Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1456831
Det där tror jag inte det finns något enkelt svar på.

Du får lasta vad du vill på en släpvagn så länge det går att surra lasten enligt föreskrifterna.

Om du har ett löstagbart flak som du sätter på din släpvagn och kör grus med så kan man ju tvista om man har byggt om släpvagnen eller om man bara har lastat på ett flak med grus i.

Så länge flaket inte är fast monterat är den ju igentligen inte ombyggd utan bara något man lastat på tillfälligt vilket är ok.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1456832
Du kan ju tex "lasta" en Camper utan att registrera om din bil från personbil till husbil så länge den inte är fast monterad utan att den går att ta av/på.

Det är ju samma med ditt flak du vill ta av/på. Så länge det inte är fast monterat behöver du inte regga om.

Sen kan du säkert råka på någon besiktningsman som tycker tvärt om och tycker att inget är ok och att du igentligen skulle regga om din bil också den där veckan på semestern när du kör med Campern på.
Bilagor
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0MjI2Nzc7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6NDE3O3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZjFiM2FmN2IzNTA5ZjYzNThiZTU0MmU3ODQwZGRhZTRkZjljNGE1YyI7fQ==.jpeg
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0MjI2Nzc7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6NDE3O3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZjFiM2FmN2IzNTA5ZjYzNThiZTU0MmU3ODQwZGRhZTRkZjljNGE1YyI7fQ==.jpeg (32.14 KiB) Visad 360 gånger
av Amarace
#1456954
Det är som jag skriver skillnad. En biltrailer är inte satt som enbart transport av fordon, utan huvudsakligen, således inget hinder att transportera annat, det finns flakmått angivet.
En båtvagn lär ha en karosserikod att det är just för transport av båtar, det är alltså specifierat enbart båt.

Det står angivet en karosserikod, den avgör vad man kan använda det som.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1457042
Även på en båtkärra som är registrerad, fjädrad och bromsad, och därför får köras i 80 km/h, kan du lasta en "båt" som du sen lastar grus i. Så länge du inte överskrider totalvikten, något som går fort med grus.
Det är en helt annan sak med efterfordon. Efterfordon får i princip inte ha lastmöjlighet, utan ska vara en kompressor, en skylift eller liknande. Så finns det ett undantag för båtsläp som efterfordon. Vilket är bara för att det är den enda fungerande lösningen för att dra större båtar efter personbilar. Då är det max 30 km/h som gäller, men för övrigt finns nästan inga regler alls.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1457053
Men du får lasta en båt på ett flaksläp, men inte ett flak på ett båtsläp, tydligen :-o :-(

Om man nu inte kan hävda att flaket är en slags båt, vad nu den exakta definitionen på båt är. Flyta behöver den ju inte göra för det finns ju ubåtar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1457068
Såvitt jag har förstått får du lasta ett flak på ett båtsläp som är ett släpfordon, men inte på ett båtsläp som är ett efterfordon. Vilket de ofta är.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1457139
apersson850 skrev: tis 03 aug 2021, 15:43 Såvitt jag har förstått får du lasta ett flak på ett båtsläp som är ett släpfordon, men inte på ett båtsläp som är ett efterfordon. Vilket de ofta är.
På mitt båtsläp (80 km) står det karosserityp = båtsläp.

Om det innebär att jag endast får lasta båt eller om jag får lasta vad jag vill har jag ingen aning om.

Hur är det med en vattenskoter tex, det räknas ju inte som en båt utan har andra regler.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1457417
På mitt ena släp står det FLAK - GODSLÅDA. Där är det förstås ingen tvekan om att man kan lasta. På den andra står det HUSVAGN. Det finns dock inget hinder för att lasta vad som helst i en husvagn, bortsett från att de sällan har bra lastvikt och det kan vara svårt att förankra lasten bra.

Jag hittar informationen om att last på båtsläp får vara max 260 cm och får inte sticka ut mer än 20 cm på varje sida.
För odelbar last (båt) gäller andra villkor för max bredd. Blir svårt att tolka detta som något annat än du kan lasta vad som helst på ett båtsläp, men det är bara om det är en båt som du får lasta saker bredare än 260 cm.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]