Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Droopy
#835773
Ja, TS du kan ladda ett tomt batteri, vägrar laddaren att starta kopplar du in ett friskt batteri parallelt en stund, då hostar den igång.
De flesta moderna laddare fungerar dok idag på tomma batteri.
av Arnold
#835801
rid54 skrev:Tabellen gäller ett batteri som är friskt. Är det sulfaterat kan spänningen vara "hyfsad" men kapaciteten 2 % eller nåt; det beror på batteriets ålder och historia. Det enda är väl att försöka ladda upp det ordentligt och se om det funkar i bilen. Kolla din generator (eller om du vet vad som drog ur batteriet....). Har det inte stått urladdat (eller nästan) länge, så kan det räddas.
Batteriet har bara varit urladdat i två dagar. Det var pga mitt eget misstag som batteriet blev urladdat. Jag har mekat med bilen under ett par dagar. Jag har väl troligen inte stängt till bakluckan riktigt och då har jag inte sett att lamporna i skuffen varit tända.
av Arnold
#835804
Jag får foton/bilder och bra förklaringar. Det är jättehyggligt av er. Jag är verkligen tacksam. Om jag lägger upp ett foto på batteriet så kan ni kanske se vad för typ av batteri det är, jag är ialla fall inte klar över det. Jag vet inte om det är ett blybatteri eller ett gelebatteri. Man ser inte de sex propparna eftersom det är någon form av lock/list över batteriet. Men jag ska plocka bort och kolla. När man blir klar över vad det är för batteri blir det väl lättare att avgöra hur man ska åtgärda det.
av Rådlös
#835832
Ett litet klargörande: Även gelebatterier har bly som elektroder. Det är batterivätskan, elektrolyten som är i form av gele. Det är därför bl.a som du inte kan använda en syraprovare på ett gelebatteri. Nu är det också så att gelebatterier är dyrare än batterier med flytande elektrolyt, så av den orsaken är det mindre troligt att du har ett gelebatteri. Men det kan vara bra att veta om att möjligheten finns.
av umekille
#835888
Bild
http://www.jula.se/barbart-startbatteri-12v-608010
Hjälpstartsbatteri. Blybatteri. Mycket bra att ha till 12 V-batterier i t.ex. båtar, lastbilar och bilar. Även för 12 V-lampor, kompressorer, frysboxar etc. Kan laddas i både 230 V-uttag och i cigarettändaruttaget. Har även en lampa som underlättar arbete i mörker. Lampa 3,6 W. Uttag för 12 V-cigarettuttag. Max startström 400 A. Automatiskt överladdningsskydd. Kapacitet: 17 Ah. Spänning: 12 V. Mått: B35xH38,5xD12 cm. Vikt: 6 kg. 399,-
Finns liknande på flera firmor som Biltema m.fl.
av Arnold
#835999
Här är ett foto på batteriet. Det ser inte ut som om det finns några pluggar att öppna. Jag har försökt lyfta toppen på batteriet men det verkar inte som det går. Vad är detta för typ av batteri? Jag hoppas att det gåt bra att ladda batteriet med en CTEK MULTI XS 3600. Den är för bly-syra batterier.
20140213_191204.jpg
20140213_191204.jpg (1.83 MiB) Visad 480 gånger
Senast redigerad av 1 Arnold, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Perc
#836017
Man ska inte ta såna där siffror som gospel. Det kan behövas en viss spänning för att väcka liv i bilens elektronik. Eller så finns det inte ström (ampere) kvar för att snurra starten. Det höga strömuttaget ur det klena batteriet gör att spänningen sjunker och då slocknar allt.
av Rådlös
#836059
En liten kommentar, men det är ju inte säkert att den är heltäckande. Dom Volvo Amazon som hade växelströmsgenerator hade en separat regulator utanför generatorn. Det var först runt början på 80-talet som växelströmsgeneratorerna fick inbyggd regulator. Laddspänningen i generatorn gick att reglera! Det fanns en "vridpot" i regulatorn så att den kunde justeras. Därför är det ett "för stort steg" att säga "köp en annan regulator". I fallet Volvo Amazon med växelströmsgenerator och andra jämnåriga bilar, säger jag i så fall: Justera upp laddspänningen.
Hur det är med likströmsgeneratorer och deras laddningsrelä skall jag låta vara osagt.
OBS! Till likströmsgeneratorer hette det laddningsrelä. Till växelströmsgeneratorer hette det laddningsregulator. Kanske beroende på att det hade börjat komma igång med mer finelektronik på 60-talet när växelströmsgeneratorerna slog igenom. Likströmsgeneratorerna hade gammal mekanisk reläteknik.
I dag är det mikroelektronik.
Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]