Sida 1 av 2

Behöver lite råd från bilkunniga

Postat: tis 15 apr 2014, 21:29
av MrNorth
Hej!

Är spekulant på en Renault Laguna III från -10 som har gått 12000 mil, silvergrå metallic. Inga svar som handlar om hur dåliga Renault är tack :)

Kollade på bilden idag, samt gjorde provkörning. Lokal firma som funnits ganska länge som handlar med olika märken, inget direkt negativt med firman vad jag har hört. Lite "bonnigt" men de är väldigt trevliga.

Bilen gick bra, även om jag är ovan vid den råa dieselgången (1,5 CDI 110 Hk) då jag aldrig kört diesel innan, låter nästan som en traktor :) Men det är bra drag i den även om det förmodligen är fantasiförbrukning man uppgett (4,5), i färddatorn stod den på 7.0 blandat.

Gjorde en okulär besiktning av bilen, och hittade följande orosmoment:

* Man påstod att man gjort service, serviceboken var ostämplad och en lampa till nummerplåt bak fungerade inte. Hur kollar jag att man *verkligen* gjort service? Släcka servicelampan kan ju vem som helst göra. Kvitton på material typ luftfilter etc? Det är mycket väl så att man missat dessa saker, jag fick intrycket av att bilen stått ganska länge, prissänkt några gånger. Har varit med om större handlare där jag gjort märkesservice hos, som även de missat trasiga glödlampor, spolarvätska etc. Vill inte döma nån för såna misstag.

* Bakluckan (kombi) hade följande "fel", vad bör jag vara försiktig med:

- Horisontella bromsljuset där uppe var fullt av kondens mer än vad jag sett hos nån annan bil, bilen har stått ute ganska länge verkar det som. Lyset fungerar som det ska, men kan jag begära att de byter det? Köpte en volvo för några år sen, och där upptäckte jag efter en vecka kondens (några små droppar) i blinkers i backpegel, det bytte de direkt på 3 månaders garanti.

- Runt nummerplåt och speciellt runt plastlisten som innehåller handtaget var det brunfärgat som av rost. ena gasfjäderns skruv i chassit är helt upprostad, syns inga spår på chassit. Firman säger att "det får man räkna med på billigare märken" och säger att de inte kan göra något utan rekommenderar mig att kontakta Renault centralt. Firman hävdar att de inte får åtgärda något pga rostskyddsgarantin. Låter ju rimligt...? Borde gå på rostskyddsgarantin... skumt med en så pass ny bil med rost. Säkerligen runt fästpunkterna för handtagsplast-delen som de tbörjat rosta och nu sprids detta sig utanför handtaget. Inget som flagnar eller bubblar (än). Det ser ut som om nån försiktigt sprayat med en spraypistol med brunröd färg runt helahandtagsdelen.

- Keyless-handtaget till förardörren verkar fungera spontant. Gissar att det är låskistan som kärvar lite, handtaget kändes även väldigt "slappt", vilket tyder på slitage. Verkar vara vanligt fel på Renault, har bytt detta själv på vår andrabil, Renault Megane. Företaget ska kolla upp...

I övrigt var bilen trevligt, dock svårt att hitta kombibilar utan repmärken här och var. Men vi behöver denna främst som "blöjexpress" så jag är inte petnoga.

Sen en fråga, hur brukar det fungera med dessa 3-månaders garantier som de flesta bilfirmor ger? Vilka sorts problem är självklart att man åtgärdar och vilka saker är mer tveksamt? Jag gissar att om bromssjuset bak slutar fungera så får de byta det utan krångel, likaså med t.ex. elektrisk handbroms, felande dörrlås/handtag osv osv. Slitagesaker som bromsskivor, bromsok osv är ju inte lika självklart, tänker jag rätt?

Bilen var inte heller rekondad på något sätt, de hade inte ens tvättat den. Kan detta vara grund för att dra av några tusen på priset? Jag är van vid att bilfirmor rekondar bilarna och fixar till repor och sånt innan köp. Detta tycker jag ska "ingå" vid ett normalt beg. bilköp av firma.

Stort tacksam för svar av ni som kan nåt om bilar!!

/Henrik

Re: Behöver lite råd från bilkunniga

Postat: ons 16 apr 2014, 07:06
av llesrof
Känns det tveksamt så köp den inte. Det finns gott om bilar till salu. Varför skall man lägga pengarna på en bil som man spontant känner sid ens det minsta fundersam över, speciellt med alla de brister du räknat upp på denna bil?

Re: Behöver lite råd från bilkunniga

Postat: ons 16 apr 2014, 07:43
av P210
För dessa pengar, jag antar att det handlar om runt 100k ska man inte behöva köpa en bil med diverse småfel/defekter samt ostämplad servicebok, leta efter en fullservad bil i perfekt skick för dessa pengar! Och för de pengar en bilhandlare lägger på ska man åtminstone få en nytvättad och någorlunda rekondad bil, annars letar du vidare på Blocket!

Tremånaders garantin/MRF garantin som många lämnar omfattar fel som fanns på bilen vid köpet men inte upptäckts/fanns i varudeklarationen, tror även att du har en viss garanti för fel som uppstår inom denna tre/sexmånaders period.

Även om inte säljaren lämnar MFR garati har du ju konsumentköplagen;
Om garanti inte lämnats svarar säljföretaget för fel enligt konsumentköplagens regler. Enligt lagen föreligger ett fel om bilen avviker från vad konsumenten haft fog att förvänta sig. Detta innebär förenklat att säljföretaget endast svarar för fel som kan anses onormala för bilen ifråga med hänsyn till dess ålder och körstäcka. Vidare ska felet ha funnits vid leveransen. Säljföretaget är dock aldrig ansvarigt för fel som antecknats på varudeklarationen eller som köparen på annat sätt informerats om vid köpet.
Fel som upptäcks inom 6 månader efter köpet anses dock ha funnits vid leveransen om inte säljföretaget kan visa motsatsen eller detta är oförenligt med varans eller felets art. Detta innebär att om säljföretaget genom en varudeklaration eller testprotokoll kan visa att ett fel inte fanns vid köpet så går företaget fritt från ansvar. Vidare innebär det att felets art kan vara sådant att det framstår som klart att det inte fanns vid köpet.
http://mrf.se/SIDOR/KOPA-BIL/felpabilen.aspx

Re: Behöver lite råd från bilkunniga

Postat: ons 16 apr 2014, 08:10
av volvoc70cab
Se alternativ den 16 april på blocket

http://www.blocket.se/kristianstad?q=+R ... md=th&sp=1

Som det verkar är det stor prutmån !

Re: Behöver lite råd från bilkunniga

Postat: ons 16 apr 2014, 11:41
av MrNorth
volvoc70cab skrev:Se alternativ den 16 april på blocket

http://www.blocket.se/kristianstad?q=+R ... md=th&sp=1

Som det verkar är det stor prutmån !

Det är den första bilen för 89 som jag varit och kollat på. Här i Blekinge är utbudet av begagnatbilar inte det största, och jag har ingen lust att köra land och rike runt för att hitta en bil i 80-tusen kronors klassen.

De hade annonserat ut bilen för 99000 kr från början, och nu sänkt till 89000. Men då bilen är helt orekondad tänker jag absolut pruta ner några tusen för detta.

Om jag får tveksamt svar från Renault kring rostskyddsgarantin så kommer jag att undvika köp. Det kan ju vara så enkelt att det går att polera port all rost, men det får firman ta på sig!

I övrigt får de ju visa att keyless-handtaget fungerar som det står i instruktionsbok, annars byta på garanti.

Hur gör jag med all kondens i bromslyktan? De kollade på det och mumlade lite, fick inget riktigt svar på det. Misstänker att det aldrig blir tillräckligt varmt för att vattnet ska försvinna, men är det nån fara med det? Hela rampen var full av "droppar".

/Henrik

Re: Behöver lite råd från bilkunniga

Postat: ons 16 apr 2014, 12:59
av Arnold
Om man inte origialservar en så pass ny bil så har man inte alla hönsen hemma tycker jag. Är inte serviceboken stämplad så får man utgå ifrån att service inte gjorts. I alla fall inte enligt plan. Även små bilverkstäder stämplar ju boken. Du skriver att du fick mummel till svar när du frågade om kondensen. Bara det säger väl en del. Aldrig att jag skulle ge 80 000:- - 100 000:- för en bil med så mycket frågetecken kring, som dessutom redan rostar. För de pengarna borde du kunna hitta något mycket bättre även i Blekinge.

Re: Behöver lite råd från bilkunniga

Postat: ons 16 apr 2014, 13:24
av MrNorth
Arnold skrev:Om man inte origialservar en så pass ny bil så har man inte alla hönsen hemma tycker jag. Är inte serviceboken stämplad så får man utgå ifrån att service inte gjorts. I alla fall inte enligt plan. Även små bilverkstäder stämplar ju boken. Du skriver att du fick mummel till svar när du frågade om kondensen. Bara det säger väl en del. Aldrig att jag skulle ge 80 000:- - 100 000:- för en bil med så mycket frågetecken kring, som dessutom redan rostar. För de pengarna borde du kunna hitta något mycket bättre även i Blekinge.
Vad menas med oroginalservice? Är det hos en godkänd renault-verkstad? De hade bytt olja och filter, men jag tycker det är synonymt med slarv om man inte går över bilen och byter t.ex. trasiga lampor kring nummerplåt och övrigt, som besiktningen ger nedslag på. Dock är ju detta enkla saker att rätta till i efterhand. Jag tycker att de flesta verkstäder jag träffat på slarvar en hel del, har även varit med om en märkesverkstad (volvo) som glömde stämpla... och som kryssat för att man kollat spolarvätska som sen visar sig vara torr som fnöske...

