Sida 1 av 1
V-power racing 100
Postat: mån 24 feb 2014, 11:33
av Octaviafuzz
Jag har precis kommit hem från en 300 mils tripp från alperna t/r och passade på att prova V power racing 100. Kör i normala fall med 98 i Sverige och tycker min T6 Polestar går bra på detta, men det är inte så stor skillnad från att köra med 95, vare sig förbrukning eller prestanda. Den går faktiskt väldigt bra på 95. Jag körde med fullastad bil och takbox och höll mestadels 130-140 förutom vid vägarbeten odyl. Jag kan bara sig att min bil tycker verkligen om V - power racing, den svarade på ett helt annat sätt, kändes helt klart mer alert, med det fantastiska var förbrukningen. När jag tittade på momentanförbrukningen så trodde jag först att den inte stämde. Det var helt andra siffror mot innan och när jag fyllde tanken var snittet 9.46. Detta var i och för sig även genom Danmark och ca 10 mil i Sverige men det var i alla fall så gott som uteslutande motorväg 110-130 (exkl vägbyggen). Det andra sträckorna i Tyskland låg på cirka 1.06-1.10.
Är det någon annan som har märkt så stor skillnan med olika bränslen, det bör väl inte bero på de två extra oktanen utan måste väl bero på tillsatser?
Re: V-power racing 100
Postat: mån 24 feb 2014, 12:30
av P210
Har varit på bilsemester till Österrike/medelhavet ett antal ggr i ett otal olika bilar och tankat både bensin 95/98/100, etanol och diesel på vägen, får alltid bättre förbrukningssiffror på dessa sträckor trots fullastad bil, högre snittfarter och ibland takbox så min slutsats är att de långa dagsetapperna i jämn fart och 12-timmarspass ger en förbrukning som inte är jämförbar med de betydligt kortare "långkörningar" man gör hemma i Sverige, inte en ens en 3-timmars stockholmstur är ju i närheten...
Så bränslets inverkan på förbrukningen i oktantal/bättre kvalitet tippar jag runt ett par ynka %, har för mig att Rototest/någon motortidning kom till samma resultat på ett par effektstinna turboporschar också för ett par år sedan.
Re: V-power racing 100
Postat: mån 24 feb 2014, 12:54
av Octaviafuzz
P210 skrev:Har varit på bilsemester till Österrike/medelhavet ett antal ggr i ett otal olika bilar och tankat både bensin 95/98/100, etanol och diesel på vägen, får alltid bättre förbrukningssiffror på dessa sträckor trots fullastad bil, högre snittfarter och ibland takbox så min slutsats är att de långa dagsetapperna i jämn fart och 12-timmarspass ger en förbrukning som inte är jämförbar med de betydligt kortare "långkörningar" man gör hemma i Sverige, inte en ens en 3-timmars stockholmstur är ju i närheten...
Så bränslets inverkan på förbrukningen i oktantal/bättre kvalitet tippar jag runt ett par ynka %, har för mig att Rototest/någon motortidning kom till samma resultat på ett par effektstinna turboporschar också för ett par år sedan.
Håller med om att det blir lägre överlag, tror även det är mindre friktion i underlaget oxå, men det var sådan markant skillnad då jag tankade V power under en sådan körning i förhållande till de andra 200 milen.
Re: V-power racing 100
Postat: mån 24 feb 2014, 14:00
av mattish
Diesel är det skillnad på. dom har bättre diesel i tyskland..
Re: V-power racing 100
Postat: mån 24 feb 2014, 16:25
av Emil889
Autotech har bänkat tydliga skillnader på en Focus RS så det känns väl rimligt att det blir minst lika bra skillnad även på en T6.
http://atechmotor.com/bildgalleri/varf_ ... 205254.jpg
"Grafen visar hjulhästar på en Focus RS 95 vs 98 okt! "
Re: V-power racing 100
Postat: mån 24 feb 2014, 20:13
av Octaviafuzz
Emil889 skrev:Autotech har bänkat tydliga skillnader på en Focus RS så det känns väl rimligt att det blir minst lika bra skillnad även på en T6.
http://atechmotor.com/bildgalleri/varf_ ... 205254.jpg
"Grafen visar hjulhästar på en Focus RS 95 vs 98 okt! "
Jag hade som sagt inte någon "wow" av 98 som jag skrev innan.
Re: V-power racing 100
Postat: mån 24 feb 2014, 20:52
av Emil889
Octaviafuzz skrev:Emil889 skrev:Autotech har bänkat tydliga skillnader på en Focus RS så det känns väl rimligt att det blir minst lika bra skillnad även på en T6.
http://atechmotor.com/bildgalleri/varf_ ... 205254.jpg
"Grafen visar hjulhästar på en Focus RS 95 vs 98 okt! "
Jag hade som sagt inte någon "wow" av 98 som jag skrev innan.
Menade bara att det är mycket troligt att styrsystemet känner av den ännu högre oktanen jämfört med 98 och därmed ger ännu extra effekt. Kanske just ditt styrsystem "vaknar" för vid 100 oktan
Synd att inte vi har sån soppa hemma så att man kan testa..går ju knappt att få tag på 98 i vissa städer tycker jag.
Re: V-power racing 100
Postat: mån 24 feb 2014, 22:22
av Camel
Jag har många gånger med olika bilar upplevt bättre motoreffekt i mellanregistret och högre upp samt lägre bränsleförbrukning på kontinentala långresor med högoktanig bensin. Lite beskrivning om detta för nuvarande bil:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 34#p547634
Re: V-power racing 100
Postat: tis 25 feb 2014, 08:14
av MartinS
Jag kör ofta samma resa på 53mil, jag har provat flera gånger med 95 alternativt 98 och det slutar nästan alltid med 6% skillnad i förbrukningen, med fördel till 98.