Droopy skrev:Allt går att manipulera, det handlar bara om att någon ska ta sig tid och knäcka det, och den "någon" fins det gott om.
Fordon blev enklare än någonsin då de övergick till digitala mätare.
Har sett följande lösning på vissa bilar, busenkel och busbillig i tillverkning .....
1. Mätarställningen lagras digitalt i tex ECM och Mätarkluster i instrumentbrädan.
2. Mjukvaran där räknaren ligger är Prommad, "dvs Bränd" inte EEPROMMAD så den går aldrig att byta ut mjukvaran.
3. Dessutom finns inget överhuvudtaget interface vare sig elektriskt eller rent fysiskt så du kan inte hacka dig in någonstans.
4. Dessutom är hela klabbet ihopgjutet. Du kan inte heller byta kretsen om du skulle kreta bort ingjutningen för samma krets innehåller ju motorstyrningen.
Ska du skruva bilen krävs att du köper ny ECM + Mätarkluster för bortåt 40.000 - 50.000 kr.
Dessutom om du vill skruva fram den nya ECM/Mätarklustret (Som ju står på noll på den nya) så accepterar den hastighetspulser på max 250 km/h. Ska du skruva fram den till tex från o till 10.000 mil så tar skruvningen alltså 100.000 / 250 = 400 timmar.
Droopy skrev: På den tiden jag backade mätare åt polare gjorde vi det varje år innan besiktningen, då blir det svårare att upptäcka.
Jag tror inte dina kompisar som du hjälpt skruva deras bilar skulle vara speciellt intresserade att skruva varje år om det kostar 50,000 kr per gång och tar 400 timmar.
Så visst är det både busenkelt och busbillig och göra "oskruvbara" bilar om bara tillverkarna vill.
Att dagens bilar är superenkla att skruva beror inte på att det är svårt att skydda sig, det beror på att tillverkarna antingen skiter i det eller att man faktiskt vill att det ska vara enkelt att skruva.