Kan bara hålla med. Och har fullständigt gett upp peltierboxar och gått över till kompressor.
En termoelektrisk/peltier box ser ju ut så här.
Du har en platta som blir kall på ena sidan och varm på andra.
Det finns dock många nackdelar.
1. Dålig verkningsgrad, det går åt mycket ström för att få lite kyla.
2. Du kan inte öka kyleffekten genom att dra på mera ström, förlusterna kommer att skapa så mycket värme att den slutar kyla och värmer i stället.
4. Man får bara en fast temperaturskillnad tex 20 grader, Är det då 40 grader på den varma sidan så är det +20 på den kalla, och med 40 grader menar jag inte 40 grader i bilen utan 40 grader på den varma kylflänsen.
5. Den måste gå 100% av tiden. Du har ju insidan och utsidan direkt ihopkopplade via peltierplattan, den yttre kylflänsen är ju varm, slår du av strömmen far den värmen rakt in i boxen och hettar upp den. Den fortsätter sedan att leda in ännu mera värme i boxen från den varma omgivningen.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.