Sida 1 av 2
Hur mycket sliter grusvägskörning pa bilen?
Postat: mån 05 maj 2014, 21:04
av LOB
Genvägen till sommarstugan är fem mil kortare än den skyltade (asfalt) vägen. 5 av de 23 milen är granska dålig grusväg med många hål i vägbanan. Frågan är hur mycket det sliter på bilen och vad som slits, stötdämpare, bussningar etc....? Sista turen spräckte jag hasplåten (plastkåpan under kylaren) men det skal jag undvika nästa gång... (smältvattendike som inte var uppmärkt). Troligen lönar det sig inte att ta genvägen...
Re: Hur mycket sliter grusvägskörning pa bilen?
Postat: mån 05 maj 2014, 22:42
av *pettson*
Det sliter inget mer än landsväg. Det är snarare nyttigt för bilen att få röra sej,att få motionera. Men det förutsätter naturligtvis anpassad hastighet. Ett potthål kan vara nyttig motion för fjädringen i rätt fart. I fel fart är det en källa till haveri.
Re: Hur mycket sliter grusvägskörning pa bilen?
Postat: mån 05 maj 2014, 22:49
av Allinug
Icke att förglömma alla möjligheter till stenskott, när andra bilar kör för när eller passerar för fort.
Re: Hur mycket sliter grusvägskörning pa bilen?
Postat: mån 05 maj 2014, 22:49
av semmelman
Grussprut kan ju repa lacken förstås.
Re: Hur mycket sliter grusvägskörning pa bilen?
Postat: mån 05 maj 2014, 22:55
av Nexus
Kan ju säga som så att när jag jobba på Toyota så körde hemtjänsten mycket på landet med Toyota yaris verso och plasten på sidorna var helt blästrad då bilarna saknade stänkskydd original. Så visst sliter grussprutet mera på oskyddad lack. Sen kan det ju även varit en konstruktionsmiss att det blev som det blev men bilar som rulla i stan klara sig betydligt bättre

-)
Re: Hur mycket sliter grusvägskörning pa bilen?
Postat: mån 05 maj 2014, 23:35
av simonhalmstad
Konstigt att hemtjänsten valde Toyota harigs de kanske inte är några landvägslok iallafall, mer stadsbil. Men dom va väl mycket billigare att äga.
Re: Hur mycket sliter grusvägskörning pa bilen?
Postat: tis 06 maj 2014, 01:40
av Nexus
Det är ju du och jag som betalar bilarna på våra skattepengar. Hela landstinget och kommun hade ett tag Toyota bilar i e-tuna, Innan dess körde de Volkswagen. De lägger anbud på ett gäng bilar sen blir det pris mm som avgör vilka som får ordern.
Lite OT men de är inte rädda om bilarna förarna innom kommun och landstinget. Var alltid skador på de, aldrig städade mm såg ut som skit i bilarna rent ut sagt. Är ett boende för förstånds handikappade nära mitt hem och där står det 5-6 små Toyota bilar som vårdarna använder och varje bil är bucklig lite varstans. Bara för det inte är deras egna bilar så funderar man ju på hur folk tänker. De borde personligen få avdrag på lönen när de kör sönder bilarna och missköter de så enormt...
Psykvården hade en bil med inbakad service i flera år. Vi var på de massa gånger att bilen måste servas. De sket helt i det. Första gången bilen kom in på service hade den rullat närmare 8000 mil helt utan service och aldrig städad invändigt. Det var typ 2 cm grus över hela golvet gick knappt se golvmattan :-O)
Re: Hur mycket sliter grusvägskörning pa bilen?
Postat: tis 06 maj 2014, 09:17
av Variosboy
Har inte hemtjänsten tid att ta hand om de personer som de ska vårda så har jag full förståelse att bilarna är långt ner på listan..
Finns ju inget som helst slack i den delen av yrken nu för tiden..
Re: Hur mycket sliter grusvägskörning pa bilen?
Postat: tis 06 maj 2014, 09:42
av joel80
Hrmtjänsten i Gävle kör omkring i VW Golf (tror jag det är) med DRL där lysena inte tänds automatiskt vare sig i regn eller på natten. De flesta kör alltså med bakljus helt av och endast drl fram, oavsett tid på dagen och väder. Suck...
Re: Hur mycket sliter grusvägskörning pa bilen?
Postat: tis 06 maj 2014, 10:02
av rid54
Jag menar som *pettson* att lite "ojämnheter" nog är mest bra för bilen, i anpassad fart. Stenskott är ju helt beroende av hur fort man själv kör; stenarna kastas ju mest upp från vägen av andra bilar och sedan tar man dem i luften med sin vindruta (eller nåt). Att stänkskydd inte finns på många bilar är mest underligt, tycker jag och på grusväg far såklart lacken illa på en del ställen.
Ang Toyota så är det väl så att de helt enkelt är rätt pålitliga och inte så dyra i drift? Finns en hel del "kommunbilar" hos mig också som är just Toyota och troligen ligger nån tanke bakom... Vore det bara priset skulle de väl köpa in Dacia eller nåt.