Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
#873580
Ska du ha en billig modell rekomenderar jag Mobicool. Har en sån kylbox, alltså utan kompressor som jag tycker fungerat över förväntan. Haft den flera år nu och den har använts ganskanflitigt varje sommar.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#873618
Mobicool verkar ha en intressant 8 liters box som verkar intressant för ett bra pris. Tål att titta närmare på den.
http://www.conrad.se/Termoelektrisk-kyl ... &pi=853850

Ett lite dyrare alternativ skulle vara Black & Decker.
http://www.jula.se/kyl-varmebox-9l-12v-608108

Bild
Användarvisningsbild
av Perc
#874058
Jag har en "Selap" tror jag den heter där man hör fläkten. Inte då man kör (då den står i bagaget) men då man stannar och vrider av tändningen så stereon tystnar hör man att den brummar. Men jag tror det kan vara nåt fel på min.

En kompis har en Mobicool som verkar funka fint och gå tyst. Som bonus har den en liten lucka för att fiska upp småsaker typ flaskor utan att öppna hela locket. Dessutom går både hans och min även på 230 volt, det är en mycket viktig funktion enligt mig. Det använde vi båda senast i går då vi firade midsommar och stugans kylskåp var fullt av mat och annat trist. Måste ju ha nånstans att kyla ölen också. ;)

En nackdel med min är att 12V-sladden sitter fast och det finns ingenstans att ha den då man inte behöver den. Man får bara stoppa ner den i väskan och klämma den mellan locket. Går ju att modifiera iofs men jag har inte orkat.
av xxargs
#874090
Efter att ha 'passerat' 2-3 st termoelementboxar så är det Waeco CDF-18 (kompressorbox) som gäller trots att den känns dyr i inköp till en början.

Kompressorboxar som är aluminumklädda är i regel ännu lite bättre isolerade (men tyngre) då aluminiumet är en strålblockerare då värmestrålningen står för en ganska stor andel av värmeläckaget på en plastbaserad kylbox.

CDF-18 ger bra kyla och kan köras 4-5 dygn på en 100 Ah batteri när temperaturen är satt nära 0 grader C och 23-25 grader C omgivningstemp (ha ett 100 Ah båt/fritidsbatteri med dig i bilen och låt kompressorn köra på den tex. över natten när du sover i tältet, kompressorn går ungefär 1.5 minuter och 10 minuter vila mellan gångerna vid 23 grader C och utomhus med alla miljöljud så är det inget man hör) - databladen för dessa boxar i testerna är missvisande då de anges till 45 Watt i förbrukning - det drar förvisso 35-45 Watt just när kompressorn går men man nämner inte att den står still 9/10-delar av tiden och drar i stort sett ingen ström alls under den tiden - genomsnittströmmen mätt över en längre period i 23 grader omgivning och nära 0 inne i boxen hamnar kring 0.4-0.5 ampere eller ca 6 Watt i förbrukning...

långtidshållbarheten är heller inget problem - min har varit konstant inkopplad i över 4 år även hemmavid och det finns inget som tyder på att något har blivit slitet ännu - dom här här lika hållbara som ett ordinarie kylskåp.

---

Ingen kylbox oavsett teknik kan fungera och hålla kylan om det är i en bil som värms av solen till 50 grader och högre, det är helt enkelt för mycket.
(tror CDF18 lovar att klara kylan till 35 eller 37 grader C omgivningstemperatur och med tanke på att den kan gå ned till -18 grader så har den en del kapacitet att ta av)

Måste man ha kylbox inne i bilen oavsett slag så bör den skuggas så att solen inte lyser direkt på, annars bör boxen placeras utanför på skuggsidan. till somliga boxar finns det skräddarsydda överdrag med aluminiumfolie liknande värmefilt med uttag för ventilationshål etc. och denna kan hjälpa boxen att hålla sig kallare trots mycket värmestrålning då de icke metallklädda boxarna tar in mycket strålningsvärme utifrån då det går igenom plasten och isolering nästan lika bra som ljus genom ett glasfönster.

