Sida 1 av 4

Dragkapacitet på Volvo

Postat: tor 03 apr 2014, 15:49
av GustavB
Hejsan!

Sitter och funderar lite kring Volvos dragkapaciteter. Främst på XC60 och XC70 som får dra 2000 respektive 2100kg.
*Varför är dessa förhållandevis låga? En VW Tiguan får till exempel dra 2400kg.
*Vad bestämmer en bils max släpvagnsvikt?
*Vad har biltillverkaren att förlora på högre dragvikter?

Frågorna är som ni märker många.

Re: Dragkapacitet på Volvo

Postat: tor 03 apr 2014, 20:35
av milktrucker
en sak som avgör är kopplingsavstånd och överhäng på bilen. Långt överhäng tål mindre DC-värde, i detta fallet kultryck, och därmed även mindre D-värde eftersom kärrornas DC-värde ökar med deras vikt iom krängningar och guppande.
Detta gör tåget instabilt och det kan börja åla korta stunder.
Sen måste kopplingsanordningen uppfylla bilens D-värde i KN.
Även om man monterar en kopplingsanordning för högre värden begränsar helbilsgodkännandet som finns på så gott som alla dagens serieproducerade bilar.
Som exempel på vikter så är det 1800 kg på XC70, men konstruktionen(läs drivlinan) klarar tågvikter på bortåt 5000 kg precis som XC90. enda anledningen till att 90 får dra 2250 kg är dess kortare överhäng samt högre vikt som ger stabilitet.
Återigen är det kärrorna som ställer till problem pga deras instabilitet. Om fler tillverkare valt att satsa på en släpvagnskonstruktion(dvs med styrande framaxel) hade bilarna kunnat få dra högre vikter.
Men det är väl för få av sveriges befolkning som kan backa med dem.


undrar om VBG har någon passande koppling till XC70... :twisted:

Re: Dragkapacitet på Volvo

Postat: tor 03 apr 2014, 20:40
av GustavB
Ok bra svar. Men står fortfaranade frågande till hur en golf på styltor (Tiguan) får dra 2400kg. Drar ju hellre 2400kg med en xc90...

Re: Dragkapacitet på Volvo

Postat: tor 03 apr 2014, 21:09
av milktrucker
har jag skrivit i förra inlägget, läs igen!

Bild
Kort överhäng bak = tunga släp. 2400 kg



Bild
Lite längre överhäng än tiguan och därför lite lite lättare släp. 2250 kg



Bild
ännu längre överhäng, ännu lättare släp. 2000 kg



Bild
Mycket långt överhäng, lättast släp. 1800 kg

Re: Dragkapacitet på Volvo

Postat: tor 03 apr 2014, 21:39
av milktrucker
ett långt överhäng baktill gör att framhjulens marktryck ökar och minskar mycket mer än med ett kort överhäng.
Detta pga att släpkärrornas vikt balanseras på 1-2 axlar mitt under, viket gör att kultrycket ökar markant när vagnen kommer i pendelrörelse upp och ner. I dessa pendelrörelser lättar bilen framtill och kan bli understyrd och trafikfarlig.



Bild
Med en släpvagn(alltså inte en släpkärra) uppstår inget varierande kultryck, utan förblir konstant kring 25-35 kg iom att vagnen har en vertikalt ledad dragstång.
Denna konstruktion påverkar inte bilens köregenskaper och bilen blir heller inte understyrd och trafikfarlig.
Tekniskt sett kan alla bilarna ovan dra sådana släp med ungefär samma vikt säkert 2500-3000 kg, så länge knutar och länkarmar pallar.

