat som B-tema säljer. Ska vi försöka en gång till? :roll:
Jag tror OBS! tror... Att jag har en Optibelt kamrem på min S60 då dom troligtvis levererar till SKF men då med SKF märkning på remmarna.
Har inga problem med min rem och jag skulle inte tveka att köpa en rem på Biltema förutsatt att jag kan se vem som tillverkat den.
Jag ser det som så att väljer SKF att lägga en rem i sin kartong så har dom någon kvalitetsnorm som ska uppfyllas till skillnad från vad Biltema verkar ha emellanåt så köper jag något på Biltema så vill jag veta vem som tillverkat delen.
Körde en Biltema kamrem på min Mazda, den satt där en himla många år och himla många mil. Kollade den när bilen skrotades och den såg nästan sprillans ny ut.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]