Sida 1 av 3
Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna
Postat: lör 15 feb 2014, 22:46
av Nexus
Re: Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna
Postat: sön 16 feb 2014, 01:55
av llesrof
Ett ypperligt skäl till att hitta alternativ till fossila bränslen så att vi slipper ha med sådana stater att göra.
Re: Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna
Postat: sön 16 feb 2014, 15:22
av bem
Så har de väl ingen demokrati i den mening vi är vana vid heller så de kan hitta på sånt och kanske få igenom det så de med pengar får fortsätta köra sina bilar utan att trängas med mindre bemedlade. Säger en del om tänkandet i den regionen bara att komma med ett sådant förslag.
Börjar man tänka så med en grej är det sen lätt hänt att nåt annat sen står på tur som skall ge de rikare företräde.
/Bo
Re: Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna
Postat: sön 16 feb 2014, 17:24
av Mwi
Tja det är väl samma tanke med våran trängselskatt, rensa ut de fattiga som inte har råd. Har man tjänstebil så ingår trängselskatten i förmånsvärdet, eller har du råd så åker du egen bil. De som har lite pengar får gå eller åka kollektivt. Och om Gröna khmererna får bestämma så kommer vi alla gå, och de själva kommer åka Taxi för våra skattepengar.
Re: Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna
Postat: sön 16 feb 2014, 18:01
av rid54
Nu hängde det ett fett politiskt bete o dinglade i tråden... Om man leker smart fisk och går runt det kan man i stället spåra ur tråden genom att fråga: Hur många av de "pendlare" som kör bil ofta i Stockholm (en av de få orter med trängselskatt i Sverige) upplever just trängselskatten som en avgörande ekonomisk belastning, som alltså skulle leda till att man övervägde att ställa bilen för att man inte har råd med trängselskatten? Seriöst?
Re: Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna
Postat: sön 16 feb 2014, 18:31
av Mwi
Tja eller så kan man fråga : Skall jag som aldrig kör i Stockholm betala samma förmånsvärde på en tjänstebil, som den som bara pendlar till och från jobbet i Stockholm? Eller jag bor i Halmstad och brukar åka till Uddevalla på helgerna, är det rättvist att betala en landskapstull för att passera Göteborg? Eller kanske fundera på om det är bra, att det är gratis att köra genom centrala Motala, men om jag använder riksväg 50 utanför centrum får jag betala avgift på den nya bron? Troligtvis blir det gratis att köra genom centrala Sundsvall men den nya bron, där kommer det att kosta pengar.
Har du tjänstebil så kostar de olika alternativen inget extra, har du egen bil så får du betala själv. Det är också en metod att rensa ut fattiga.
Re: Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna
Postat: sön 16 feb 2014, 18:46
av sthlm
Har denna på kylskåpet :D

Re: Sv: Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna
Postat: sön 16 feb 2014, 18:52
av joel80
rid54 skrev: Hur många av de "pendlare" som kör bil ofta i Stockholm (en av de få orter med trängselskatt i Sverige) upplever just trängselskatten som en avgörande ekonomisk belastning, som alltså skulle leda till att man övervägde att ställa bilen för att man inte har råd med trängselskatten? Seriöst?
Svar: ca 10-15%. Det är väl där emellan som biltätheten minskat på infarterna till Stockholm efter att tränselskatten infördes.. till en början var det ännu högre, men stabiliserades runt 10-15%.
Det måste ju vara den gruppen du efterfrågar...
Re: Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna
Postat: sön 16 feb 2014, 19:06
av sthlm
rid54 skrev:Nu hängde det ett fett politiskt bete o dinglade i tråden... Om man leker smart fisk och går runt det kan man i stället spåra ur tråden genom att fråga: Hur många av de "pendlare" som kör bil ofta i Stockholm (en av de få orter med trängselskatt i Sverige) upplever just trängselskatten som en avgörande ekonomisk belastning, som alltså skulle leda till att man övervägde att ställa bilen för att man inte har råd med trängselskatten? Seriöst?
Kommer att köra bil till jobbet så länge jag har råd trots att jag kan åka tunnelbana från A till B.
2015 så är det slut med det när tullavgifterna höjs och jag kommer förmodligen få betala 1200:- för ett månadskort på SL för att kompensera skattebortfallet från bilismen.
Med den miljöiver och trycket att få in pengar så är det förmodligen sista chansen att ha råd att köra och äga en bil med turbo.
Skulle i mitt fall tunnelbanan klara att 40% ställde bilen och åkte kollektivt? Tror dessvärre att svaret är nej.
Redan idag så är det fullt vid tredje stationen under högtrafik och på det så lägger vi på 40%...
Var det inte Miljöpartiets avgasrör Yvonne Ruwaida som hävdade att taxi var kollektivtrafik?
Kanske skulle trycka upp SL-kortet på taxichaffisen vid nästa resa :twisted:
Re: Sv: Vill förbjuda fattiga att köra – för att minska köerna
Postat: sön 16 feb 2014, 19:19
av rid54
joel80 skrev:rid54 skrev: Hur många av de "pendlare" som kör bil ofta i Stockholm (en av de få orter med trängselskatt i Sverige) upplever just trängselskatten som en avgörande ekonomisk belastning, som alltså skulle leda till att man övervägde att ställa bilen för att man inte har råd med trängselskatten? Seriöst?
Svar: ca 10-15%. Det är väl där emellan som biltätheten minskat på infarterna till Stockholm efter att tränselskatten infördes.. till en början var det ännu högre, men stabiliserades runt 10-15%.
Det måste ju vara den gruppen du efterfrågar...
Nej, troligen inte alls. Det finns i Sthlm en stor grupp som velar mellan att ta bilen eller åka kollektivt. För många av dem blev trängselskatten ett extra litet incitament att ta buss/tåg/T-bana i stället. Frågan är om verkan var psykologisk, eller om den var faktiskt ekonomisk. Beloppet är maxat till 60:- per dag och för en som jobbar M-F blir det max c:a 1200:- på en månad och jag undrar hur många förvärvsarbetande som verkligen kan säga att just den summan som trängselskatten skulle bli för dem, tvingade dem att avstå från bilkörning. Och vad gör de i så fall? Slutar jobba? Eller ställer bilen, sparar in dessa 1200 + bensinpengarna + P-avgifter och köper ett månadskort på SL (c:a 800:-). Det kostar ju lätt en hundring om dan att parkera :???: