Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#835631
Laddningstillstånd vid olika spänning för 12 volt blybatteri i vilospänning och ca +20 grader:

100 % 12,7 volt
90 % 12,5
80 % 12,42
70 % 12,32
60 % 12,20
50 % 12,05
40 % 11,90
30 % 11,75
20 % 11,58
10 % 11,31
0 % 10,5

/Bo
av Arnold
#835635
bem skrev:Laddningstillstånd vid olika spänning för 12 volt blybatteri i vilospänning och ca +20 grader:

100 % 12,7 volt
90 % 12,5
80 % 12,42
70 % 12,32
60 % 12,20
50 % 12,05
40 % 11,90
30 % 11,75
20 % 11,58
10 % 11,31
0 % 10,5

/Bo
Tack för tabellen. Innebär det då att mitt batteri har mellan 30 och 40 % kvar, och att jag har tappat 60 %, vilket räcker för att släcka bilen?
Användarvisningsbild
av bem
#835642
12,3 volt och uppåt vill jag nog se på ett 12 volt blybatteri för att känna mig hyfsat säker att det kan starta bilen utan större problem.
Men ladda så det blir fulladdat. Hade du nån laddare? Om inte skaffa en CTEK laddare (de mindre är inte så dyra).
Brukar finnas på OKQ8 t ex.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers

Kolla med en syraprovare sen när det stått ett tag får du se om alla celler visar grönt eller kanske nån cell är sämre.
Kolla även syranivån i varje cell och fyll på destillerat vatten vid behov.

Hur gammalt är batteriet?
De håller ju inte hur länge som helst.
Mycket skumt kan hända med moderna bilar om batteriet är på upphällning.

/Bo
av rid54
#835657
Tabellen gäller ett batteri som är friskt. Är det sulfaterat kan spänningen vara "hyfsad" men kapaciteten 2 % eller nåt; det beror på batteriets ålder och historia. Det enda är väl att försöka ladda upp det ordentligt och se om det funkar i bilen. Kolla din generator (eller om du vet vad som drog ur batteriet....). Har det inte stått urladdat (eller nästan) länge, så kan det räddas.
av Arnold
#835659
bem skrev:12,3 volt och uppåt vill jag nog se på ett 12 volt blybatteri för att känna mig hyfsat säker att det kan starta bilen utan större problem.
Men ladda så det blir fulladdat. Hade du nån laddare? Om inte skaffa en CTEK laddare (de mindre är inte så dyra).
Brukar finnas på OKQ8 t ex.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers

Kolla med en syraprovare sen när det stått ett tag får du se om alla celler visar grönt eller kanske nån cell är sämre.
Kolla även syranivån i varje cell och fyll på destillerat vatten vid behov.

Hur gammalt är batteriet?
De håller ju inte hur länge som helst.
Mycket skumt kan hända med moderna bilar om batteriet är på upphällning.

/Bo
Batteriet är c:a 2 år. Det är ett Volvo original: Flooded Sealed Battery. 12 60 Ah 520A EN. 30659797 V022A.
Jag har ingen aning om hur man använder en syraprovare eller kollar syranivån. Men skulle gärna vilja veta det.
av rid54
#835668
Om det finns 6 proppar på ovansidan så kan man (sannolikt) komma åt med en syraprovare. Man suger upp en viss mängd elektrolyt i ett glasrör (med en "gummiboll" i ena änden, man suger inte med munnen...). Inuti glasröret finns en flottör som är som en graderad stav. På stavens skala avläses syradensiteten, det finns ofta färgmarkering för dåligt, mellan och bra batteristatus; flottören flyter olika djupt i syran beroende på densiteten. Har man börjat ska man ta alla celler, så man ser att ingen är sjuk. Ett "sealed" batteri kanske inte har proppar och då kan testet inte genomföras.
Användarvisningsbild
av bem
#835669
Hej,

Om batteriet har pluggar för varje cell (dvs 6 st pluggar) så skruvar man ur dessa med en 1 eller 5 krona (se upp för syran så du ej får på händer eller kläder eftersom det är frätande) och sen använder man en syraprovare som man suger upp batterisyra från en cell i taget och kollar om syraprovaren visar grönt eller rött. Det kan vara en plastlist för 3 celler i taget också som utgör pluggarna och då är det bara att dra upp listen så kommer du åt varje cell för syraprovare.

Ditt bilbatteri som bara är 2 år gammalt borde ha några år kvar att ge, om du sköter det.

