Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1350940
AndreasThn skrev:
Lövet skrev: tor 28 nov 2019, 14:06 Vad var det för bil då? Man kan förstås inte plocka på "fel" strålkastare och tro sig komma undan med det.
Det var en Saab og 9-5 -01 ombyggd till -02 (första faceliften) inkl xenon med automatisk nivåreglering.
Ok då förstår jag att den inte godkändes.
#1350941
lennarte skrev:Alla bilprovningar har tillgång till alla bilars utrustning, så får dom in en bil med något aldrig så lite misstänkt så kan dom med en knapptryckning ta reda på vad som var original utrustning när den var ny. Dom kan ju även direkt se om bilen är reg.besiktigad med den utrustning som finns på bilen. Om dom vill göra det...
Det är jag väldigt skeptisk till. Det skulle innebära att varenda biltillverkare på jorden anmälde vilken utrustning som sitter i varje bil till ett system i Sverige. Det närmaste man kommer sådant är JATO och det har fullt upp med att ens lyckas hålla reda på vilken färg och motor bilarna har utan att ha fel hela tiden...
https://www.jato.com/sweden/

edit: Om man vill se hur mycket de har så kolla här: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/FEE47Y#specs Men som synes ingenting om utrustning helt enkelt för att sådant rapporteras inte från tillverkarna.
#1350960
Om dom ska kunna kolla om en bil är rätt utrustad måste dom väl för jösses namn ha något att kolla mot.... Annars kan vi ju komma in med vad som helst och påstå att det är original? Exempel xenon lampor, dom måste ju kunna enkelt ta reda på om en bil är utrustad med det original eller om det är eftermonterat. Eller???. Exempel, min PV -62 med 110 hk motor, overdrive, skivbromsar, sollucka. Dom måste ju enkelt kunna se att den var reg.besiktigad med detta. Annars skulle jag icke blivit godkänd nästa gång jag besiktigade. Detta var på -80-talet, det har ju hänt en del med datakommunikation sedan dess... :-o :-o På både ont och gott.... :x
#1350995
lennarte skrev:Om dom ska kunna kolla om en bil är rätt utrustad måste dom väl för jösses namn ha något att kolla mot.... Annars kan vi ju komma in med vad som helst och påstå att det är original? Exempel xenon lampor, dom måste ju kunna enkelt ta reda på om en bil är utrustad med det original eller om det är eftermonterat. Eller???. Exempel, min PV -62 med 110 hk motor, overdrive, skivbromsar, sollucka. Dom måste ju enkelt kunna se att den var reg.besiktigad med detta. Annars skulle jag icke blivit godkänd nästa gång jag besiktigade. Detta var på -80-talet, det har ju hänt en del med datakommunikation sedan dess... :-o :-o På både ont och gott.... :x
Det finns bara på ren teknisk nivå såsom vilken motor, växellåda osv som bilen är tillverkad med baserad på chassinummer. Vilken utrustning en bil har är det bara tillverkaren som vet, det finns inga gemensamma register för sådant. JATO är det närmaste man kommer men inte ens det är komplett.

Men just xenonkonvertering är ganska enkelt att upptäcka eftersom det är så svårt att göra ordentligt. En riktigt gjord konvertering där man bytt ut strålkastare, ljusreglage och kompletterat med automatisk nivåreglering är så dyr att de flesta bara byter lamporna (eller insatserna) och låter resten vara orört. Då blir det ganska enkelt att se för besiktningen. Det visade ju sig också ovan att inte ens den konvertering som antydes vara "korrekt" var det.
#1351027
Lövet skrev:
lennarte skrev:Om dom ska kunna kolla om en bil är rätt utrustad måste dom väl för jösses namn ha något att kolla mot.... Annars kan vi ju komma in med vad som helst och påstå att det är original? Exempel xenon lampor, dom måste ju kunna enkelt ta reda på om en bil är utrustad med det original eller om det är eftermonterat. Eller???.
Det finns bara på ren teknisk nivå såsom vilken motor, växellåda osv som bilen är tillverkad med baserad på chassinummer. Vilken utrustning en bil har är det bara tillverkaren som vet, det finns inga gemensamma register för sådant. JATO är det närmaste man kommer men inte ens det är komplett.

