Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1351083
Lövet skrev: fre 29 nov 2019, 13:51
AndreasThn skrev:
Lövet skrev: tor 28 nov 2019, 21:26 Men just xenonkonvertering är ganska enkelt att upptäcka eftersom det är så svårt att göra ordentligt. En riktigt gjord konvertering där man bytt ut strålkastare, ljusreglage och kompletterat med automatisk nivåreglering är så dyr att de flesta bara byter lamporna (eller insatserna) och låter resten vara orört. Då blir det ganska enkelt att se för besiktningen. Det visade ju sig också ovan att inte ens den konvertering som antydes vara "korrekt" var det.
På vilket sätt var den inkorrekt?
För att strålkastaren inte är en originaldel för den årsmodellen/generationen. Om man hade tagit en 9-5 -02 och bytt från Halogen till Xenon på samma sätt hade det gått igenom.
Ja det är ju en fråga om hur långt man drar det vilket var min poäng från början.
Finns ju gott om bilar som faceliftats vilket väll oxå är gränsfall.
#1351084
AndreasThn skrev: Finns ju gott om bilar som faceliftats vilket väll oxå är gränsfall.
Helt klart. De borde inte godkännas om man samtidigt med faceliften bytt halogen->xenon. Men då börjar det bli svårt på riktigt för bilprovningen att hålla koll. Bilen ser ju "rätt" ut då.
#1351149
Det finns väldigt många "gränsfall" när det gäller bilar i praktiken. Går man efter protokollet till punkt och pricka får man inte ju ens byta fälgar på en helbilsgodkänd bil, men har någon någonsin fått nedslag pga det*? Tvivlar på det...
Gråzonen är väldigt stor i praktiken... Men just belysning brukar väl ligga mer åt "ej godkänt-hållet" än "godkänt-hållet" i denna grå-zon.


(*fotnot: förutsatt att fälgarna inte tar i någonstans, inte sticker utanför skärmkanterna, och rullomkretsen inte är drastiskt ändrad)
#1351198
Lucif3r skrev:Det finns väldigt många "gränsfall" när det gäller bilar i praktiken. Går man efter protokollet till punkt och pricka får man inte ju ens byta fälgar på en helbilsgodkänd bil, men har någon någonsin fått nedslag pga det*? Tvivlar på det...
Gråzonen är väldigt stor i praktiken... Men just belysning brukar väl ligga mer åt "ej godkänt-hållet" än "godkänt-hållet" i denna grå-zon.


(*fotnot: förutsatt att fälgarna inte tar i någonstans, inte sticker utanför skärmkanterna, och rullomkretsen inte är drastiskt ändrad)
Fälgar får du byta, men bara till fälgar som är godkända av tillverkaren, lika så däck. Men som jag skrivit innan, vem bryr sig.....
Användarvisningsbild
av EjS
#1351898
Tillbaks till strålkastaren. Har en Avensis med Xenon. Helt samma symptom. Ballast i strålkastaren dör och ljusintensiteten är shot.

Kollade runt efter aftermarket. Fanns inte i 2015 här i dk i alla fall. Slutade med 2 nya oem Toyota. Bara 16.000 dkk. Fan vad bra ljus nu. Dyrt i alla fall.

Och då säger man att Toyota är så pålitlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#1365749
Kan man köpa nya reflektorer och släppa på lim i ugn och på så sätt fixa problemet? Någon som gjort?!? För nya reflektorer finns till bägge för ca 1000 kr ink frakt. Istället för att byta strålkastare för 10 000 +moms..
av MickeM
#1366294
EjS skrev: tis 03 dec 2019, 22:10 Tillbaks till strålkastaren. Har en Avensis med Xenon. Helt samma symptom. Ballast i strålkastaren dör och ljusintensiteten är shot.

Kollade runt efter aftermarket. Fanns inte i 2015 här i dk i alla fall. Slutade med 2 nya oem Toyota. Bara 16.000 dkk. Fan vad bra ljus nu. Dyrt i alla fall.

Och då säger man att Toyota är så pålitlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hur kan Avensis ha så dyra strålkastare?
Kollade du även efter ej orginal?

Till våran Toyota Rav4 IV årsmodell 2013 kostar xenon-strålkastare från 2126kr/st.
Halogen-strålkastare från 1839kr/st.
(Autodoc)
#1366295
MickeM skrev:
EjS skrev: tis 03 dec 2019, 22:10 Tillbaks till strålkastaren. Har en Avensis med Xenon. Helt samma symptom. Ballast i strålkastaren dör och ljusintensiteten är shot.
Kollade runt efter aftermarket. Fanns inte i 2015 här i dk i alla fall. Slutade med 2 nya oem Toyota. Bara 16.000 dkk. Fan vad bra ljus nu. Dyrt i alla fall.

Och då säger man att Toyota är så pålitlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hur kan Avensis ha så dyra strålkastare?
Kollade du även efter ej orginal?

Till våran Toyota Rav4 IV årsmodell 2013 kostar xenon-strålkastare från 2126kr/st.
Halogen-strålkastare från 1839kr/st.
(Autodoc)
Båda var ju rätt billiga jämfört med andra märken dock, ny till V70 går nog på en bra bit norr om 10 000 kr, om man hittar någon som säljer (verkar mest finnas stearinljusvarianten). Till och med begagnade är dyrare än så.
av MickeM
#1366342
Steffe3 skrev: Båda var ju rätt billiga jämfört med andra märken dock, ny till V70 går nog på en bra bit norr om 10 000 kr, om man hittar någon som säljer (verkar mest finnas stearinljusvarianten). Till och med begagnade är dyrare än så.
Så är det.
Volvo har dyra delar.

Jag reagerade på den stora skillnaden mellan Toyotorna, och då är ju våran 2013 ändå 7år nyare än TS 2006. Prisbilden brukar vara tvärsom.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]