Sida 1 av 2
Pendlarbil, Fiesta - Golf. Råd o tankar?
Postat: lör 19 apr 2014, 14:48
av fredrikwt
La för en tid sedan en tråd om en andra bil, var då inne på en BILLIG bil - typ Ford Ka och dylikt. Det blev inte aktuellt då men nu verkar behovet infinna sig igen.
Har dock tänkt om vad gäller biltyp och vill ha lite åsikter o fakta. Har siktat in mig på bilar runt MY11 (-10->) gärna runt 70-120k, ska rulla 8-9 mil per dag, i princip bara motorväg.
Fiesta; vanligaste motorn verkar vara 1,25. Får hyfsad kritik. Snygg bil för övrigt tycker jag som gillar Ford.
Polo -11-> TSI90 eller TSI105 (TDI verkar vara svårt att hitta och känns som det spelar mindre roll i det stora hela) Mer ombonad än fiesta, dessa motorer har fått mkt bra omdömen, bilen sägs vara komfortabel. Finns det anledning att köpa Golf för att frakta en person?
Golf -10-> 1,6 multifuel? hittar inte mkt att läsa om den, verkar inte vara den främsta, TSI122 verkar föredras? men är det den 1,4 liters motorn som VW har problem med i vissa bilar? TDI 105 går loss på ungefär samma pengar.
Ford Focus, 105hk diesel(senaste karrosen -11b->, billigare än golf....?
Vad skulle ni satsa på? inköpspriset är inte avgörande men ägandet som helhet är något avgörande, vill ha driftsäkerhet, komfort och säkerhet. Effekt m.m. är sekundärt.
Re: Pendlarbil, Fiesta - Golf. Råd o tankar?
Postat: lör 19 apr 2014, 16:18
av milktrucker
volvo C30????
borde uppfylla dina önskemål och ändå vara bättre än ovanstående alternativ
Re: Pendlarbil, Fiesta - Golf. Råd o tankar?
Postat: lör 19 apr 2014, 17:35
av xxargs
Toyota corolla efter sista faceliften om du vill ha en närmast skottsäker pendlarbil och kan nog hittas till betydligt lägre summa än budgeterat.
har haft min i 17000 mil och har inte behövt reparera en pryl utöver förbrukningssaker som bromsar och normal service.
Att tex. behöva byta styrleder etc. som ofta görs i volvo och VAG-världen, eller drivknutar i SAAB-världen existerar inte i toyota-världen.
Nackdel: inte direkt dom sexigaste bilarna och förmodligen betydligt dyrare reservdelar än andra bilar den dagen det behövs, men har inte kommit till den punkten ännu, trots passerade 17000 mil...
med VAG-bilarna så får man kolla noga att sätena är kompatibel med din bak så att du inte får träsmak efter ett tag, då om du skall köra 8-9 mil/dag så börja sådant ha ganska stor betydelse.
Ford 'växte' jag upp med men kommer nog aldrig att köpa en Ford igen, och speciellt inte efter Ford Focus som jag hade i tjänsten...
Re: Pendlarbil, Fiesta - Golf. Råd o tankar?
Postat: lör 19 apr 2014, 20:19
av Perc
Jag har en TSI 122 i Skodan och tycker det är en mycket fin motor. Tyst och fin gång, dock inte första minuten vid kallstart. Den är väldigt dragvillig mycket långt ner i registret och skäms inte för sig på motorvägen heller trots sina 122 hk. Att öka 80 till 120 går hur bra som helst med lillfingret på farthållarknappen, utan att det nånsin känns ansträngt. Jag hade en V70 2.5T 210hk före denna och köpte den faktiskt utan att kunna provköra. Eller självklart provkörde jag, men handlarens demobil var 1.2 så det blev en liten chansning. Men motorn räcker till, även med fyra passagerare och tillhörande bagage.
Enda negativa med TSI 122, iallafall i min bil, är värmen. Den tar lång tid på sig att bli varm, särskilt om man puttrar omkring i stan. Då det är riktigt kallt ute (-20 typ) kallnar den i trafikljus och i nedförsbackar när man rullar utan gaspådrag. Bensinvärmare är bra att ha. :)
Sen har dom haft strul med kamkedjan också, och det verkar till stor del vara bilägare som kör longlife-serviceintervall och själv bara lyfter på huven för att fylla på spolarvätska. Det finns ju massor av TSI-motorer och dom flesta rullar ju bara på.
Vet inte på vilket vis en C30 skulle vara bättre än en 2011:ans Polo. Ingen dålig bil men det känns som milktrucker är lite väl märkestrogen ;) Det roliga med den är väl när man har en T5 eller D5, i en bil stor som en skorplåda. :) Skulle när som helst ta en VAG 1.4 TSI framför en C30 med 1.8.
Dock är C30 rolig att köra, det måste medges. Jag hade en 1.8:a som lånebil några dagar när min V70 stod på verkstan och det var skitkul med omväxling till min 140-hästars automatväxlade gubbkombi. Smidigt med liten glasbacklucka också, när man bara har några matkassar alltså. Som transportbil är den ju tämligen värdelös.
Angående japsbilar så ska man hålla sig till modeller som det finns gott om. Corolla, Avensis och Mazda 6, t.ex. Det är många som gått på en trampmina och köpt något underligt som sålts i få exemplar, t.ex Mazda 5 eller Avensis Verso. Kvalitén är det väl inget fel på men sen när nånting oundvikligen går sönder så brukar det kunna vara onödigt svårt att få tag på delar. Eller dyrt.
Re: Pendlarbil, Fiesta - Golf. Råd o tankar?
Postat: lör 19 apr 2014, 20:31
av Mwi
Vill du åka säkert och komfortabelt så titta på V50, S60/V60, S80/V70 D2 eller D3 med manuell växellåda, det är bilar som är säkra,komfortabla och går snålt. De funkar bra i snö och halka, billiga att hålla igång och krocksäkra :D Googla på lite olika bilmodeller " 25 offset crash test" 5 stjärnor i en krocktest är inte hela sanningen.
Re: Pendlarbil, Fiesta - Golf. Råd o tankar?
Postat: sön 20 apr 2014, 08:21
av fredrikwt
S60 o uppåt går bort pga pris.V50 gillar jag inte alls, möjligen S40. C30 har vi tittat på lite, största nackdelen är att dörrarna är så löjligt långa att det knappt går ta sig ur bilen på en vanlig P-ruta. Därav möjligen S40, sen funderar jag på om inte just den modellen håller värdet sämst - utgången modell, sedan, liten.... Priserna är inte heller så bra som det kan vara fallet mellan t.ex. Passat sedan o kombi.
Toyota har ju en nyare variant som heter auris med 1.4d. Kanske är nåt att titta på?
Tack för input på tsi122 - vad förbrukar du på motorväg med den?
Re: Pendlarbil, Fiesta - Golf. Råd o tankar?
Postat: sön 20 apr 2014, 11:34
av xxargs
2/3-dörrars bilar går bort av just anledningen dessa långa dörrar och man tröttnar fort på bilen om man tvingas parkera hela tiden i trånga parkeringsrutor och tvingas åla sig ut varenda gång och ändå trots att man är försiktig, riskerar att göra dörruppslag på bilen intill. Så detta är en viktig poäng att ta in när man tittar på bilar. Om man dessutom är lite kraftig och kanske har mage så är det ännu viktigare aspekt att titta på...
Hade själv ett attraktiv erbjudande på en Audi A3 men gick bort just pga. dörrarnas längd, och då är jag ändå ganska smal. har haft 2-dörras bil och det är som att ha bil utan AC - man gör ogärna om det.
Bor man och har arbete när man inte behöver tänka på parkeringsutrymme så är det annan sak.
Re: Pendlarbil, Fiesta - Golf. Råd o tankar?
Postat: sön 20 apr 2014, 16:13
av Perc
fredrikwt skrev:Toyota har ju en nyare variant som heter auris med 1.4d. Kanske är nåt att titta på?
Tack för input på tsi122 - vad förbrukar du på motorväg med den?
Skulle inte vilja påstå att Auris är en "nyare variant" längre. Den kom 2007 och ersatte halvkombiversionen av Corolla. Man gjorde om i modellprogrammet 2007 och gjorde sig av med alla Corollavarianter utom just sedanen. Kombin lades ner helt, övriga började säljas under andra namn, t.ex Auris då. Namnbytet till trots så är det precis samma teknik som Corolla under plåten. Egen design utanpå och även inuti med lite annorlunda instrumentbräda osv. Corolla och Auris verkar rulla på helt utan problem, bilarna börjar ju bli ganska gamla nu men jag som säljer reservdelar sedan många år har i stort sett inte haft nånting alls att göra med dem. Dom verkar bara behöva olja och filter. :)
Föräldrarna pendlar med en Toyota med 1,4-litersdieseln, dock inte Auris utan Urban Cruiser. Dom köpte en av de första som kom och bytte för något år sen till en ny. Inga problem alls. Snål är den också, jag tror den är (eller var?) världens snålaste fyrhjulsdrivna bil då den kom. Dieselvridet slänger iväg bilen som en vante från trafikljusen, men på landsvägen är det trots allt bara 90 hk. Som med alla pyttedieslar gäller det att ligga på rätt växel om man vill att det ska hända nåt när man kliver på. Motorn är ju stendöd före turbon börjar ladda.
Angående min TSI122 då, tja, man kan komma ner till strax över 6 liter på landsväg/motorväg om man tar det lugnt. Lite under om man riktigt försöker.
Här är
min bil på spritmonitor sen jag började bokföra tidigare i år. Rekordet är 6,25 liter, och det är i stort sett bara landsväg och motorväg på den tanken. Men då hade jag i stort sett maxlast också med fyra stadiga fullvuxna och tillhörande packning. Den där förbrukningstoppen på 13,71 vet jag inte varifrån den kom, det måste vara många kallstarter och mycket parkeringsvärmare på den helt enkelt. Jag tankade fullt på nytt efter bara 92km, det var för att jag skulle iväg på långresan, den som slutade i 6,25.
Re: Pendlarbil, Fiesta - Golf. Råd o tankar?
Postat: ons 07 maj 2014, 19:04
av fredrikwt
Lyfter lite igen, golf 105 tdi -11 har ex bara 5 växlar vilket är lite ovanligt idag. Hade en sådan som hyrbil i jobbet (dock kombi) och tyckte inte det var någon märkbar skillnad mot ex ceed o i30 som är 6-petade som jag också ofta får. Missar jag något? Personligen sitter jag bra i vw och de är betydligt tystare än tex koreabilar.
Re: Pendlarbil, Fiesta - Golf. Råd o tankar?
Postat: ons 07 maj 2014, 19:22
av volvoc70cab
Med den körsträckan skulle jag välja en större bil. Det är ju mer än 2000 mil du ska pendla per år. Det finns många alternativ i den prisklass du anger.