Re: Dragkapacitet på Volvo

Postat: tor 03 apr 2014, 22:09
av Mwi
Att vissa biltillverkare godkänner en hög släpvagnsvikt innebär inte alltid att det fungerar i verkligheten. Kommer ihåg en händelse från 80-talet, ligger bakom en långtradare (skåp) utanför Mjölby på E4:an på väg norrut. På väg söderut kommer en liten japansk skåpbil med husvagn, den följer med vinddraget efter långtradaren och ställer sig över hela E4:an. Det var var säkert en godkänd kombination, men det funkar inte i verkligheten.
Om du är osäker på vilken biltillverkare som tar säkerhet på allvar titta på detta filmklipp, VAG har inga problem med att sälja undermåliga produkter.
Kolla på ett krockprov med en VAG produkt.

Och jämför sedan med ett krockprov på en Volvo produkt.

Så är man ekonomisk så köper man en VAG produkt utan airbag den skyddar ändå inte, eller så köper man en riktig bil :-O)
Den ända fördelen med en VAG produkt, är att dörren är öppen efter krocken.

Re: Dragkapacitet på Volvo

Postat: fre 04 apr 2014, 07:21
av VolvoB20
Upplever inte att kopplingsavstånd och överhäng påverkar dragkapaciteten speciellt mycket.

Det är väl mera motor, koppling o växellåda.

Du kan ju köpa exakt samma kaross och bilen drar 750, 1300, 1600, 1800 och 2000 kg beroende på motoralternativ.

Den ska klara start i backe och dra släp på motorväg utan att brinna upp.

På snålvarianterna har ju tex vissa tillverkare valt att göra hålen lite mindre i gallret till grillen för att minska luftmotståndet, det gör att dragvikten rasar för att motorn inte får kylning.

Re: Dragkapacitet på Volvo

Postat: fre 04 apr 2014, 07:35
av TommyP86
Det påverkar faktiskt stort, i kombination med vilken typ av hjulupphängningar som används. 850/v70 är fruktansvärda att dra tungt/överlast med, samtidigt som samma kaross med awd är näst intill bra.

Re: Dragkapacitet på Volvo

Postat: fre 04 apr 2014, 16:05
av milktrucker
VolvoB20 skrev:Upplever inte att kopplingsavstånd och överhäng påverkar dragkapaciteten speciellt mycket.

Det är väl mera motor, koppling o växellåda.

Du kan ju köpa exakt samma kaross och bilen drar 750, 1300, 1600, 1800 och 2000 kg beroende på motoralternativ.

Den ska klara start i backe och dra släp på motorväg utan att brinna upp.

På snålvarianterna har ju tex vissa tillverkare valt att göra hålen lite mindre i gallret till grillen för att minska luftmotståndet, det gör att dragvikten rasar för att motorn inte får kylning.
då upplever du helt fel

tiguan har mindre motor än de andra och får ändå dra mer.....ditt resonemang håller inte fullt ut. Visst att lite motor begränsar, men det är inte det T.S frågar om.

Re: Dragkapacitet på Volvo

Postat: fre 04 apr 2014, 17:37
av VolvoB20
milktrucker skrev:
VolvoB20 skrev:Upplever inte att kopplingsavstånd och överhäng påverkar dragkapaciteten speciellt mycket.

Det är väl mera motor, koppling o växellåda.

Du kan ju köpa exakt samma kaross och bilen drar 750, 1300, 1600, 1800 och 2000 kg beroende på motoralternativ.

Den ska klara start i backe och dra släp på motorväg utan att brinna upp.

På snålvarianterna har ju tex vissa tillverkare valt att göra hålen lite mindre i gallret till grillen för att minska luftmotståndet, det gör att dragvikten rasar för att motorn inte får kylning.
då upplever du helt fel

tiguan har mindre motor än de andra och får ändå dra mer.....ditt resonemang håller inte fullt ut. Visst att lite motor begränsar, men det är inte det T.S frågar om.
Inte alls..... Tiia på Volvobilar, tex V70.

Köper du mista Drive motorn drar bilen knappt något släp alls.

Sen stegar det vidare upp med ca 200 kg per motorstorlek för att till slut landa på 2000 kg för största motorn D5 eller T6

Alla dessa har exakt samma kaross, överhäng och kopplingsavstånd.

Det som begränsar dragvikten är motorstyrka och drivlina.