Sida 1 av 1

Svårt att beräkna restid och bränsleåtgång

Postat: fre 11 apr 2014, 11:10
av Rådlös
Svårt att beräkna restid och bränsleåtgång
2014-04-09 Pressmeddelande från VTI - Statens väg- och transportforskningsinstitut. forskning.se
Lite till mans är vi sena ibland. Vi gasar på och tänker att vi ska köra in några minuters försening. Kör man fortare så kommer man fram snabbare. Jo, men oftast inte så snabbt som man tror visar ny forskning.
Läs mer: http://www.forskning.se/nyheterfakta/ny ... 87233.html

Re: Svårt att beräkna restid och bränsleåtgång

Postat: lör 12 apr 2014, 23:21
av Vojje
visst är det svårt att beräkna bränsleåtgången men det är ingen jämfört med bränslekostnaden.
I vart fall om man kör på bensin. Tror minsann de höjt med 50 öre senaste veckan. Vad f-n är det frågan om?

Re: Svårt att beräkna restid och bränsleåtgång

Postat: sön 13 apr 2014, 00:07
av bem
När det gäller beräkna restid, både vid planering och sen genomförande av en resa, ofta lite längre, är min TomTom Nordic för min iPhone min bästa vän. Man ser ju hela tiden medan man kör beräknad ankomsttid under olika hastigheter och man märker att man kör inte in så värst mycket i tid genom att gasa på.
Bränslekostnaden - där finns egentligen bara en riktigt bra medicin enligt min erfarenhet och det är att sänka farten. Visst kan man köra mjukt och så men vid cruising fart är det mest effektiva att sänka farten. Ner mot 80-85 knyck är enligt min erfarenhet det som är vettigast fart att hålla (om man kan) för låg förbrukning och hålla ner bränslekostnaden. Det baserar jag på min egen körning - arbetspendling 12 mil per dag på landsväg i över 15 år med Volvobilar. I ur och skur.

/Bo

Re: Svårt att beräkna restid och bränsleåtgång

Postat: sön 13 apr 2014, 00:07
av joel80
Intressant, här är själva avhandlingen:
http://vti.diva-portal.org/smash/record ... va2:707808

Eller här om ni vill komma direkt till PDFen:
http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf