Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1450400
Kan man över huvud taget byta olja i kompressorn? Min AC konventerades till r134a när kompressorn byttes för typ 15 år sedan. På en AC licensierad bilverkstad (under förre ägarens tid). Annars hade jag vetat det.
av Abatos
#1450468
Det är riktigt att R1234ze kyler inte lika bra som R134a. Men det är knappast olagligt då det finns flera svenska företag som säljer påfyllnadskit och gjort så i flera år. Om det varit olagligt hade företagen självklart inte kunnat sälja det!
Att hantera R134a är dock kanske olagligt idag, och då säger jag kanske, för jag vet inte säkert. Det var inte länge sedan som R134a användes som drivgas i sprayflaskor. Vet inte om det används fortfarande?

Till exempel Biltemas förra kylspray innehöll hela 98% R134a som man alltså sprutade rätt ut i luften. Det var bara två år sedan de slutade att sälja dessa och jag tror inte Biltema sålde olagligheter.
I Sverige har det alltid hävdats att det är fullkomligt livsfarligt att hantera denna gas. Detta alltså samtidigt som Biltema och andra företag sålde kylspray och andra aerosoler med ren R134a som drivgas.

Det fungerar utmärkt att fylla AC:n med kylspray. Jag skulle kanske inte valt att göra det på en nyare bil, utan detta är för bilar där det inte är värt flera tusen för att fylla AC:n på verkstad.

I andra EU-länder går man och köper "fylla på AC-kit" på macken, lika naturligt som vi fyller på spolarvätska.
Senast redigerad av 1 Abatos, redigerad totalt 0 gånger.
#1450504
Låter ju onekligen olagligt om man läser leiwi's länk dock. Att flaskorna använt det som drivgas tidigare är nog separat från det eftersom dom inte säljs som kylmedia (det gör inte den du köpt heller dock, eftersom det är till felsökning av elektronik, inte fyllning av AC-system)

Vissa företag säljer F-gaser till privatpersoner för påfyllnad hemma med s.k. gör-det-själv-kit? Är det tillåtet?
Nej, det är inte tillåtet att leverera köldmedier till en icke-certifierad person. Det är heller inte tillåtet att som privatperson fylla på AC-anläggningen på bilen. Det krävs certifikat för att utföra dessa arbeten.
Användarvisningsbild
av leiwi
#1450511
lennarte skrev:Kan man över huvud taget byta olja i kompressorn? Min AC konventerades till r134a när kompressorn byttes för typ 15 år sedan. På en AC licensierad bilverkstad (under förre ägarens tid). Annars hade jag vetat det.
Ja tekniskt set så går det men är inte nödvändigt , på grund av att köldmediet ( det riktiga ) binder en viss procent av oljan som då följer med köldmediet runt i systemet, detta gör att om ditt köldmedia läckt ut så har också en del av oljan försvunnit . Är ditt system tätt finns ingen anledning till byte då oljan inte utsätts för föroreningar

Att då börja laborera och fylla systemet med andra gaser ökar ju risken med skadad kompressor , ventiler , samt expansionsventilen i förångaren ,och dom problemen kommer att bli mycket kostsamma
Ett certifierat företag fyller systemet med riktigt köldmedie som antingen är "mättat med olja " eller så fyller man oljan separat,
Oljan som ändvänds är en esterolja eller PAG

Det finns så många felaktigheter i denna tråd som till exempel att det skulle gå att köpa R134a på bensinstationer runt om i europa , det är samma regler och krav i hela EU och även i länder utanför EU
#1450524
leiwi skrev:Det finns så många felaktigheter i denna tråd som till exempel att det skulle gå att köpa R134a på bensinstationer runt om i europa , det är samma regler och krav i hela EU och även i länder utanför EU
Skulle tro att det finns någonstans i alla fall.
Det finns i alla fall att köpa från Kina
-765891365-258728417.jpg
-765891365-258728417.jpg (34.45 KiB) Visad 494 gånger
Tror den kostar c:a 60 sek
Den gas jag köpt och ska fylla på min 745-a är samma gas som används i många länder runt om i världen, och den hade troligen funnits i Europa också om inte DuPont mutat sig till rättigheterna inom EU.
av Abatos
#1450545
leiwi skrev: Det finns så många felaktigheter i denna tråd som till exempel att det skulle gå att köpa R134a på bensinstationer runt om i europa , det är samma regler och krav i hela EU och även i länder utanför EU
Jag sa inte att man kan köpa R134a på bensinstatoner i övriga EU utan att man kan köpa ”Fylla på själv kit”, precis likadana kit som flera företag i Sverige också säljer. Det är uppenbarligen inte olagligt, hur mycket du än vill hävda detta leiwi.
Senast jag var i Frankrike (innan pandemin dock, så det är ju ett tag sedan nu) kunde man köpa påfyllnadskit på välsorterade supermarkets (typ Ica-maxi).

Vad dessa kit innehåller för gas vet jag dock inte.

Om det är sant som du säger leiwi, att det numera är olagligt att sälja R134a så är det sannolikt INTE denna gas i dem. Om det är av denna anledning att Biltema tog bort sin ”gamla” kylspray (som faktiskt innehöll 98% R134a) vet jag inte heller. Leiwi kan ha helt rätt i att det numera är olagligt att använda R134a som drivgas, men innan det är bevisat så kanske det bara var så att Biltema ville vara PK och ta sitt miljöansvar. De bytte helt enkelt ut sitt gamla kylspray till en miljövänligare variant för att deras kunder inte ska spruta ut R134a rätt ut i luften.

Men oavsett vilket, så var inte det poängen med mitt inlägg. Jag har provat att fylla AC:n med biltemas nya miljövänliga, obrännbara kylspray och det fungerar mycket bra.
Jag tror som sagt inte att det är olagligt att fylla på sin AC själv, eftersom det görs i många andra länder, och även för att dessa kit säljs av svenskregistrerade företag i Sverige. Dessa kit marknadsförs för att användas att fylla sin AC i bilen med, så det är alltså ingen gråzon de är ute och svävar i.
AC-kartellen i Sverge kämpar antagligen med näbbar och klor för att det endast ska vara tillåtet för certifierade företag att få pyssla med AC-anläggningar. Då kan de ju fortsätta ta hutlösa summor för en enkel påfyllnad.

Jag skulle inte heller välja att spruta in kylspray i en nyare(dyrare) bil. Bilfirmorna som pysslar med AC fyller givetvis på exakt rätt mängd/kvalitet/smörjmedel osv. Men i en äldre bil kanske man inte vill lägga flera tusen spänn på detta. Då kan man istället få bra kyla för 200 spänn med ett påfyllnads kit.
Senast redigerad av 1 Abatos, redigerad totalt 0 gånger.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]