Sida 1 av 1

Lambdavärden

Postat: tor 01 maj 2014, 16:17
av Påskharen
Hej alla glada!

Hoppas ni har det bra där ute i vårt avlånga land.

Jag undrar om det finns någon lambdakung där ute som vet vad lambdasonernas värde (volt) ska ligga på. Har kolla runt här i forumet och visst hittade jag en hel del om värden hit och dit men jag hittade inget om följande:
En bil, en katalysator, två lambdasonder. En före katalysatorn och en efter katalysatorn. Fyra kablar till varje lambda (förvärmd)
Vad ska värdet (volten) ligga på normalt på den före katalysatorn respektive efter katalysatorn?

LAMBDA 1: Jag har kopplat upp mig och ser då att lambdasonden före katalysatorn (sitter placerad på grenröret) ligger och pendlar mellan 0,095 volt och 0,825 volt. Den ligger som oftast i den övre regionen på tomgång men dippar ner nu och då till 0,095 volt för att sedan ligga och pendla mellan 0,325 och 0,825. Som jag har förstått det ska den ligga och pendla så där, eller....är denna pendling normal?

LAMBDA 2: Den ligger och pendlar mellan 0,710 och 0,750 volt (nästan ingen pendling alls) Är detta normalt eller ska den också ligga och pendla?

Vad händer med lambdavärdet på sensor 1 (före kat.) respektive sensor 2 (efter kat.) om katalysatorn börjar blir dålig?

Tacksam för en lektion av lambdasonder och deras värld

Re: Lambdavärden

Postat: tor 01 maj 2014, 17:01
av Rådlös
Om den bakre lambdasonden.
Den är i princip till för att kontrollera att katalysatorn gjorde sitt jobb. Skulle katalysatorn bli dålig så "larmar" den bakre sonden. Sedan kan man ju undra hur den reagerar om den främre sonden blir dålig och reglerar fel. Tror den bakre att det är katalysatorn som felar då?
Jag har naturligtvis också läst om dom här pendlande spänningarna från sonderna, men inte memorerat värdena, så det lämnar vi vidare till någon som vet.

Re: Lambdavärden

Postat: fre 02 maj 2014, 13:53
av NilsO
Normalt, när motorn är varm och går på tomgång eller på varv utan belastning, regleras bränsleblandningen med hjälp av den främre sonden. När sonden ger "låg" signal (runt 0 V), vilket betyder mager blandning, fettar motorstyrningen på blandningen en aning, och när sonden ger "hög" signal (runt 1 V), vilket betyder fet blandning, magras blandningen ut. På så vis pendlar motorn mellan att gå aningen magert och aningen fett. Genomsnittet blir väldigt nära det ideala förhållandet mellan bränsle och luft som krävs för att katalysatorn ska kunna fungera. Man kunde tänka sig att det vore smartare att låta motorn gå vid "precis" rätt förhållande hela tiden, men av olika anledningar gör man inte så.

När motorn belastas lite hårdare regleras bränsleblandningen på andra sätt.

Innan katalysatorn blivit varm pendlar signalen från den bakre sonden ungefär som den främre. När katalysatorn blivit varm ska bakre sonden ge ett ganska konstant värde så länge motorn arbetar under förhållandena ovan. Motorstyrningen har en uppsättning regler för hur signalen från den bakre sonden ska bete sig under olika förhållanden. På så vis kan den avgöra om katalysatorn verkar fungera.

Detta är grovt förenklat och stämmer inte alls på vissa bilar. Men kanske ger det åtminstone en hint om att det inte finns något enkelt svar på frågan vad man "bör" få för värden om man kopplar i en multimeter en kort stund. Resultatet du fått kan t ex vara normalt om katalysatorn arbetar, men tyda på fel om bilen är nystartad. Motorstyrningen ställer också vissa krav på sondernas reaktionstid etc.

Re: Lambdavärden

Postat: fre 02 maj 2014, 14:18
av Vojje
ett litet påpekande bara. Hög signal, som du kallar det, betyder mager blandning och vice versa.
Bara för att rätt ska vara rätt :wink:

Re: Lambdavärden

Postat: fre 02 maj 2014, 15:05
av NilsO
Njae? Det jag skrev stämmer när det gäller smalbandssonder av zirkonium-typen. Och det är väl den vanligaste sorten?

Men det finns andra typer av sonder, där utspänningen växer med växande lambdavärde.

Re: Lambdavärden

Postat: lör 03 maj 2014, 09:38
av *pettson*
Vojje skrev:ett litet påpekande bara. Hög signal, som du kallar det, betyder mager blandning och vice versa.
Bara för att rätt ska vara rätt :wink:
Blanda inte ihop högt lambdavärde med hög signal.

Re: Lambdavärden

Postat: mån 05 maj 2014, 12:28
av rid54
"Lambdasond" borde väl kanske kallas "syresond", eftersom det är det den är. Den ger en spänning som beror på skillnaden i syrehalt mellan insida (avgaser) och utsida (luft). Fet blandning > inget syre i avgaserna > hög signal (strax under 1 V) och omvänt. Lambdavärdet i sig självt är en sorts mått på hur bränsle-luftblandningen blivit. För mycket luft > högt lambdavärde (men låg signal från vanliga sonder). Pendlandet är tänkt att hjälpa katalysatorn att göra sitt jobb, vissa processer "äter" syre, andra avger syre, därav ändras blandningen lite fram och tillbaka kring det optimala värdet.