Syraprovare brukar finnas att köpa på mackar, Bltema osv, exempel hur den ser ut:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-37204/

/Bo

Bild
av Rådlös
#835751
Det finns tre modeller på syraprovare. Om vi tar den gamla som har funnits längst, så är det ett glasrör med en gummiboll i ena ändan och en slangpip i andra ändan. Du har säkert sett sådana någon gång? Man suger helt enkelt upp lite vätska ur battericellen med gummibollen. Inne i glasröret finns det en flottör som är kalibrerad med vikter. Den har också en skala som man kan läsa av. Det är så här att elektrolyten (Batterivätskan) får olika densitet beroende på hur mycket batteriet är laddat. Eftersom flottören har en bestämd vikt kommer ytan på vätskan att visa hur mycket laddning det finns i batteriet. Det finns som sagt en sifferskala, men ofta finns det också tre färgade fält, rött, gult och grönt där då grönt ligger inom det område som är godkänt eller fulladdat. Gult är ett mellanläge som kan tolkas "Lite OK, men ladda!" Och rött så, Katastrof! "Ladda omedelbart för Guds skull!"
Ett urladdat batteri tar skada och det är inte säkert att det går att rädda. Men man kan alltid försöka.
Samma funktion finns på några modernare apparater. Stor som en handflata ungefär och man gör på samma sätt där, suger upp lite vätska och ser var ytan markerar och läser av. Jag har aldrig haft tillfälle att prova den här modellen. Bara sett att dom finns. Dom fungerar säkert lika bra båda två och går att köpa på ett bilprylvaruhus för någon 50-lapp.
När man har gjort mätningen sprutar man tillbaka vätskan i den cell där man sög upp den. Tänk på att det är frätande syra så var försiktig och använd gärna skyddsglasögon och något plastförkläde eller motsvarande.
Det finns också ett optiskt mätinstrument. Man behöver bara en droppe som man lägger på en glasyta i något som skulle kunna liknas vid ett fickmikroskop. Sedan håller man instrumentet mot ljuset och tittar in i andra ändan på det. Då syns det på en skala hur laddningsnivån är. Samma instrument går för övrigt att använda till att mäta glykolhalten i kylarvattnet. Dessa instrument är markant dyrare än dom båda tidigare. Men dom går att köpa på samma ställen.
Liknade instrument som det första jag beskrev, glasröret med gummibollen, används också till glykolmätning, men flottören har en helt annan vikt, så man kan inte blanda dessa båda instrument. Om det kommer glykolvatten i batterivätskan så är den dessutom förstörd.
En fördel med dom här är att man kan se på en enskild cell om den är dålig. Det är ju 6 celler på ett 12 volt batteri. Om en cell avviker så är den dålig och bromsar upp strömkretsen i batteriet. Batteriet blir alltså inte bättre än den dåliga cellen även om dom övriga fem ligger på topp.
Nu skall man veta också att det är inte självskrivet i dag att man kan öppna cellerna på alla batterier. Det kan vara ett slutet batteri eller till och med ett gelebatteri. Batterivätskan är i form av en gele och är helt innesluten. Sådana batterier mäter man enklast med en multimeter.
Här är en bild som kan vara bra att spara. Skriv gärna ut den.

Bild

Mycket talar för sig själv. Men vi skall förklara ordet Vilospänning. Det är så att när man har kört sin bil, kanske på motorväg eller något annat högvarvigt sammanhang så har ju generatorn fått ge full effekt under lång tid, t.ex 14,3 volt. Så stannar vi bilen och parkerar den. Om vi omedelbart går och mäter på batteriet då så skall vi till våran förvåning upptäcka att batteriet visar över 14 volt! Ett 12 volts batteri är på 14 volt! :shock: Detta beror på att det finns en del "överskottsenergi" just när vi har stängt av motorn. Det sjunker ganska snabbt neråt och efter ca en halvtimma eller så, är batterispänningen nere på 12,7 volt. Det är max vilospänning och ett friskt och fulladdat batteri skall hålla sig där.
Vi kan säga lite om laddspänning från generatorn också. För att laddströmmen skall stanna i batteriet när generatorn snurrar, så måste laddspänningen vara minst 13,8 volt. Allt därunder förbrukas bara i lampor, fläktar och pumpar etc. etc. i bilen. Det stannar inte i batteriet. Om man kontrollmäter laddningen medan generatorn snurrar så är den siffran 13,8 volt viktig att veta.
Medan jag ändå är igång skall vi också påpeka att ett fulladdat och friskt batteri tål kyla mycket väl. Det har alltid hetat att batterier inte tål kyla. Men det är fel. Om ett batteri står i värme så laddas det ur mycket fortare och livslängden förkortas. Så om man t.ex har ett batteri i sin båt eller gräsklippartraktor etc. etc. Så skall man inte ta in det batteriet inomhus under vintern. Det kan mycket väl stå i ett kallgarage eller annat utrymme bara det är laddat hela tiden. Den teoretiska livslängden för ett bly-syrabatteri som har skötts exemplariskt beräknas till 10 år.
av umekille
#835763
Biltema har en digital voltmeter man kopplar i cigarett uttaget.
Med den ser man direkt hur mycket ström som man har i bilen
och sen hur mycket som generatorn laddar med...den skall kopplas
i cigguttaget inte i en förgreningssladd med andra brukare i för då
tar dem ström ur matarkabeln o den visar lite fel.
Bild
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 4-V-43332/
av Amarace
#835767
Såna där som mäter i cigguttaget visar så ofta för lite jämfört med vad spänningen är framme vid batteriet (är spänningsförlust till uttaget jämfört med framme vid batteriet), så man bör mäta med en voltmeter först vid batteriet, sedan vid uttaget för att se om det visar rätt eller hur mycket det felar. Sen har man en bra indikator då man väl vet om den visa rätt :)

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]