Sida 1 av 2

Nürburgring

Postat: ons 11 jun 2014, 22:53
av EjS
Ursäkta om detta inte är rätt forum. Men jag var på Nürburgring idag i en ombyggd hyrbil.

Jag är inte motorsportintresserad men det går inte att beskriva hur vansinnig den där banan är. Alla som gillar bilkörning måste måste måste uppleva det.

Jag kunde tänka mig nu att köra runt i min xc70 för att se hur mycket den tålar. Iom banan är väldigt backig vore det roligt att testa hur mycket chassin fick jobba.

Iövrigt fanns bilar där som McLaren, 911, Bentley, Renault Clio, BMW M, AMG, Corvette, Lotus osv osv - men inte en enda Volvo.

Är säker på att en uppgraderad S60 T6 4C ville hänga med rätt effektivt.

Vad med en jagrullar tur till ringen?

Re: Nürburgring

Postat: ons 11 jun 2014, 23:18
av perhall
Det finns listor nånstans (Wikipedia?) på tider på Nürburgring.... blir nog svårt att hänga emd en 911 med en S60...

Re: Nürburgring

Postat: tor 12 jun 2014, 00:26
av ThomasT
EjS skrev:Ursäkta om detta inte är rätt forum. Men jag var på Nürburgring idag i en ombyggd hyrbil.
Var det en Swift? Hyr Swiftarna är garanterat betydligt roligare än en XC70...

perhall skrev:Det finns listor nånstans (Wikipedia?) på tider på Nürburgring.... blir nog svårt att hänga emd en 911 med en S60...
Det handlar i första hand om att kunna banan, jag har sett gamla Golfar svischa förbi dyra Porschar som inget...

Re: Nürburgring

Postat: tor 12 jun 2014, 06:54
av Guru
Har pressat min gamla V50 2.0D runt ringen. Tyckte chassiet hängde med bra och att det var däcken som satte gränsen. Min V50 hade sportchassi och 205x50-17".
Körde även en hyrbil några varv. En BMW E36 325i coupe som var rensad invändigt, FIA godkänd båge och stolar/bälten. Chassit var motsvarande grupp N inställt för ringen samt r-däck. Passerade många på pappret snabbare bilar med den, inklusive Ferrari. Fast det hängde nog mer på föraren... Å andra sidan hade jag inte mycket att sätta emot mot E46 M3 CSL, Porsche 997GT3 etc. med skickliga chauförer.

Din XC70 hade funkat "bra" på ringen. Den hade rollat mycket i svängarna och däcken sätter gränsen men du hade inte överkört chassiet.

Re: Nürburgring

Postat: tor 12 jun 2014, 07:15
av EjS
Javisst! Åkte Swift. Nästa gång blir det bakhjulsdreven hyrbil. Hängde med en försiktig 911 ett tag och körde om Maserati og äldre Porscher fast det beror som ni säger på ban kunnskapen och modet och säkert hur mycket bilen kostar.

Såg 3 olyckor och flera avåkningar. Däriblannd krock mellan M5 och en McLaren 12C.

Nästa gång vill jag åka med en "lämpligare" grupp!

Re: Nürburgring

Postat: tor 12 jun 2014, 09:21
av ThomasT
EjS skrev:Nästa gång vill jag åka med en "lämpligare" grupp!
Åkte du inte under "touristfahren", utan på en trackday?

.

Re: Nürburgring

Postat: tor 12 jun 2014, 10:48
av EjS
Det var track day med Schnelleschwaben. Lite extremt för en nybörjare. Hängde inte ens med Dodge Ram förarbilen på första formation lap :)

Re: Nürburgring

Postat: tor 12 jun 2014, 12:50
av Perra83
Ja körde Swiften förra året! Brutalt skoj!!

Skit i din gamla surhink. Däck och bromsar är skit för att ens åka i närheten av en bana!

Re: Nürburgring

Postat: tor 12 jun 2014, 18:45
av nissesvolvo
Vad tycker ens försäkringsbolag om man smäller sin privata bil på banan? Tror inte dom är intresserade av att ersätta, eller
har jag fel?

Kanske olika bolag också iofs...

Re: Nürburgring

Postat: tor 12 jun 2014, 18:51
av Micce1980
nissesvolvo skrev:Vad tycker ens försäkringsbolag om man smäller sin privata bil på banan? Tror inte dom är intresserade av att ersätta, eller
har jag fel?

Kanske olika bolag också iofs...
Senast jag kollade (2007) så gick det inte på min försäkring iaf. Men det fanns säkert en tilläggsförsäkring för det.

Hur som, så här ska det se ut... 8)