Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av kalepe
#850234
Toyota Avensis 2006 med Xenon-halvljus.
Halvljuset är förfärligt dåligt trots byte av lampor. Tittar man in i den släckta halvljuslampan så är där svart, reflektorn tycks ha försvunnit, gått upp i rök. Toyota bekräftar, att reflektorerna bränns bort efter några år och att man måste byta hela strålkastaren à 7000:- + arbete per styck. Det har funnits en utsträckt garanti men den talar man tyst om för bilägare om de inte uppsöker verkstaden och klagar på lyset. Naturligtvis är min bil för gammal för att omfattas av denna garanti.
MIN FRÅGA: Är det någon av alla er därute som har något tips hur jag löser detta UTAN Toyotas hjälp? Jag kan köpa betydligt billigare strålkastare på Skruvat.se men det verkar inte helt enkelt att demontera strålkastarna. Kan man på något vis fixa ny reflektor (förkromare, försilvrare ???)

Lennart i Göteborg :( :) :)
av Lövet
#850284
Att reparera strålkastaren tror jag inte går.

Kolla här efter ersättare: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Toyota ... tare/Alla/
#850304
Det är ju bara och köpa nya (på skruvat om du vill) och byta dom.
Ofta får man lätta lite på stötfångarplasten innan du plockar ut dom.
Vet inte exakt hur Avensisens fästen ser ut men det brukar inte vara något svårt jobb, eller så ber du vilken verkstad som helst.
#851217
Även på äldre Avensis har jag för mig att Toyota tar 50 % av materialet på goodwill på dessa under förutsättning att servicen är skött på auktoriserad Toyotaverkstad. Det är linsen framför lampan som blir grumlig med tiden och försämrar ljuset. Denna finns tyvärr inte att köpa lös.
#1350701
min ljusbild på min avensis 06 är nästan obefintlig! Tänkte ge mig på att byta strålkastare på den. Men på min jag har idag är det xenon d4s lampa. De som finns att köpa idag har H7 lampor och H1 lampa. Hur funkar det med kablaget om man köper nya och det är ny lampmodell?
#1350726
StefanN skrev:Du kan inte byta från xenon till halogen och få den besiktad.
Lagmässigt har du helt rätt men om man byter ut hela strålkastaren i det här fallet och ser till att ljusbilden är korrekt så kommer den gå igenom. Bilprovningen vet inte vad som satt i bilen från början.

Sen återstår att få bilen att acceptera den nya strålkastaren i elsystemet vilket inte alltid är problemfritt...
#1350757
odlan89 skrev: ons 27 nov 2019, 07:51 min ljusbild på min avensis 06 är nästan obefintlig! Tänkte ge mig på att byta strålkastare på den. Men på min jag har idag är det xenon d4s lampa. De som finns att köpa idag har H7 lampor och H1 lampa. Hur funkar det med kablaget om man köper nya och det är ny lampmodell?
Kollat ljusinställningen och givaren för lägesjusteringen?
#1350804
StefanN skrev: ons 27 nov 2019, 08:22 Du kan inte byta från xenon till halogen och få den besiktad.
Jag diskuterade med bilprovningen en gång om jag kunde koppla om sidoblinkers till positionsljus som blinkar "tvärtom". De svarade: -"Vi bryr oss inte men du skulle eventuellt kunna få problem i en poliskontroll". Helbilsgodkända bilar får man egentligen inte ändra något alls på om man ska följa paragraferna fullt ut.. Men bilprovningen brukar nöja sig med korrekt funktion, de har inte slagit ner på mina LED i dimljus (än) t.ex. :-)
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar