Togr skrev:Tack så mycket för fina svar. Ni förespråkar alltså 2010 för att slippa barnsjukdomar. Men ni ser ingen fara i att köpa en bil som rullat någonstans mellan 15-20.000 mil så länge den är fullservad?
ne varför skulle de vara farligt?
det fanns en volvo 850 som gått 70 000 mil samt 740 som gått 50 000 mil, den senare utan service. Volvo är minst sagt slitstarkt.
Mina bilar har gått nästan 30 respektive 24 utan protester, har bytt någon bussning och någon spindelled i det stora hela, men det är snarare slitagedelar på framhjulsdrivet.
kolla serviceboken, framförallt om kamremsbytet är gjort, om inte så kan du pruta rejält och boka tid för byte o spara en slant. Och om service-intervallen för kamremsbytet överskridits är det ingen fara, bara byta direkt. ingen skada skedd så att säga, men det öppnar också upp för prutläge.
Sen känner man av på bilens detaljer hur f.g ägare har skött bilen, t ex lackkonserveringar, skrapmärken i inredning eller märken i lacken.
Är den pedantskött så kan du räkna med att alla eventuella fel är åtgärdade.
Dagens motorer är i det närmaste outslitliga enl. källor inne på volvo, det är britst på service(för långa intervaller i vissa fall), underhåll samt ålder och korrosion som tar ut sin rätt.
generella tankar från mig då.
2.0F har haft problem på årsm. 2008, en bekant hade problem med sin och det har tydligen även inträffat självantändningar.
Samtidigt slits motorn onödigt mycket genom sitt höga varvtal pga för låg utväxling som i sin tur beror på för svag motor till för stor bil.
släpkörning är bara att glömma, det tar tvärstopp i backarna. Har åkt en sådan ner till essen-området och bak sitter man inte bra i nya V70. benen värker o domnar bort, samtidigt som motorn surrar markant när man ligger i 120 på motorvägen.
2.5FT / 2.5FT AFW
byggd på B5254T* från 2003 och de flesta barnsjukdomarna borde försvunnit kring 2010. Det är en spännande motor som ger föraren tillräckligt med kraft i alla lägen, den är väl lämpad för släpvagnskörning. Dess enda nackdel blir dess höga etanolförbrukning. Fördelen vägs upp av att AFV-modellen kan gå på biogas vilket inte "äter upp motorn inifrån" som etanol gör. Men Biogas är "torrt" och ska ha medel mot valve seat resession. Har själv provat 2.5T och den är ruskig till att vara stark och smidig. Bilens vikt (1800 kg) trollas bort som ingenting. Det är nästan så man trycks bakåt i sätet av kraften.
1.6D
Denna motor med 109/115 hk är otrolig. Folk räknar över lag hk som avgörande, men de borde titta på vridmomentet. 2.0F ger 190 Nm vid 6000 rpm, 1.6D ger 270 Nm vid 1750 rpm. Det innebär att denna motor inte behöver varvas för att få full kraft. Den blir mer körbar i stadsmiljö samt klarar medeltung släpdragning utan problem, även om man tvingas växla ner i stora backar. Räkna med att den drar strax under 0,5 på landsväg om du kör mjukt.