Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#883037
*pettson* skrev:
Gotlandsbästa skrev:Här hittade jag en intressant sak :D Om hur man bygger en Bil Trailer av ett gammalt HV chassie. :-)-)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014

Det är snyggt gjort men samtidigt totalt värdelöst om man inte har en väldigt lätt bil man vill släpa på. Så fort vikten går upp vill man ha en axel till, så fort det finns en axel till så börjar det dra iväg med både vikt och pengar.
Man ska komma ihåg att ett NYTT bilsläp idag går att få för runt 30.000kr besiktigat och klart med garantier (märkes släp, dock inte ett Ifor Williams..). Ser man då till att man inte kan få allt gratis såsom en husvagn att riva, eller blästring, färg, svetsning och material till detta, ja då drar det snart iväg.

Här är ett för 22.000 som är helt nytt.
http://www.blocket.se/helsingborg/Fabri ... ?ca=14&w=3
Hittade flera chassien nu, varav två är boggi (1390) Borde man inte kunna byta drag, däck & axlarna, & sedan regga den som 2000kg?

http://www.blocket.se/skaraborg/Husvagn ... ?ca=19&w=3
av Amarace
#883064
Du vet vad axlar med påskjutsbroms kostar? (Det är typat ilag så man kan inte använda en påskjutsbroms som är till en annan slags axel och tvärtom), inte värt det enligt mig. Cabby 532 boggie kan ju ha axlar godkänd för högre vikt, så med intyg från cabby kan du ju få upp vikten lite kanske, det lär vara 1500kg den är godkänd för egentligen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#883145
Lööve har helt överlägsna släpprestanda, har tex bilsläp med boogie i lättmetall så man får bästa lastkapaciteten på marknaden, dock kostar de därefter.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#883256
VolvoB20 skrev:Lööve har helt överlägsna släpprestanda, har tex bilsläp med boogie i lättmetall så man får bästa lastkapaciteten på marknaden, dock kostar de därefter.
,
Det är tyvärr så. Man får det man betalar för! Tyckte det bara skulle vara ett kul projekt. Men kommer nog kosta mer än det smakar :(
Sen är det svårt att hitta en biltrailer när jag bara får dra 1800kg efter Volvon. Har börjat snegla lite på Pajero... Igen :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#883329
Du behöver ingen Pajero. Lööve biltrailern i lättmetall vägde väl bara 400 kg så med en XC70 II drar du bilar på en tjänstevikt på 1850 kg på biltrailern
det är inte dåligt då de flesta bilar väger mindre än så.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#883344
Jag har en MY06, då är max 1800kg. Pajero är bra då den får dra 3,3 ton :-)-)
Användarvisningsbild
av milktrucker
#883410
får o får......
XC90 får dra tågvikter på 5000 kg, inga problem för XC70 heller eftersom de har samma drivlina
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#883502
milktrucker skrev:får o får......
XC90 får dra tågvikter på 5000 kg, inga problem för XC70 heller eftersom de har samma drivlina

Får är snälla djur på Gotland, eller vad säger man? :mrgreen: Våran gamla hade sammanlagd bruttovikt 4840kg. Peppar, peppar, har aldrig stoppats med släp. Men körde 5 kubik ved efter XC90 på en 2,6 tonnare. Det var inga problem. Men det sliter på bilen. Kör man med tunga släp ofta så tycker jag att man ska ha en bil som är byggd för det. :-)-)

Fordonet är enligt uppgift försett med krockkudde främre passagerarplats.
Skattevikt, kg: 2080
Tjänstevikt, kg: 2080
Totalvikt, kg: 2590
Ursprunglig totalvikt, kg: 2590
Max släpvagnsvikt, kg: 2250
Max släpvikt kg, obromsad: 750
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 910
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 1660
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4840
Användarvisningsbild
av GustavE
#1175528
Lyfter tråden. Funderar på att köpa ett lite större släp.

Krav:
3500 kg totalvikt, minst 2500 kg maxlast
>5m * >2m flak
Tilt (ej tipp med stor vinkel som en gruslastbil)
3 axlar ser rejält ut
Helst 10" fälgar för att slippa vinterdäck. Går det ens att få tag på förstärkta 12-13" lågprofil dubbdäck?

Ska ha det främst till att köra bilar på. Men tycker dessa med flak verkar bättre än rena bilsläp, då det är skönt med helt täckt botten. Dessutom är det bra att kunna ha den som vanlig kärra med lämmar att frakta annat på.

Har hittat följande 3 kandidater genom sökningar på blocket

Ifor Williams TB 5521-353
86 000:-
5,50*2,04 m
Lastvikt 2620 kg enligt blocketannons
+Har bladfjädring
+Läst flera gånger att dessa beskrivs som rejäla
+Någonstans stod det att dessa tippar bättre än andra, vid dragstången istället för vid sista axeln
+10" fälgar
Ifor Wiliams är från Storbritannien (Wales) och har gjort släp sedan 50-talet
Tror det är bromsar mm från Knott
-bara 2,04 brett
t ex
https://www.blocket.se/orebro/Ifor_Will ... 6.htm?aw=1

Variant 3500 U5
72 000:-
5,20*2,11 m
+Bäst pris av de 3
Variant är danskt och har gjort släp sedan 70-talet
Lastvikt 2600 kg enligt en blocketannons, 2540 enligt en annan blocketannons
Tror det är bromsar mm från Knott
-13" fälgar
t ex
https://www.blocket.se/malmo/Variant_Mu ... 4.htm?aw=1

Westbay Multitransport Adam
84 000:-
5,20*2,10 m
Lastvikt 2640 kg enligt blocketannons
+10" fälgar
Westbay som är svenskt köper in släpen från Tjeckien och sätter sedan på sina Westbay-klistermärken. Tjeckien kan bl a tillverka fina svarvar och dessutom Skoda (som enligt skodahandlare är bättre ihopsatta än VW eftersom tjeckierna är så stolta över sitt bilmärke)
Står att dom har axlar och bromsar från Al-Ko
-En traktor- och gräsklipparaffär (stora åkgräsklippare) jag pratade med som hade ett nytt och ett gammalt Westbay-släp, som jag tror var av den här modellen, sa att det nya var vekare än det gamla
t ex
https://www.blocket.se/kalmar/Multitran ... ?ca=11&w=3

Att det är olika lastvikter på samma modell av Variants släp enligt olika blocketannonser, kan det bero på att man registreringsbesiktat med eller utan lämmar?
Är Al-Ko eller Knott bäst?
Vilket av de 3 rekommenderas?
Finns det släp från andra tillverkare med samma egenskaper? Har sett Humbaur och Hapert på blocket.

MVH
Gustav
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1175841
Ifor gör släp med konservativ design, det medför att de är mycket hållbara och bra, är mycket nöjd med dem.

Däremot lider de svårt av att ha en grymt dålig generalagent som lägger på 300%-800% på reservdelar. Helt sjukt

Tyvärr skickar ju inte Ifor om man försöker beställa från England utan hänvisar till generalagneten i Sverige, man behöver känna någon i England som kan beställa åt en och skicka vidare.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]