- tor 13 feb 2014, 21:51
#836059
En liten kommentar, men det är ju inte säkert att den är heltäckande. Dom Volvo Amazon som hade växelströmsgenerator hade en separat regulator utanför generatorn. Det var först runt början på 80-talet som växelströmsgeneratorerna fick inbyggd regulator. Laddspänningen i generatorn gick att reglera! Det fanns en "vridpot" i regulatorn så att den kunde justeras. Därför är det ett "för stort steg" att säga "köp en annan regulator". I fallet Volvo Amazon med växelströmsgenerator och andra jämnåriga bilar, säger jag i så fall: Justera upp laddspänningen.
Hur det är med likströmsgeneratorer och deras laddningsrelä skall jag låta vara osagt.
OBS! Till likströmsgeneratorer hette det laddningsrelä. Till växelströmsgeneratorer hette det laddningsregulator. Kanske beroende på att det hade börjat komma igång med mer finelektronik på 60-talet när växelströmsgeneratorerna slog igenom. Likströmsgeneratorerna hade gammal mekanisk reläteknik.
I dag är det mikroelektronik.