Men just xenonkonvertering är ganska enkelt att upptäcka eftersom det är så svårt att göra ordentligt. En riktigt gjord konvertering där man bytt ut strålkastare, ljusreglage och kompletterat med automatisk nivåreglering är så dyr att de flesta bara byter lamporna (eller insatserna) och låter resten vara orört. Då blir det ganska enkelt att se för besiktningen. Det visade ju sig också ovan att inte ens den konvertering som antydes vara "korrekt" var det.
Så det är alltså som att spela på lotteri då??? Lite längre trodde jag det komit.
Så "rent teoretiskt" skulle jag kunna få ombesiktning på min 745-a för den är utrustad med t.ex ABS eftersom det var väldigt ovanligt -88 bara för att det inte finns "beskrivet" någonstans att det ska finnas på den och det skulle kunna vara någon som inte "känner" 740 så bra
#1351029
Lövet skrev: tor 28 nov 2019, 21:26 Men just xenonkonvertering är ganska enkelt att upptäcka eftersom det är så svårt att göra ordentligt. En riktigt gjord konvertering där man bytt ut strålkastare, ljusreglage och kompletterat med automatisk nivåreglering är så dyr att de flesta bara byter lamporna (eller insatserna) och låter resten vara orört. Då blir det ganska enkelt att se för besiktningen. Det visade ju sig också ovan att inte ens den konvertering som antydes vara "korrekt" var det.
På vilket sätt var den inkorrekt?
Senast redigerad av 1 AndreasThn, redigerad totalt 0 gånger.
#1351034
AndreasThn skrev:På vilket sätt var den in korrekt?
När du har original xenon är det lag med automatisk nivåreglering och (tror jag) strålkastarrengöring. Så ser man en bil med xenon lampor utan nåt av detta så är det ju enkelt utan dokumentation. Om man nu vet lite om reglerna. Men att veta vad som är och inte är original på en 32 år gammal Volvo är kanske inte lätt om man inte ens var född när den var ny
#1351035
lennarte skrev: fre 29 nov 2019, 07:52
AndreasThn skrev:På vilket sätt var den in korrekt?
När du har original xenon är det lag med automatisk nivåreglering och (tror jag) strålkastarrengöring. Så ser man en bil med xenon lampor utan nåt av detta så är det ju enkelt utan dokumentation. Om man nu vet lite om reglerna. Men att veta vad som är och inte är original på en 32 år gammal Volvo är kanske inte lätt om man inte ens var född när den var ny
Så sant, men fallet ovan så fanns både fungerande automatisk nivåreglering och strålkastarrengörning.
#1351075
AndreasThn skrev:
Lövet skrev: tor 28 nov 2019, 21:26 Men just xenonkonvertering är ganska enkelt att upptäcka eftersom det är så svårt att göra ordentligt. En riktigt gjord konvertering där man bytt ut strålkastare, ljusreglage och kompletterat med automatisk nivåreglering är så dyr att de flesta bara byter lamporna (eller insatserna) och låter resten vara orört. Då blir det ganska enkelt att se för besiktningen. Det visade ju sig också ovan att inte ens den konvertering som antydes vara "korrekt" var det.
På vilket sätt var den inkorrekt?
För att strålkastaren inte är en originaldel för den årsmodellen/generationen. Om man hade tagit en 9-5 -02 och bytt från Halogen till Xenon på samma sätt hade det gått igenom.
Köpråd V60 etanol

Köp en Saab istället, fullt med 9-5:or o[…]

Nytt avgasrör B234F

Behövde inte dom grejerna som var slut p&arin[…]

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg rygg[…]

Hej Har en v70 från 2001 och har fått[…]