Sida 1 av 3

när och varför slutade Volvo med R-modellerna

Postat: fre 04 jul 2014, 00:08
av Sceptic
Av ren nyfikenhet, när och varför slutade Volvo med R-modellerna? Redan någon gång på 90-talet fanns ju 850 "T-Gul" och den senaste var väl den ljusgröna V70N.

när och varför slutade Volvo med R-modellerna

Postat: fre 04 jul 2014, 00:21
av simonhalmstad
Tycker att det är lite synd att dom inte fortsatt med R modellerna, S60 MY09 blev väl sista R-bilen. Den gjorde 0-100 på 5,7 sec med manuell låda.

Men nu har äntligen efterträdaren kommit S60/V60 Polestar! :D Om R-design också ersätts någon gång kanske det blir Polestar-line eller Polestar design i framtiden. :wink:

Re: när och varför slutade Volvo med R-modellerna

Postat: fre 04 jul 2014, 00:52
av Nexus
V70N R-AWD gjordes de sista 07. De fanns i alla möjliga sorters färger.

Re: när och varför slutade Volvo med R-modellerna

Postat: fre 04 jul 2014, 01:01
av HiTek
Även S60R hade sitt sista modellår 2007 - tyvärr.
Dock är det skönt att man tagit fram en riktig ny "R" med tanke på S60 Polestar som började byggas för någon vecka sedan.

Re: när och varför slutade Volvo med R-modellerna

Postat: fre 04 jul 2014, 01:13
av milktrucker
jag tycker att hela grejen med R är prestandan. R-design i all ära, men det skär sig rejält med en svag motor.
R har ju alltid varit toppsegmentet när det gäller prestanda, och även vissa unika detaljer interiört/exteriört.
Saknar också R-modellerna, statusen som bilen ändå gav.
Visserligen imponerar både V8 och T6 prestandamässigt, men varken XC90 eller S80 är någon "ungdomsbil" med status.
XC90 är inte något som mäter sig mot BMW's sedaner, och S80 är trots allt volvos svar på Mercedes, en exklusivare bil som är stor. Den saknar även stuket designmässigt, iaf första generationen S80.

Volvo borde fortsatt med R-serien på Y20'orna, utan 5'orna och satt i en vässad T6 som går under namnet R

Re: när och varför slutade Volvo med R-modellerna

Postat: fre 04 jul 2014, 01:24
av HiTek
Japp, instämmer med milktrucker.
R-Design har aldrig varit en riktigt ersättare helt klart och det hoppas jag inte Volvo har nämnt någonstans för det kan jag visserligen inte komma ihåg att dem gjort, men vid den tidpunkten R-Design kom var ju mitt i miljö(skit)snackets explotion, så att kombinera sportigt utseende och bättre väghållning med en härligt slö 115hk DrivE motor var väl kanon istället för att bygga en riktigt R med vass motor, men förhoppningsvis så släpper väl detta och man nu börjar komma med riktigt vassa motorer, men som knappt drar något :)

Men vad jag saknar P2 R!

Re: när och varför slutade Volvo med R-modellerna

Postat: fre 04 jul 2014, 01:43
av milktrucker
tja'a varför inte kombinera nytt o nöje?
en etanolmotor med ruskigt mycket kusar. Etanol tål högre kompressionen och används inom trimning för att få mer effekt än vad bensin kan prestera.
en värsting som miljöbil, det är svårslaget.

Re: när och varför slutade Volvo med R-modellerna

Postat: fre 04 jul 2014, 01:52
av HiTek
Absolut, en trimmad T5 t.ex. med etanol i sig är ruskigt fint!
Men visst gör det inget att det är en miljöbil som rör på sig friskt och låter gött som bränner förbi. Det man kommer sakna är ju t.ex. 6:ans och 5:ans ljud. Inte jämförbart med nya 4-cylindriga mot dem om vi tar med de nya VEA motorerna i jämförelsen.

Det är så mycket som man går miste om när man går ner i cylindrar eller ska tillverka miljöbilar.
Något hade ju varit att lyckas få ner en T6 att dra 0.35 i stadskörning t.ex.

Re: när och varför slutade Volvo med R-modellerna

Postat: fre 04 jul 2014, 01:57
av ingesjo
Är det inte så arr R design finns längre fram i årsmodellerna på export bilar. Jag själv har titttat på en 2012 modell R design i Holland ?

Re: när och varför slutade Volvo med R-modellerna

Postat: fre 04 jul 2014, 02:05
av HiTek
R-Design kom först sent MY08 tror jag på V70 och/eller C30