De flesta boxarna brukar tyvärr inte ha någon genomstrålningsskydd (=lager med aluminiumfolie) i sina lock och några av dessa har heller ingen isolerskum i locket utan det är bara en tom lock, en väg att förbättra isoleringen ganska mycket kan vara så simpelt som att limma dit ett blad aluminiumfolie på insidan på locket eftersom mycket av värmeinstrålningen från solen kommer uppifrån.

---

Kompressorboxarna har också förmågan att kyla ned drycker i ganska hög takt till skillnad från peltier/termoelementboxarna som nätt och jämt har förmågan att hålla redan kylda varor fortsatt kalla och en nedkylning av varm dryck tar väldigt lång tid. I CDF18 så är radien hörnen precis passande en öl/läskburk vilket gör att det är acceptabelt svalt/kallt från en jummen burk redan efter 15-20 minuter och efter 2-3 timmar fylld box med 24 st 33 cl-burkar jummen dryck i hyffsad kall status och man får se upp att inte sätta termostatvredet för kallt så att det börja frysa i burkarna tex. över en natt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#874294
Kan bara hålla med. Och har fullständigt gett upp peltierboxar och gått över till kompressor.

En termoelektrisk/peltier box ser ju ut så här.

Du har en platta som blir kall på ena sidan och varm på andra.

Bild
Bild

Det finns dock många nackdelar.

1. Dålig verkningsgrad, det går åt mycket ström för att få lite kyla.

2. Du kan inte öka kyleffekten genom att dra på mera ström, förlusterna kommer att skapa så mycket värme att den slutar kyla och värmer i stället.

4. Man får bara en fast temperaturskillnad tex 20 grader, Är det då 40 grader på den varma sidan så är det +20 på den kalla, och med 40 grader menar jag inte 40 grader i bilen utan 40 grader på den varma kylflänsen.

5. Den måste gå 100% av tiden. Du har ju insidan och utsidan direkt ihopkopplade via peltierplattan, den yttre kylflänsen är ju varm, slår du av strömmen far den värmen rakt in i boxen och hettar upp den. Den fortsätter sedan att leda in ännu mera värme i boxen från den varma omgivningen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#977170
Min gamla peltier-box har nog gett upp nu, så jag har börjat fundera på en Kompressorbox.
De är ju rätt dyra men är det någon som har ett bra förslag på någon sida som säljer en kompressorbox på ca 20-30l för ett vettigt pris?
Användarvisningsbild
av lennarte
#977211
Jag har en Origo peltier-box i båten, funkar bra trots minst 15 år. Vi har haft båten i 8 år och den var gammal när vi köpte den. Den fungerar så att värmeplattan sitter på utsidan båten under vattnet. Lite svårt på dom flesta bilar.... :lol: men det borde funka med att sätta en utvändig platta med flänsar. I båten sitter en 10mm rund kopparplåt (dia c:a 30cm) som är kopplad till "värmesidan". Vi glömde stänga av boxen när vi körde från Bohuslän och hem (på trailer efter min kära 745-a) c:a 30 mil, och det var lika kallt ändå. Så det funkar med fartvind också. Den kyler så pass så det fryser i den om den står på 0. Strömförbrukningen har jag ingen koll på men enligt manualen ska den gå minst 7 dagar på ett 75Ah batteri om båten ligger still sig i 20°vatten, satt en 25W solcell på när vi köpte båten som underhållsladdning så det förlänger säkert tiden ett antal dagar. Den är väl isolerad och sitter i en toft med 15 cm dynor över, både för och nackdelar med det. Vi är väldigt nöjda med det, fast det kunde varit lite större (18 l). Det enda som är gjort med den under dessa år är att jag målat om boxen invändigt, ser betydligt fräschare ut nu. Denna typ box var en gång "storsäljare" för segelbåtar (långfärdsseglare) p.g.a den låga strömförbrukningen. Det har ju hänt en hel del med kompressor kylarna sedan denna box monterades så skillnaden i strömförbrukning är klart mindre idag.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Tomas88
#978448
Blir nog ingen ny box på ett tag ändå. Bytte säkring så fungerade den igen. :)
av kennethihbg
#1508614
Hej.Någon som har meckat med dessa? Har haft en SELAP 24l stående och aldrig använt den. När jag nu behövde den fungerar den bara på 12v. Hittar ingen knapp att slå över. Finns det kanske en säkring inuti?
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]