Ja frågan är hur man ska tolka mumlet från mekanikern, jag gissar att de inte kan så jättemycket om Renault, då de verkar sälja mest Volvobilar. Och de vill säkerligen inte byta ut denna bromslykteinsats (som säkert kostar några tusen) om det inte är absolut nödvändigt och påverkar bilen negativt... och om det är si eller så har jag själv ingen aning om... :)

har snackat med Renault och de ska höra av sig, dock är jag tveksam om rostskyddsgarantin gäller, då det stod i garantivillkoren att bilen ska följa renaults garantiplan med diverse kontroller vartannat år...

Vänligen
Henrik

Re: Behöver lite råd från bilkunniga

Postat: ons 16 apr 2014, 21:10
av Arnold
MrNorth skrev:
Arnold skrev:Om man inte origialservar en så pass ny bil så har man inte alla hönsen hemma tycker jag. Är inte serviceboken stämplad så får man utgå ifrån att service inte gjorts. I alla fall inte enligt plan. Även små bilverkstäder stämplar ju boken. Du skriver att du fick mummel till svar när du frågade om kondensen. Bara det säger väl en del. Aldrig att jag skulle ge 80 000:- - 100 000:- för en bil med så mycket frågetecken kring, som dessutom redan rostar. För de pengarna borde du kunna hitta något mycket bättre även i Blekinge.
Vad menas med oroginalservice? Är det hos en godkänd renault-verkstad? De hade bytt olja och filter, men jag tycker det är synonymt med slarv om man inte går över bilen och byter t.ex. trasiga lampor kring nummerplåt och övrigt, som besiktningen ger nedslag på. Dock är ju detta enkla saker att rätta till i efterhand. Jag tycker att de flesta verkstäder jag träffat på slarvar en hel del, har även varit med om en märkesverkstad (volvo) som glömde stämpla... och som kryssat för att man kollat spolarvätska som sen visar sig vara torr som fnöske...

Ja frågan är hur man ska tolka mumlet från mekanikern, jag gissar att de inte kan så jättemycket om Renault, då de verkar sälja mest Volvobilar. Och de vill säkerligen inte byta ut denna bromslykteinsats (som säkert kostar några tusen) om det inte är absolut nödvändigt och påverkar bilen negativt... och om det är si eller så har jag själv ingen aning om... :)

har snackat med Renault och de ska höra av sig, dock är jag tveksam om rostskyddsgarantin gäller, då det stod i garantivillkoren att bilen ska följa renaults garantiplan med diverse kontroller vartannat år...

Vänligen
Henrik
Ja, det var service hos en Renaultverkstad som jag menade. Om man köper en ny bil så servar man den väl korrekt i minst 5-6 år tycker jag. Det finns ju ett kapital i bilen som man hålla upp så länge det går. Sköter man inte detta så kan man ju undra hur bilen behandlats för övrigt. Att bilförsäljaren inte byter glödlampor och fixar till bilen innan de sätter ut den till försäljning är som du säger slarv. Mumlet från bilförsäljaren kan man tolka som att han inte kommer att vilja hjälpa dig om du kommer tillbakaka med bilen om du fått något problem. Brukar det inte vara så att rostskyddsgarantin bara går in om det rostat igenom? På vissa bilar är det i alla fall så.

Re: Behöver lite råd från bilkunniga

Postat: ons 16 apr 2014, 21:18
av llesrof
Märkligt nog så utmärker sig ett skitmärke som Renault med att just nu kanske ha marknadens bästa rostskydd.

Re: Behöver lite råd från bilkunniga

Postat: ons 16 apr 2014, 21:23
av Perc
llesrof skrev:Märkligt nog så utmärker sig ett skitmärke som Renault med att just nu kanske ha marknadens bästa rostskydd.
"Skitmärke" vet jag då inte.

För övrigt ligger nog den faktiska förbrukningen närmare 4,5 än 7,0. Vi har en Trafic på jobbet, en skåpbil som är betydligt större och inte det minsta aerodynamisk. Tvåliters dieselmotor. Den körs (av mig) med gasen i botten mer eller mindre hela tiden när man önskar fartökning, dieselvärmaren används ofta och gärna och det är mycket stadstrafik. Förbrukningen ligger på 8,5 ungefär, mätt vid pump. Fransmän har alltid gjort bra dieselmotorer.