Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av vija
#870129
Yes, de sitter en 3000 kg handske men kan de vid en uppvägning kräva att vi byter till en 2000kgs handske som ena besiktningsfirman ville? För vår del kvittar det egentligen för vi har fått det godkänt på andra besiktningsfirman. Frågan var snarare fall de kan kräva byte när bef handske är överdimensionerad? Och varför kunde inte Transportstyrelsen ge ett entydigt svar fall det nu är OK att ha en överdimensionerad handske så man kunde "reklamera" en ev underkänd registringsbesiktning på den firman som ville att vi skulle byta till en 2000kgs handske?

PS
Både sambo och jag har BE kort sedan tidigare :-)-)
Att axlarna håller måttet är intyget man köper från ÅF till för att visa. Eller rättare sagt att resten av släpet är dimensionerat för vikten man väger upp till.
DS
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#870141
Det finns folk till allt. Ser inte anledningen att byta ner sig viktmässigt. Själv skulle jag inte tveka att montera 1500kg axel på min 1300 kärra. Alltid bra med lite marginal (P)
av kvillebäck
#870162
OM jag uppfattat det rätt så måste det finnas något som begränsar vikten till det du tänkt registrera den för. Ex belastningsindex på däck.

Jag GISSAR att handsken, eller däck. eller något annat duger bra.

Det brukar vara stationschefen på besiktningsstationen som genomför registreringsbesiktningar. Det bästa brukar alltid vara att åka dit du skall besiktiga och prata med honom och fråga vilka intyg, och förändringar han kräver för att godkänna släpet.

Med en lyckad kontakt kan man få igenom det mesta!
av *pettson*
#870302
Nu vet jag inte hur hästkärran är inreggad från början av åf. Men själv äger jag en tiki boggie kärra som säljs i tre viktklasser.
1300, 1600, 1800 ( nya nu 1900kg). Jag skulle klassa ner från 1600 till 1300 då mitt ekipage passerade 3.5 ton.
Bilprovningen var solklar med att jag måste ha sämre däck eller handske.
När jag fick intyget av min åf så följde det med två etiketter skrivna i bläck, samt en lapp. " riv bort dom gamla typlapparna o klistra dit dessa. Regbesiktiga sedan.
Jag åkte till hallen med info om att det skulle kosta 800.. Väl där kikade teknikern på vagnen.. ojade sej lite och berättade att han var tvungen att ändra sej. Släpet är helfordonsgodkänt i alla tre klasserna utan ändringar. Det enda han kunde göra var att se så dekalerna satt. Sen skrev han om infon i datorn. Det tog kanske 15 minuter. Så sa han att det inte blev nån vägning eller nåt alls. Så jag fick betala 300kr. Sen var allt omklassat. I höst ska jag klassa upp det till 1600kr om jag nu ska ha det kvar. Samma procedur. 500 för intyget till åf. Boka tid.. få det inskrivet o ut med ett 1600 släp.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#875132
*pettson* skrev:Nu vet jag inte hur hästkärran är inreggad från början av åf. Men själv äger jag en tiki boggie kärra som säljs i tre viktklasser.
1300, 1600, 1800 ( nya nu 1900kg). Jag skulle klassa ner från 1600 till 1300 då mitt ekipage passerade 3.5 ton.
Bilprovningen var solklar med att jag måste ha sämre däck eller handske.
När jag fick intyget av min åf så följde det med två etiketter skrivna i bläck, samt en lapp. " riv bort dom gamla typlapparna o klistra dit dessa. Regbesiktiga sedan.
Jag åkte till hallen med info om att det skulle kosta 800.. Väl där kikade teknikern på vagnen.. ojade sej lite och berättade att han var tvungen att ändra sej. Släpet är helfordonsgodkänt i alla tre klasserna utan ändringar. Det enda han kunde göra var att se så dekalerna satt. Sen skrev han om infon i datorn. Det tog kanske 15 minuter. Så sa han att det inte blev nån vägning eller nåt alls. Så jag fick betala 300kr. Sen var allt omklassat. I höst ska jag klassa upp det till 1600kr om jag nu ska ha det kvar. Samma procedur. 500 för intyget till åf. Boka tid.. få det inskrivet o ut med ett 1600 släp.

Verkar ganska struligt. Min Sm-släpet finns också i 3 viktklasser, 750, 100 & 1300. Den väger 300 tom, så 750 verkar ganska lite, ytan är 300x160cm med 29 höga lemmar.
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#881828
Har sett att vissa Danska & Tyska släp får köras i 100 km/h. Någon som vet varför inte vi har samma regler? Min kärra går hur bra som helt i 100.
av *pettson*
#881980
Gotlandsbästa skrev:Här hittade jag en intressant sak :D Om hur man bygger en Bil Trailer av ett gammalt HV chassie. :-)-)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014

Det är snyggt gjort men samtidigt totalt värdelöst om man inte har en väldigt lätt bil man vill släpa på. Så fort vikten går upp vill man ha en axel till, så fort det finns en axel till så börjar det dra iväg med både vikt och pengar.
Man ska komma ihåg att ett NYTT bilsläp idag går att få för runt 30.000kr besiktigat och klart med garantier (märkes släp, dock inte ett Ifor Williams..). Ser man då till att man inte kan få allt gratis såsom en husvagn att riva, eller blästring, färg, svetsning och material till detta, ja då drar det snart iväg.

Här är ett för 22.000 som är helt nytt.
http://www.blocket.se/helsingborg/Fabri ... ?ca=14&w=3
Användarvisningsbild
av Gotlandsbästa
#882198
*pettson* skrev:
Gotlandsbästa skrev:Här hittade jag en intressant sak :D Om hur man bygger en Bil Trailer av ett gammalt HV chassie. :-)-)

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69014

Det är snyggt gjort men samtidigt totalt värdelöst om man inte har en väldigt lätt bil man vill släpa på. Så fort vikten går upp vill man ha en axel till, så fort det finns en axel till så börjar det dra iväg med både vikt och pengar.
Man ska komma ihåg att ett NYTT bilsläp idag går att få för runt 30.000kr besiktigat och klart med garantier (märkes släp, dock inte ett Ifor Williams..). Ser man då till att man inte kan få allt gratis såsom en husvagn att riva, eller blästring, färg, svetsning och material till detta, ja då drar det snart iväg.

Här är ett för 22.000 som är helt nytt.
http://www.blocket.se/helsingborg/Fabri ... ?ca=14&w=3

Håller med om att lastvikten blir i klass med Audi A1. Men den annonsen du länkade har jag tittat på. Men att köpa nytt från en privatperson... Vet inte hur det skulle funka om, om något händer. Har en bra släp handlare på Gotland, dyra kärror men bland dem bästa! Ska bara ha en bättre dragbil 8)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...